9.
Po pierwsze trudź się podczas modlitwy nocnej. Jeżeli jesteś
chory, ale niezbyt ciężko, dołóż jakiś psalm, abyś nie popadł
w cięższą chorobę.
15.
W nocy nakłoń się do wstania i prostracji przed krzyżem, nawet
jeżeli sen cię morzy i przeszkadza ci ociężałość ciała. To
właśnie jest czas stosowny, to jest godzina Bożej pomocy. Wszyscy
ojcowie modlili się w nocy, postępując za przykładem danym przez
naszego Pana, ponieważ noc była zarezerwowana dla modlitwy w
rejonach pustynnych.
16.
Przymuszaj się do trwania w twojej celi, w pokoju i tak postępuj,
abyś w każdej okoliczności pozostał w pokoju, w twojej celi.
Twoje zmysły zostaną zachowane, twoje myśli i akty skruchy twojego
serca będą strzeżone. I tak we wszystkim, co czynisz, będziesz
już inny od tego, kim byłeś.
18.
Ubóstwa dobrowolne i niedobrowolne istnieją dla bojaźni
Bożej i oba od bojaźni Bożej otrzymują zapłatę i pocieszenie.
Oto, jakie są działania dobrowolne: post, modlitwa, czuwanie,
samotność, pokój, oddalenie się od ludzi, łzy, lektura,
upodobanie w częstym praktykowaniu metanii i w uciskach, i to
wszystko, o co człowiek się stara, aby praktykować bojaźń Bożą.
19.
Oto, co jest niedobrowolne: uciążliwości, takie jak zmartwienia i
choroby, to wszystko, co pochodzi od ciała, jak utrudzenie i
choroba, brak jedzenia, niemożność trwania w samotności i
odosobnieniu, zastraszanie i pokuszenia sprowadzane przez demony,
głód twojego żołądka, brak pomocy ze strony innych istot
ludzkich, cierpienie i upokorzenie wynikające z braku ubrania z
powodu ubóstwa i te chwile, kiedy nadciągają opady na góry i
miejsca pustynne zamieszkane przez świętych dla miłości Boga.
20.
Bez wysiłku nie ma postu ani wstrzemięźliwości ciała, ani
skruchy na modlitwie, ani boskiego oficjum, ani dodatkowych męczących
metanii, ani psalmodii bez rozproszenia, ani recytacji ze spokojnym
wymawianiem słów, ani rozmowy z Bogiem podczas nocnego czuwania.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka
życia duchowego, wstęp,
przekład z języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks.
Jan Słomka, Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”,
Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.