Wolność
przychodzi z wyrzeczeniem. Wszelkie posiadłości to zniewolenie.
*
P:
Wszystko czego chcę to być wolnym.
M:
Musisz wiedzieć dwie rzeczy: od czego powinieneś się uwolnić i co
trzyma cię w zniewoleniu.
*
M:
Wolność od pragnień oznacza właśnie to: przymus doznania
satysfakcji jest nieobecny.
P:
Dlaczego w ogóle powstają pragnienia?
M:
Ponieważ wyobrażasz sobie, że się urodziłeś, i że umrzesz, gdy
nie zadbasz o swoje ciało. Pragnienie ucieleśnionego istnienia jest
główną przyczyną kłopotów. (…)
A
poza wszystkim, czym jest wyzwolenie? Wiedzieć, że jesteś poza
narodzinami i śmiercią. Poprzez zapominanie czym jesteś i
wyobrażanie sobie, że jesteś śmiertelnikiem, stworzyłeś sobie
wiele kłopotów, zatem musisz się przebudzić, jak ze złego snu.
*
M:
Nie męczą mnie ani zmartwienia ani wyrzuty. Mój umysł jest wolny
od myśli, gdyż nie ma tu pragnień, które by zniewalały.
*
P:
Pragnienie by żyć jest przemożną rzeczą.
M:
Ciągle wspanialsza jest wolność od potrzeby życia.
*
M:
Dlaczego wyzwolony człowiek miałby koniecznie podążać za
konwencjami? Z chwilą gdy staje się przewidywalny, nie może być
wolny. Jego wolność polega na byciu wolnym do wypełniania tego co
potrzebne w danej chwili, podporządkowując się wymaganiom
sytuacji. Wolność robienia tego co się chce, jest w rzeczywistości
zniewoleniem, podczas gdy bycie wolnym by robić to co się musi, co
jest właściwe, jest rzeczywistą wolnością.
*
Szczęście bycia absolutnie wolnym jest poza opisem. Z drugiej
strony, ten który obawia się wolności, nie może umrzeć.
*
…
przywiązanie jest zniewoleniem, oderwanie jest wolnością. Pragnąć
to być zniewolonym.
*
P:
Czy w stanie ostatecznym nie może być szczęścia?
M:
Ani cierpienia, tylko wolność. Szczęście zależy od tej czy innej
rzeczy, i można je stracić. Wolność od cierpienia nie ma
przyczyny a zatem nie może być zniszczona. Zrealizuj tą wolność.
*
Bez
pragnienia wolności na co przyda się przekonanie, że możesz ją
osiągnąć?
*
M:
Kiedy mówię jestem wolny, jedynie stwierdzam fakt. Jeżeli jesteś
dorosłym, jesteś wolny od stanu dzieciństwa. Jestem wolny od
wszelkich opisów i identyfikacji. Cokolwiek możesz usłyszeć,
zobaczyć czy pomyśleć, tym nie jestem. Jestem wolny od bycia
perceptem czy konceptem.
*
P: Jeżeli jestem wolny, dlaczego jestem w
ciele?
M: Nie jesteś w ciele, ciało jest w tobie!
Umysł jest w tobie. Te rzeczy ci się przytrafiły. Są tu ponieważ
znajdujesz je interesującymi.
*
M: Seks jest nabytym nawykiem. Wyjdź poza, tak
długo jak skupiasz się na ciele, pozostaniesz w szponach jedzenia i
seksu, lęku i śmierci. Odnajdź siebie i bądź wolny.
*
P: Jak mam wymyślić swoje wyjście, kiedy
moje myśli przychodzą i odchodzą jak się im podoba. Ich
nieskończone pogaduszki mi przeszkadzają i wyczerpują.
M: Obserwuj swe myśli tak jak obserwujesz ruch
uliczny. Ludzie przychodzą i odchodzą; rejestrujesz to bez
reagowania. To może nie być łatwe na początku, ale wraz z
praktyką odkryjesz, że twój umysł może funkcjonować tego samego
czasu na wielu poziomach i możesz być tego wszystkiego przytomny.
To tylko wtedy gdy przejawiasz duże zainteresowanie w jakimś
poszczególnym poziomie, twoja uwaga zostaje w nim pochwycona i
ślepniesz na obecność innych poziomów. Nawet wtedy praca na tych
zaciemnionych poziomach się kontynuuje, poza polem świadomości.
