Przypisują mu także przepiękne
sentencje. Na pytanie, jaką korzyść odnoszą kłamcy, „Tę —
odpowiedział — że kiedy mówią prawdę, nikt nie daje im wiary".
Skarcony raz za to, że dał jałmużnę jakiemuś nicponiowi,
odpowiedział: „Ulitowałem się nad człowiekiem, a nie nad jego
charakterem"1. Zwykł był mawiać do swoich przyjaciół i
tych, którzy mu towarzyszyli, kiedykolwiek i gdziekolwiek
przypadkowo przebywał: „Jak wzrok przyjmuje od otaczającego
powietrza światło, tak dusza je bierze od nauki". Często
napominając Ateńczyków mawiał, że wynaleźli uprawę zboża i
prawa, ale z pszenicy korzystają, a z praw nie. „Korzenie
wychowania - mówił — są gorzkie, ale owoc jego jest słodki."
Zapytany, co się szybko starzeje, odpowiedział: „Wdzięczność".
Na pytanie, co to jest nadzieja, odpowiedział: „Marzenia senne na
jawie".
Gdy Diogenes dał mu suszoną figę,
Arystoteles widząc, że jeżeli jej nie przyjmie, to ten mu powie
coś uszczy pliwego, wziął ją ze słowami, iż Diogenes stracił i
figę, i okazję do żartu. A kiedy Diogenes dał mu figę po raz
drugi, wziął ją, podniósł do góry, jak to robią dzieci, i
zwrócił mu ją ze słowami: „O, wielki Diogenesie!" 2 Mówił,
że trzy rzeczy są potrzebne w wychowaniu (παιδεία): talent
wrodzony (φύσις), nauka (μάθησις), ćwiczenie (άσκησις).
Słysząc, że ktoś z niego szydzi, powiedział: „W mojej
nieobecności może mnie nawet chłostać". Mówił, że uroda
jest więcej warta niż list polecający. Niektórzy twierdzą, że
miał to powiedzieć Diogenes, Arystoteles natomiast miał nazwać
piękną powierzchowność darem boga, Sokrates — krótko trwałą
tyranią, Platon — przywilejem natury, Teofrast — niemym
oszustwem, Teokryt — złem ubranym w kość słoniową, Karneades -
władzą królewską bez siły wojskowej.
Zapytany, czym się różnią ludzie
wykształceni od niewykształconych, odpowiedział: „Tym, czym żywi
od umarłych. Mawiał, że wykształcenie jest w chwilach pomyślności
ozdobą, a w chwilach nieszczęścia — schronieniem. Rodziców,
którzy kształcili swe dzieci, uważał za godniejszych szacunku od
tych, którzy je tylko spłodzili, bo ci drudzy dali im tylko życie,
a ci pierwsi — piękne życie. Komuś, kto chełpił się, że
pochodzi z wielkiego miasta, powiedział, że nie na to trzeba
zwracać uwagę, skąd kto pochodzi, ale na to, czy jest godny swojej
wielkiej ojczyzny. Zapytany, czym jest przyjaciel, odpowiedział:
„Jedną duszą mieszkającą w dwóch ciałach". Mówił, że
niektórzy ludzie są tak oszczędni, jakby mieli wiecznie żyć,
inni tak rozrzutni, jakby mieli natychmiast umrzeć. Pytającemu,
dlaczego tak wiele czasu poświęcamy rzeczom pięknym, powiedział
„To pytanie ślepca". Na pytanie, co dała mu filozofia,
odpowiedział: „To, że bez przymusu czynię to, co inni czynią z
obawy przed prawami". Zapytany, w jaki sposób mogliby uczniowie
robić postępy w nauce, odpowiedział: „Jeżeli będą szli za
zdolniejszymi, nie oglądając się na słabszych". Pewnemu
krzykaczowi, który już go wielu obelgami obsypał i zapytał, czy
mu dość nawymyślał, odpowiedział: „Na Zeusa, nie zwracałem na
ciebie uwagi". Gdy mu ktoś zarzucił, że dał wsparcie
niedobremu człowiekowi — bo i w tej formie to po dają1 —
odpowiedział: „Nie temu człowiekowi dałem, ale temu, co w nim
ludzkie". Zapytany, jak się mamy zachowywać wobec przyjaciół,
odparł: „Tak samo, jak byśmy sobie życzyli, ażeby i oni wobec
nas się zachowywali". Sprawiedliwość określał jako cnotę
duszy, przyznającą każdemu to, co mu się według słuszności
należy. Wykształcenie uważał za najlepsze wyposażenie na
starość. Favorinus podaje w drugiej księdze Pamiętników, że
Arystoteles często powtarzał: „Kto ma przyjaciół, ten nie ma
przyjaciela". Ta sama myśl znajduje się w siódmej księdze
jego Etyki.
1 . W oryginale gra słów: τρόπος
(charakter), άνθρωπος (człowiek).
2. Gra słów, imię Diogenes
(∆ιογένης) znaczy: syn Zeusa, zrodzony z
Zeusa, a u Homera występuje często (w mianowniku, jak tutaj, a
zwłaszcza w wołaczu) jako epitet bohaterów, wskazujący na ich
boskie pochodzenie.
za: Diogenes Laertios
Żywoty i poglądy słynnych filozofów
tłumaczenie: Irena Krońska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.