„Szlachetność
duszy" to jej odosobnienie, w którego pustce Bóg jest obecny w
pełni. Bóg, dawca bytu, obecny jest w ludzkiej duszy jako jej
podłoże (grunt der sele), jako iskierka rozumu (viinkelin
der redelichkeit), jako „głowa", „mąż",
„obrońca", „byt", „mała twierdza" (por.
duchowa twierdza Teresy z Avila), „wir", „światłość",
„moc", „coś" w duszy, „najwyższy czubek drzewa"
itp. Kategorie „stworzoności i „niestworzoności", którymi
inkwizytorzy próbowali opisać to elastyczne i dynamiczne ujęcie,
są całkowicie błędne. Eckhart zawsze wypowiada się inauantum;
tzn. o tyle, o ile dusza jest czystym intelektem, podlega
ona i będzie podlegać Boskiej przemianie. Z tego powodu Eckhart
preferuje tzw. ogólne doskonałości, takie jak ,jedność",
„byt", „sprawiedliwość" itp. Oznaczają one
wszechogarniający byt, dobroć i sprawiedliwość Boga, do którego
człowiek musi powrócić. Skoro Chrystus we wcieleniu przyjął
ludzką naturę w ogólności (jest to koncepcja patrystyczna, a
nawet eklezjologiczna), człowiek musi wyzbyć się indywidualnych
wyznaczników i stać się człowiekiem co do rodzaju, by doświadczyć
ukształtowania na wzór Boży, czyli zjednoczenia z Bogiem. Wszystko
to jednakże dokonuje się sunder warum („bez [pytania]:
dlaczego"), tj. ostatecznie przez łaskę. Bóg tkwi głębiej
we wnętrzu człowieka niż on sam, jak Eckhart z upodobaniem
powtarza za Augustynem. Ideał Eckharta, w myśl którego Boża
pełnia staje się udziałem człowieka, pozwolił odnaleźć
spontaniczność działania i istnienia pozostającą w zgodzie z
dojrzałym doświadczeniem życia, mądrości i praktyki.
Za:
Duchowość chrześcijańska. Późne średniowiecze i reformacja;
redakcja: Jill Raitt, współpraca: Bernard McGinn i John Meyendorff,
tytuł oryginału: Christian Spirituality, Vol. 2: High Middle Ages
and Reformation (Word Spirituality, Vol 17), przekład: Piotr
Blumczyński, Seria MYSTERION, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.