Odkrycie
tajemnicy
U starożytnych Ojców mistyka zrodziła się wraz ze świadomością niewystarczalności pojęć ludzkich dla wyjaśnienia objawionych prawd Trójcy i Wcielenia. Postawa mistyczna Rosjan ujawnia się w zetknięciu z problemami ludzkimi i w ogóle z całą rzeczywistością. „Człowiek z podziemia" u Dostojewskiego zdaje sobie sprawę, iż jego godność zniknie zupełnie z chwilą, gdy wszystko będzie „jasne jak to, że dwa plus dwa równa się cztery" lub kiedy człowiek podlegać będzie „powszechnie uznanemu" kryterium.
„Żyć w nieznanym" - to lejtmotyw „eseju o myśli
adogmatycznej" Szestowa, zatytułowanego Apotieos
biezpoczwiennosti. Arseniew zaś pisze: „Nie trzeba wielu
przekonujących słów, aby widzieć, że tajemnica istnieje, że
zewsząd otacza nas tajemnica, chociaż poznanie ludzkie czyni
postępy wraz z rozwojem. Ta właśnie tajemnica przejawia się w
sposób tragiczny i zdecydowany w życiu każdego z nas".
Ta sama tajemnica, która przeraża ateistę, może pomóc
chrześcijaninowi, gdy ją odkryje, w zbliżeniu się do Boga -
stwierdza S. N. Trubieckoj.
Za:
Tomaś Śpidlik, Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, tytuł
oryginału: L’idee russe. Une autre vision de l’homme, przekład
z francuskiego: Janina Dembska, Wydawnictwo Księży Marianów
(seria: Bogosłowije 3), Warszawa 2000
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.