Maharaj: Tak jak obłok zaciemnia
słońce w żaden sposób nań nie wpływając, tak też założenie
zaciemnia rzeczywistość bez niszczenia jej. Sama idea destrukcji
rzeczywistości jest śmieszna; niszczyciel jest zawsze bardziej
realny niż niszczone. Rzeczywistość jest ostatecznym
niszczycielem. Wszelka separacja, wszelki rodzaj wyobcowania i
alienacji są fałszywe.
*
M: Prawda jest trwała. Rzeczywiste
jest niezmienne. To co się zmienia nie jest rzeczywiste. I teraz, co
jest w tobie co się nie zmienia? Jak długo jest tu pokarm, są
ciało i umysł. Kiedy pokarm zostaje wstrzymany, ciało umiera i
umysł znika. Ale czy ginie obserwator?
*
M: Mahadakash jest naturą, oceanem
egzystencji, fizyczną przestrzenią z wszystkim tym co może wejść
w kontakt ze zmysłami. Chidakash jest obszarem przytomności,
mentalną przestrzenią i czasem, percepcją i poznawaniem.
Paramaakash jest bezczasową i bez-przestrzenną rzeczywistością
wolną od umysłu, niezróżnicowaną, nieskończoną
potencjalnością, źródłem i przyczyną , substancją i esencją,
zarówno materii i świadomości – a jednak ponad nimi. Nie może
być postrzeżona, ale może być doświadczona jako zawsze obecna
świadomość świadka, postrzeganie postrzegającego, początek i
koniec wszelkiej manifestacji, korzeń czasu i przestrzeni, pierwotna
przyczyna w każdym łańcuchu przyczynowym.
*
P: Jak rozpoznam ten stan, gdy go
osiągnę?
M: Nie będzie lęku.
P: Otoczony przez świat pełen
tajemnic i niebezpieczeństw, jak mogę pozostać nieustraszonym?
M: Twe własne małe ciało także jest
pełne tajemnic i niebezpieczeństw, a jednak nie obawiasz się go,
gdyż bierzesz je za własne. To czego nie wiesz, to to, że cały
wszechświat jest twoim ciałem, i nie musisz się go obawiać.
Możesz powiedzieć, że masz dwa ciała; osobiste i uniwersalne.
Osobiste przychodzi i odchodzi, uniwersalne jest zawsze z tobą. Całe
stworzenie jest twoim uniwersalnym ciałem. Jesteś tak zaślepiony
przez to co osobiste, że nie widzisz tego co uniwersalne. Ta ślepota
sama z siebie się nie skończy – musi być usunięta wprawnie i
rozważnie. Kiedy wszelkie iluzje są zrozumiane i porzucone,
osiągasz wolny od błędu i doskonały stan w którym wszelkie
różnice pomiędzy osobistym i uniwersalnym już dłużej nie są
obecne.
*
M: Prawda nie daje korzyści. Nie da ci
wyższego statusu, ani władzy nad innymi; wszystko co dostaniesz to
prawda i wolność od fałszywego.
*
P: Jak mogę chcieć niewyobrażalnego?
M: A cóż innego warto chcieć? Racja,
rzeczywiste nie może być chciane tak jak chciana jest rzecz. Ale
możesz zobaczyć nierzeczywiste jako nierzeczywiste i odrzucić je.
To odrzucenie fałszywego jest tym co otwiera drogę do prawdziwego.
*
M: Co przychodzi, musi odejść. Trwałe
jest ponad wszelkim przychodzeniem i odchodzeniem. Idź do korzenia
wszelkiego doświadczenia, do poczucia bycia. Poza istnieniem i
nieistnieniem znajduje się ogrom rzeczywistego.
*
P: To myślenie w terminach dualności.
M: Wszelkie myślenie jest w dualności.
*
P: Czy wewnętrzny guru także naucza?
M: Zapewnia on przekonanie, że jesteś
wieczny, niezmienny, rzeczywistą-świadomością-miłości, w i
ponad wszelkimi przejawami.
P: Przekonanie nie wystarcza. Musi być
w tym pewność.
'M: Całkiem słusznie. Ale w tym
przypadku pewność przybiera kształt odwagi. Lęk znika absolutnie.
Ten stan nieustraszoności jest tak nieomylnie nowy, a jednak głęboko
odczuwany jako własny, że nie może być zanegowany. To jak
kochanie własnego dziecka. Kto może to zakwestionować?
*
To co nie może się zmienić,
pozostaje, Wielki spokój, głębokie milczenia, ukryte piękno
rzeczywistości powstają. Podczas gdy nie może to być oddane
słowami, czeka to na ciebie byś sam tego doświadczył.
*
Prawdziwe szczęście nie ma przyczyny
i nie może zniknąć z powodu braku stymulacji.
*
M: Świadomość będąca produktem
uwarunkowań i okoliczności, zależy od nich i zmienia się wraz z
nimi. To co niezależne, niestworzone, bezczasowe i niezmienne, a
jednak zawsze nowe i świeże, jest ponad umysłem. Kiedy umysł o
tym myśl, rozpuszcza się i tylko szczęście pozostaje.
*
M: Przed umysłem – jestem. „Jestem”
nie jest myśląw umyśle, umysł mi się przytrafia, nie ja
przytrafiam się umysłowi. A skoro czas i przestrzeń są w umyśle,
jestem ponad czasem i przestrzenią, wieczny i wszechobecny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.