Studium
na temat rozwoju franciszkańskiej duchowości nie może pominąć
ruchu w obrębie zakonu, który uwidocznił się szczególnie
pomiędzy rokiem 1274, to jest datą śmierci Bonawentury, a rokiem
1322, w którym Jan XXII ogłosił bullę Ad conditorem canonum
znoszącą papieskie prawa do majątku franciszkanów. Bulla ta w
sposób radykalny położyła kres wcześniejszym próbom
podejmowanym przez władzę papieską na rzecz złagodzenia toczących
się w zakonie sporów odnośnie do wykładni Reguły w
sprawach związanych z ubóstwem. W 1229 roku Grzegorz IX
wydał bullę Quo Elongati, w której ogłosił, że
zawarty w Testamencie Franciszka nakaz przestrzegania Reguły
wprost, sine glossa, nie jest wiążący. Już wówczas
niektórzy zakonnicy nie byli zadowoleni z papieskiej interwencji.
Niektórym z nich wydawało się, że ubóstwo rozumiane jako zakaz
nabywania na własność „domu, ziemi lub jakiejkolwiek innej
rzeczy" ulegało znacznemu złagodzeniu za sprawą zarówno
przywódców zakonu, jak i kurii papieskiej. Mniejszość
niezadowolona z tych zmian zamieszkiwała głównie w pustelniach w
środkowych Włoszech oraz w Prowansji na południu Francji.
W
1254 roku doszło do pierwszego rozłamu wywołanego potępieniem
Wprowadzenia do wiecznej Ewangelii Gerarda z Borgo San
Donnino, który uznał autorytet dzieł Joachima z Fiore w sprawie
nowej ery. Pomimo potępienia poglądy Joachima spotkały się z
życzliwym przyjęciem ze strony zwolenników surowszego
przestrzegania Reguły. Gdzież indziej należało upatrywać
triumfu Chrystusa na ziemi niż w przyjęciu przez Franciszka
stygmatów i w założonym przez niego nowym zakonie żebraczym?
Łącząc myśl Bonawentury, dla którego cud stygmatów stanowił
klucz do zrozumienia Franciszka, z poglądami Joachima na temat
początku nowej ery doskonałości w Duchu, nowa duchowość
eschatologiczna znalazła podporę i teologiczny fundament w
radykalnej nowości stygmatów Franciszka.
Do
powszechnie uznanych nauczycieli i przywódców surowych zakonników,
których później nazwano spirytuałami, należą Piotr Jan Olivi z
Prowansji (zm. 1298) oraz jego student z czasów, gdy wykładał we
Florencji, Ubertino de Casale z Toskanii (zm. między 1329 a 1341).
Jacopone da Todi (zm. 1306) skłaniał się w stronę mistycyzmu w
swojej Laudacji ubóstwa; z kolei Angelo Clareno (1245-1337),
przedstawiciel tradycji Marchii Ankony, zaznał udręki publicznych i
politycznych sporów zarówno z Bonifacym VIII, jak i z Janem XXII,
po tym jak wcześniej cieszył się ochroną Celestyna V,
który po zaledwie kilku miesiącach pontyfikatu postanowił
abdykować. Choć ruch spirytuałów nie przetrwał wiele dłużej,
niż żyli jego przywódcy, nauka ta wniosła znaczący wkład w
dziedzictwo zakonu franciszkanów i okazała się szczególnie
istotna dla ruchu obserwantów w kolejnym stuleciu oraz znacząca w
swoich wpływach za sprawą późniejszych franciszkańskich źródeł
takich jak Zwierciadło doskonałości czy Fioretti. (...)
Tym,
kto połączył się z Jezusem przez nowe męczeństwo, jest
Franciszek, którego seraficka miłość do Chrystusa dokonuje
odnowienia ludzkiej natury i rozpoczyna nową erę. Franciszek
naznaczony stygmatami jest aniołem szóstej pieczęci (Ap 3,7-13).
Ten nowy świat serafickiej miłości Ducha Świętego cechuje
wzniosłe ubóstwo, przejawy uniżenia, kontemplacyjne uniesienia
oraz bliska wspólnota wszystkich świętych. Spirytuałowie pragnęli
dopełnić ostatecznej doskonałości Kościoła, sięgając po
przemieniającą moc ewangelicznego ubóstwa, realizowanego przez
Franciszka w jego „serafickiej" regule. Wyznawali
eschatologiczną duchowość opartą na działaniu Ducha w radykalnej
rewolucji ubóstwa. W serafickiej regule upatrywano Boży dar na
rzecz odnowy świata. Spirytuałowie z kolei, doskonale
przestrzegając tej reguły, stanowili prototyp tego, kim powinni być
wszyscy prawdziwi chrześcijanie. Nie byli zatem ruchem
separatystycznym w Kościele, lecz raczej „zbawczą resztką".
Ze
wskazania absolutnego ubóstwa jako pełni ewangelicznej doskonałości
wyłoniło się pytanie o ubóstwo Chrystusa, które wszak również
musiało być absolutne. Pogląd ten potępił Jan XXII jako herezję.
W sporze, jaki wywiązał się wskutek tej decyzji, naprzeciw papieża
stanął Angelo Clareno z garstką naśladowców, którzy cieszyli
się wcześniej poparciem Celestyna V jako
ubodzy pustelnicy. Pomimo potępienia przez Jana XXII, grupa ta
korzystała z przywilejów nadanych przez Celestyna i stała się
znana jako fraticelli. W szczytowej fazie wspomnianego konfliktu, gdy
rozpad ruchu spirytuałów stał się nieunikniony, Angelo w 1325
roku ukończył swoją sławną Historię siedmiu ucisków,
opisującą próby, jakim poddawani byli wierni obserwanci Reguły
przez władze zakonu, poczynając od generała, brata Eliasza.
Angelo pisał swoje dzieło na wygnaniu, odseparowany od zakonu jako
mnich w klasztorze Sacro Speco w Subiaco, gdzie wraz z jego śmiercią
zakończyły się krótkotrwałe boje spirytuałów.
Za:
Duchowość chrześcijańska. Późne średniowiecze i reformacja;
redakcja: Jill Raitt, współpraca: Bernard McGinn i John Meyendorff,
tytuł oryginału: Christian Spirituality, Vol. 2: High Middle Ages
and Reformation (Word Spirituality, Vol 17), przekład: Piotr
Blumczyński, Seria MYSTERION, Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, Kraków 2011
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.