Walka
z demonami (III)
28.
Ogień oczyszcza ziemię, a gorliwość praktyk oczyszcza serce i
uzdatnia je do uprawy czystej i duchowej. Praktyki wykonane dla Boga
są czasem świętym, kiedy to strzeżemy boskiego odpoczynku.
Poprzez praktyki otrzymujemy laskę duchową, święte dary i moce
niebieskie. Ten, kto dzięki swojej stałej gorliwości o Boga na to
zasłużył, posiądzie zdolność nieustannego zachwycenia w Nim.
29.
Kto trudzi się dla Boga i lęka z powodu swoich grzechów, ten jest
godny, aby w swojej duszy widzieć Boże cuda. Kto jest uciśniony
przez swoją wolę, jest jak ten, kogo Bóg zaniesie wszędzie we
wnętrzu swojej dłoni, aby grzech nie zbliżył się do niego, poza
przypadkiem, kiedy przychodzi jako próba, aby Bóg znał jego
gorliwość o Niego, jak jest napisane: „Zewsząd znosimy
utrapienia, lecz nie jesteśmy zmiażdżeni" (por. 2 Kor 4,8).
30.
Powinniśmy wiedzieć, bracia, że tylko przez wiele ucisków możemy
wejść do królestwa Bożego (por. Dz 14,22) i dusza potrzebuje
ucisków spowodowanych przez wolę, aby móc zwyciężyć
przyzwyczajenie do gnuśności i pozwolić, aby łaska prowadziła ją
drogą pełną zasług, jak to powiedział święty Bazyli, mistrz
prawdy: „Któż może otrzymać Ducha Boga żywego, trwając w
dobrobycie i obfitości pokarmów?".
31.
Z pewnością droga Boża nie wymaga rzeczy niemożliwych, ale tego,
co jest wykonalne i możliwe do wypełnienia teraz. Ci, którzy
uciekają od utrapień i nie podejmują trudów, wpadają w ręce
szatana, który jest lubieżnikiem. Wyjaśnił to Arseniusz w swoim
powiedzeniu: „Umartw swoje myśli skąpym pożywieniem, gdyż
zwracają się ku kontemplacji w głodzie, a nie w rozwiązłości".
A ojciec Pojmen stwierdza: „Głód i czuwanie nie pozwolą, abyś
miał ochotę na nieprzyzwoitości". Tak mówiąc, wyjaśnił,
że złe myśli uciszają się w duszy poprzez głód i brak
odpoczynku we śnie. Faktycznie, gdy człowiek jest uciśniony przez
utrapienia, nie ma już siły, aby zwracać się ku innym sprawom.
35.
Cztery rzeczy strzegą czystości u tego, kto chce ją zachować w
swojej duszy i być zwycięzcą w walce. Niech jakikolwiek pustelnik,
nawet w podeszłym wieku, nie liczy, że może oczyścić swoją myśl
bez tych czterech rzeczy. Oto one: wystrzeganie się nadmiernej
swobody członków oraz rozluźnienia w sobie, co oszczędza
pustelnikowi gwałtownych walk; spojrzenie wstydliwe i skromne, także
w starości, ponieważ zaniedbanie tego rzuca pustelnika ciągle na
nowo w wielkie niebezpieczeństwo i czyni go ustępliwym; wreszcie
wystrzeganie się czy to spojrzenia, czy kontaktu, które wystawiają
pustelnika na trudne walki.
36.
I niech nie pomyśli o tym, aby skierować spojrzenie na twarz
kobiety, choćby była stara i nie wyglądała ładnie. Niech
pustelnik strzeże swoich uszu przed opowieściami kobiet, to jest
niech nie słucha żadnych nowin o nich, ponieważ to rozbudza w
duchu większe marzenia niż spojrzenie, tak że nawet czyści są
przez nie zbrudzeni.
37.
Konieczne jest, abyśmy strzegli naszych umysłów, tak by nie
dosięgły ich jakiekolwiek z tych myśli i aby te myśli nie
niepokoiły nas, gdy słuchamy opowiadań, nawet gdyby to było
opowiadanie dotyczące kobiety świętej i czystej w swoim sposobie
życia i wyglądzie. Zachowuj to wszystko, jeżeli chcesz pozostać
czysty.
Za:
Św. Izaak z Niniwy, Gramatyka życia duchowego, wstęp,
przekład z języka włoskiego, opracowanie i redakcja naukowa: Ks.
Jan Słomka, Biblioteka Ojców Kościoła, Wydawnictwo „M”,
Kraków 2010
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.