Walka
z demonami (VII)
125.
Gorliwość w światowych działaniach niepokoi duszę, powoduje
wzburzenie umysłu i niszcząc jego uspokojenie, sprawia, że ucieka
od niego wyciszenie. Pustelnik powinien pilnować, aby jego myśli
były oczyszczone od wszelkiego niepokoju, tak by mógł podążać
za prawem Pana w nocy i za dnia, bez oglądania się na zajęcia
ziemskie.
126.
Duchowy sposób życia jest tajemnicą, której nie można poznać
dzięki pouczeniu otrzymanemu od innych ludzi ani nawet od aniołów.
Pojmuje się ją tylko, wypełniając nakazy naszego Pana, które są
objawiane umysłowi przez Ducha Świętego. W duchowym sposobie
życia, który nie podlega władzy egoistycznych poruszeń, nie ma
trudów ani wojen, ani utrapień ciała, ani walk z myślami.
127.
Przeciwnie, każdy sposób życia poddany mocy woli zna wojny i
przyciąga cierpienia ciała i zaniepokojenie świadomości. Albowiem
to są dwie drogi, którymi podąża większość pustelników:
praktyka cnoty i poddanie się tajemniczemu przewodnictwu umysłu. Te
dwie drogi są poddane mocy woli, jest w nich cierpienie i walka, a
ich granice są wyznaczone przez medytację i wysiłek ludzki.
Natomiast poruszenie duchowe nie jest poddane ludzkiej woli i nie
otrzymujemy go dzięki praktykowaniu, w stopniowym postępie,
starając się trwać w gotowości, ani nie jest możliwe do
wytworzenia przez wolę.
128.
Gdyby duchowy sposób życia był do osiągnięcia przez
praktykowanie, ćwiczenia, wysiłki i ludzką wolę, to wszyscy
pustelnicy, jacy żyją pod słońcem, posiedliby taki sposób życia.
Jednak ten sposób życia osiąga się nie inaczej, jak tylko poprzez
czystość serca, którą uzyskuje się przez oddalenie od świata
zarówno ciałem, jak i świadomością.
129.
Pośród tysięcy pustelników znajdziemy może jednego, który jest
zdolny do prowadzenia duchowego sposobu życia już tu, na ziemi.
Albowiem, gdy ten sposób życia ogarnia umysł, a więc gdy umysł
trwa w nieustannej medytacji o sprawach boskich, aż do osiągnięcia
duchowego stanu zachwycenia w Bogu, to wtedy człowiek potrzebuje,
bardziej niż jakiejkolwiek innej praktyki, modlitwy kanonicznej
wypełnianej pośród niezliczonych metanii i trwania w nieustannych
postach, jedząc tylko tyle, ile jest konieczne dla ciała, aby
praktykować modlitwę.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka życia duchowego, wstęp, przekład z
języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks. Jan Słomka,
Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”, Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.