Odosobnienie
to swoista utrata modi istnienia (Weiselosegkeit), wolność
(Ledigkeif), duchowe ubóstwo, bezinteresowność i wyzbycie
się samego siebie (Gelessenheit). Człowiek duchowy, dzięki
upodobnieniu do Boga, powinien móc korzystać ze wszystkich
sposobów, ćwiczeń i technik umożliwiających znalezienie Boga.
Bóg wskaże mu właściwą drogę. A jednak samego Boga cechuje
„bezdrożność" i „odosobnienie". Będąc sam własnym
bytem, Bóg dzięki swej mocy stanowi negatio negationis,
zaprzeczenie przeczenia. Dlatego ten, kto opróżni się z
wszelkiego stworzenia, pełen jest Boga i osiąga największe do
niego podobieństwo. Odosobnienie nie jest zatem szczególną
praktyką ascetyczną, lecz raczej całkowitym wyrzeczeniem, zgodnie
z zaleceniem Eckharta, by zwracać uwagę na to, kim należy być,
a nie na to, co należy czynić. Ale odosobnienie nie jest
również stoicką cnotą, którą człowiek powinien praktykować
beznamiętnie, nie zważając na ból*. Wręcz przeciwnie - oznacza
ono całkowitą bezradność przed Bogiem, który pragnie, by
człowiek zjednoczył się z Nim. Jedność ta możliwa jest
wyłącznie dzięki określonej koncepcji nauczania czerpiącej z
analogii. Zdaniem Eckharta, stworzenie jest unum purum nihil,
czystą znikomością, która swebet an der gegenwerticheit
gotes („unosi się" w obecności Bożej). Stworzenie
„posiada" byt jedynie o tyle, o ile go „nie posiada",
bowiem tylko Bóg udziela wciąż nowego bytu. Stworzenie jest niczym
odbicie lustrzane wobec oryginału; jeżeli się odeń odsunie,
rozpłynie się we własnej nicości.
Za:
Duchowość chrześcijańska. Późne średniowiecze i reformacja;
redakcja: Jill Raitt, współpraca: Bernard McGinn i John Meyendorff,
tytuł oryginału: Christian Spirituality, Vol. 2: High Middle Ages
and Reformation (Word Spirituality, Vol 17), przekład: Piotr
Blumczyński, Seria MYSTERION, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2011
*Nie
wydaje się to tak jasne, jak sugeruje autor. Wydaje się, że
człowiekowi któremu udało się rozwinąć stoicki spokój, dużo
łatwiej wejść w stan odosobnienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.