Świadectwa zebrane w naszej książce
dowodzą, że ideą przewodnią działalności intelektualnej Żydów
jest propagowanie lewicowo-liberalnych przekonań politycznych w
społeczeństwie gojów. W omawianym przypadku Levinson kojarzy
etnocentryzm z konserwatywnymi poglądami ekonomicznymi i
politycznymi, dając tym samym do zrozumienia, że takie poglądy są
elementem wszechobecnej patologii społecznej, której ostatecznym
źródłem są niezdrowe stosunki między rodzicami a dziećmi.
Levinson dostrzega związek między konserwatyzmem politycznym,
konserwatyzmem ekonomicznym (czyli popieraniem panującej ideologii
polityczno-ekonomicznej i uznawaniem związanych z nią autorytetów)
i etnocentryzmem (piętnowaniem grup obcych). Jednocześnie „dalszy
rozwój” poglądów lewicowo-liberalnych jest oczywiście
uzależniony od wyobrażeń i postaw zasadniczo tożsamych z tymi,
które leżą u podstaw ideologii anycentryzmu, a więc odrzucenia
hierarchii i panowania jednych nad drugimi, zniesienia barier
klasowych i grupowych, nacisku na egalitarne stosunki międzyludzkie
i tak dalej” (s.181).
Oto zatem w oficjalnej publikacji AKŻ
postuluje się zniesienie barier międzygrupowych, podczas gdy jest
to organizacja oddana sprawie umacniania sposobu życia opartego w
istocie na faktycznych barierach międzygrupowych i na endogamii jako
ideach, do których działacze tej organizacji są głęboko
przywiązani. Zważywszy na przytłaczające świadectwa, że Żydzi
popierają programy lewicowo-liberalne i jednocześnie kultywują
głębokie poczucie tożsamości żydowskiej, możemy wyciągnąć
tylko jeden wniosek, a mianowicie że ostatnie ustalenia potwierdzają
naszą wcześniejszą konstatację, że lewicowość służy Żydom
jako narzędzie do nakłaniania gojów do ignorowania podziału na
Żydów i nie-Żydów, podczas gdy sami ten podział mogą nadal
respektować.
(…) Na gruncie wartości założonych
w tym studium wniosek tego sylogizmu głosi, że bunt przeciwko
wartościom rodziców jest psychologicznie zdrowy, ponieważ prowadzi
do osłabienia skłonności do etnocentryzmu. I na odwrót, brak
buntu przeciwko rodzicom jawi się jako objaw patologii. Idee te
zostają rozwinięte w kolejnych segmentach Osobowości
autorytarnej i należą do najważniejszych aspektów tego
programu badawczego.
Nasuwa się pytanie, czy ci
socjologowie twierdziliby, że również dzieci żydowskie powinny
całkowicie wyrzec się rodziny jako prototypowej grupy własnej.
Przekazywanie żydowskości przez pokolenia wymaga, aby dzieci
uznawały wartości rodziców. W rozdziale III pokazaliśmy, że w
latach sześćdziesiątych żydowscy wywrotowcy studenccy silnie
utożsamiali się z rodziną i swoim narodem, podczas gdy wywrotowcy
nieżydowscy buntowali się przeciwko rodzinie. Rozważyliśmy też
sumiennie metody wychowawcze Żydów wpajające dzieciom postawę
przedkładania interesów grupy nad interesy osobiste. Metody te
wpajają Żydom głęboką lojalność w stosunku do grupy własnej.
Mamy tu znów do czynienia z utajoną podwójną moralnością; bunt
przeciwko rodzicom i całkowite wyrzeczenie się identyfikacji z
grupą własną jest najwyższym objawem zdrowia psychicznego w
przypadku gojów, natomiast Żydom wolno kultywować głębokie
poczucie tożsamości z grupą własną i kontynuować dzieło ojców.
Kevin MacDonald Kultura krytyki s.
346-347
Tłumaczenie: Michał Szczubałka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.