środa, 20 listopada 2013

Czas, cielesność, wielość


Gdy nastała pełnia czasu, narodziła się „łaska". Kiedy jest „pełnia czasu"? Wtedy kiedy czas już przestał istnieć. Gdy człowiek jeszcze w czasie przeniesie swoje serce do wieczności, gdy umrą w nim wszystkie rzeczy doczesne, wtedy nastaje pełnia czasu. Powiedziałem kiedyś: nie raduje się nigdy, kto się raduje w czasie. Św. Paweł mówi: „Radujcie się zawsze w Bogu" (Flp 4,4). Ten cieszy się cały czas, kto się cieszy ponad i poza czasem. Pewien tekst mówi: Trzy są przeszkody, z których powodu człowiek w żaden sposób nie może poznać Boga. Pierwszą jest czas, drugą — cielesność, trzecią — wielość. Jak długo są we mnie te trzy rzeczy, nie ma Boga i nie działa On we mnie na właściwy Mu sposób. Św. Augustyn mówi: dusza jest tak zachłanna, że wiele rzeczy chce zdobyć i posiadać, sięga więc po czas, cielesność i wielość, tracąc przy tym, to co właśnie posiada. Dopóki bowiem odzywa się w tobie to „więcej i więcej!", Bóg nie może w tobie ani mieszkać, ani działać. Jeżeli On ma wchodzić, rzeczy te muszą stale wychodzić — chyba że posiadłbyś je na wyższy i lepszy sposób, tak że wielość stałaby się w tobie jednością. Wtedy im więcej było w tobie wielości, tym więcej będzie jedności, ponieważ jedno przemieniło się w drugie.

Powiedziałem kiedyś: jedność łączy wszelką wielość, wielość natomiast nie łączy jedności. Kiedy się wzniesiemy ponad wszystkie rzeczy, kiedy wszystko co w nas jest, zostanie wyniesione ku górze, wtedy nic nas nie będzie przygniatać. To co jest pode mną, nie przygniata mnie. Gdybym dążył jedynie do Boga, tak że On tylko byłby nade mną, nic nie byłoby mi wtedy ciężkie i nie ulegałbym tak łatwo smutkowi. Św. Augustyn powiada: Panie, kiedy się zwracam ku Tobie, zostaje mi odjęty wszelki ciężar, cierpienie i udręka. Kiedy już wyszliśmy nad czas i rzeczy doczesne, jesteśmy wolni i zawsze radośni. Wtedy nastaje pełnia czasu i rodzi się w tobie Syn Boży. Powiedziałem kiedyś: „Gdy nastała pełnia czasu, posłał Bóg swego Syna" (Ga 4,4). Jeśli się w tobie rodzi nie Syn, lecz cokolwiek innego, nie masz Ducha Świętego i nie działa w tobie łaska.

Mistrz Eckhart

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.