Wśród
mistyczek franciszkańskich szczególne miejsce zajmuje Katarzyna z
Bolonii (1423-1463). Motywem przewodnim jej życia - które wiodła
najpierw jako dama dworu Małgorzaty d'Este w Ferrarze, a następnie
jako klaryska i przełożona klasztorów w Ferrarze i Bolonii - była
„duchowa walka". Nękające ją próby i pokusy, zwłaszcza
diabelskie oszustwa, w których pod postacią Najświętszej Dziewicy
lub Chrystusa ukrzyżowanego jawił się jej szatan, doprowadziły
Katarzynę do całkowitego zwątpienia. Pokusy nieposłuszeństwa
zatruwały jej życie zakonne. Bluźniercze myśli, zwłaszcza na
temat rzeczywistej obecności Chrystusa w Eucharystii, dręczyły ją
to tego stopnia, że zaczęła obawiać się utraty zmysłów. W
opozycji do tych wewnętrznych prób zyskała jednak także pociechę
nadzwyczajnych łask mistycznych: w objawieniu otrzymała
przepowiednię własnej śmierci. Jej dzieło Siedem broni
duchowych (1438) to zarazem autobiografia i duchowy traktat, w
którym „najznakomitsza nauczycielka walki wewnętrznej"
(peritissima militiae interioris magistra) skrywająca się za
pseudonimem „Catella" opowiada o swej wewnętrznej walce i o
sposobach, które pozwoliły jej odnieść zwycięstwo.
Za:
Duchowość chrześcijańska. Późne średniowiecze i reformacja;
redakcja: Jill Raitt, współpraca: Bernard McGinn i John Meyendorff,
tytuł oryginału: Christian Spirituality, Vol. 2: High Middle Ages
and Reformation (Word Spirituality, Vol 17), przekład: Piotr
Blumczyński, Seria MYSTERION, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.