Izaak
posługuje się pewnym schematem antropologicznym wywodzącym się od
św. Pawła, rozbudowanym przez Orygenesa i w nauczaniu monastycznym
zastosowanym już przez św. Antoniego Pustelnika, jako podstawa
praktyki ascetycznej. Jest to schemat jakoś oparty na antropologii
greckiej, ale czerpie od niej głównie poszczególne pojęcia,
natomiast nie kopiuje platońskiego schematu, według którego ciało
jest więzieniem duszy.
Duch
ludzki jest najwyższą częścią człowieczeństwa. Pozostaje w
zasadzie niedostępny dla zła. To w nim i przez niego działa Duch
Boży. To duch jest miejscem kontemplacji, zachwycenia. W tekście
ducha ludzkiego i Ducha Świętego wyróżniamy przez pisownię małą
i dużą literą, ale to rozróżnienie nie zawsze jest oczywiste.
Czasem trudno rozpoznać, czy Izaak pisze o działaniu Ducha Bożego,
czy ducha ludzkiego.
Dusza
ludzka składa się z części wyższej i niższej. Część wyższa
to siedziba umysłu, intelektu, woli. Tu właśnie mieszka
świadomość. Mniej więcej o tej części duszy pisze Izaak, gdy
wspomina o sercu człowieka i skarbie, jaki to serce w sobie kryje.
Wolność
człowieka jest dwuznaczna. Jest wielkim darem, ale jednocześnie to
właśnie ona jest możliwością odwrócenia się od Boga i
zwrócenia w dół, ku zmysłowości, cielesności. Ale też to
właśnie wolność może skierować człowieka w górę, do ducha i
ku Bogu. Izaak o tym nie pisze wprost, ale już Orygenes jasno
twierdził, że nie jest możliwe trwanie duszy pośrodku, bez
skierowania się w dół lub w górę. Teksty Izaaka w zasadzie
potwierdzają takie rozumienie wolności i sytuacji człowieka. Gdy
człowiek w sposób wolny skieruje się w górę, wolność wzrasta i
staje się tą wolnością, o której pisał św. Paweł.
Rozum,
umysł, intelekt, pamięć, osąd. Tych i innych pojęć Izaak używa,
aby opisać władze duszy. Człowiek jest istotą rozumną i to
właśnie umysł na bieżąco kieruje działaniami ludzkimi. Już
sama mnogość pojęć świadczy o tym, że dla Izaaka właśnie te
władze duszy, jej rozumność, to centrum człowieczeństwa. Dusza
powinna kierować się rozumem w swoim dążeniu do Boga i tylko
podążając za osądem rozumu, uniknie pobłądzenia.
Właśnie
tu, w siedzibie umysłu i świadomości, duszę atakują myśli
(logismoi), które rodzą się gdzieś na pograniczu duszy i są
narzędziami demonów. Izaak nie zajmuje się pytaniem o pochodzenie
myśli, a tylko opisuje szeroko ich działanie i sposoby walki z
nimi.
Część
niższa duszy to siedziba zmysłowości, tu właśnie atakują
namiętności, które odciągają mnicha od jego dążenia ku Bogu.
Ciało
samo w sobie nie jest istotnym źródłem aktywności, działań,
choć Izaak pisze też o poruszeniach cielesnych. Jednak przede
wszystkim ciało jest tym, co ogranicza człowieka, jest jego
słabością. Walka z demonami, postęp ku Bogu, wszystko, co
istotne, dzieje się w duszy człowieka.
W
przedstawianym tekście Izaaka pojawia się także nieco inny,
komplementarny z powyżej przedstawionym, schemat antropologiczny,
wprost nawiązujący do św. Pawła (2 Kor 4,16), który pisał
Życie
i twórczość Izaaka z Niniwy o człowieku zewnętrznym i
wewnętrznym. U Izaaka człowiek zewnętrzny to zmysły nakierowane
na percepcję świata materialnego i generalnie cała cielesność
człowieka, jego zakorzenienie w tym świecie. Człowiek wewnętrzny
to zmysły duchowe i w ogóle wszystkie wewnętrzne organy: rozum,
umysł, intelekt, które umożliwiają nakierowanie się człowieka
na sprawy ducha, dążenie ku Bogu. Między człowiekiem zewnętrznym
a wewnętrznym jest duża symetria, na przykład każdemu zmysłowi
cielesnemu odpowiada zmysł duchowy. Dlatego poznanie człowieka
zewnętrznego pomaga nam poznać tego wewnętrznego. Między
człowiekiem zewnętrznym a wewnętrznym istnieje głęboka jedność
i współzależność. Dlatego praktyka ascetyczna dotycząca ciała
ma wpływ na ducha, a z drugiej strony, nie można dążyć do
doskonałości duchowej, nie uwzględniając cielesności człowieka.
Czytając
Izaaka, trzeba pamiętać, że używał on tych pojęć intuicyjnie i
nie troszczył się o systematyczny, konsekwentny wykład nauki o
człowieku. Podany tu schemat ma tylko znaczenie pomocnicze.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka życia duchowego, wstęp, przekład z
języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks. Jan Słomka,
Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”, Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.