Nie zmagaj się z twoimi wspomnieniami i myślami; a tylko staraj się
włączyć w swe pole uwagi, inne, bardziej istotne pytania jak: „kim
jestem?”, „jak to się stało, że się urodziłem?”,”skąd
ten wszechświat wokół mnie?”, „co jest rzeczywiste a co jest
chwilowe?” Żadne wspomnienie nie będzie trwało, jeżeli stracisz
zainteresowanie nim, to emocjonalna więź utrwala zniewolenie.
*
Wolność od pragnień jest błogością.
*
M: Gnani nie umiera ponieważ nigdy się nie
urodził.
P: Jednakże inni widzą go jako umierającego.
M: Ale nie on sam dla siebie. Jest on wolny od
rzeczy – fizycznych i mentalnych.
*
M: Inteligencja jest bramą do wolności i
czujna uwaga jest matką inteligencji.
*
Bycie
wolnym od fałszywego jest dobrem samym w sobie, jest samo swoją
własną nagrodą. To tak jak bycie czystym – co jest samo swoją
własną nagrodą.
P:
Czy samopoznanie nie jest nagrodą?
M: Nagrodą samopoznania jest wolność od
personalnego „ja”.
*
M: Nieśmiertelność jest wolnością od
poczucia „jestem”. Jednakże to nie wygaszenie. Przeciwnie, to
stan nieskończenie bardziej realny, przytomny i szczęśliwy, niż
to co mógłbyś sobie wyobrazić. Tylko świadomość-ja jest
nieobecna.
*
M: Oczywiście, kiedy ma miejsce totalne
oddanie, całkowite poniechanie wszelkich trosk co do własnej
przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, razem z własnym
fizycznym i duchowym bezpieczeństwem i pozycją, wtedy świta nowe
życie, pełne miłości i piękna; wtedy guru nie jest ważny, gdyż
uczeń przełamał skorupę samoobrony. Całkowite oddanie się samo
z siebie jest wyzwoleniem.
*
M: Wolność jest wolnością od czegoś. Od
czego masz być uwolniony? Oczywiście, od bycia osobą, za jaką się
bierzesz, gdyż to idea jaką masz o sobie utrzymuje cię w
zniewoleniu.
*
M:
Ani też nie będzie cię zatrzymywać wiedza. Poznawane jest
przypadkowe, nieznane jest domem rzeczywistego. Żyć w znanym jest
zniewoleniem, żyć w nieznanym jest wyzwoleniem.
*
M: Wolność od pragnienia przychodzi sama z
siebie, gdy pragnienie jest rozpoznane jako fałszywe. Nie musisz
walczyć z pragnieniem. Ostatecznie to potrzeba szczęścia, która
jest naturalna, tak długo jak jest tu cierpienie. Tylko zobacz, że
nie ma szczęścia w tym co pragniesz.
*
M: Ambicja jest personalna, wyzwolenie jest od
osoby. W wyzwoleniu oba, zarówno podmiot jak i przedmiot ambicji są
nieobecne.
*
P:
Zatem dlaczego nie jesteśmy wolni tutaj i teraz?
M:
Ależ my jesteśmy wolni tutaj i teraz. To tylko umysł wyobraża
sobie zniewolenie.
P:
Jak położyć kres wyobrażaniu?
M: Dlaczego miałbyś chcieć położyć temu
kres? Poznawszy twój umysł i jego cudowne moce, i usunąwszy to co
go zatruwa – ideę odseparowanej i odizolowanej osoby, pozostawiasz
go samemu, by wykonywał swą pracę wśród rzeczy do jakich się
nadaje. Trzymać umysł na jego własnym miejscu, i przy jego własnej
pracy, jest wyzwoleniem umysłu.
*
M: Wolność jest wolnością od błędnego. Po
rozpoznaniu, że nie możesz wpłynąć na rezultaty, nie zwracaj
uwagi na twe pragnienia i lęki. Niech przychodzą i odchodzą. Nie
dokarmiaj ich zainteresowaniem i uwagą.
*
M: Nie obawiaj się wolności od pragnienia i
lęku. Pozwoli ci ona przeżywać swoje życie tak odmiennie od tego
wszystkiego co znasz, tak dużo bardziej intensywnie i interesująco,
że zaprawdę, przez stracenie wszystkiego, zyskujesz wszystko.
*
M: Tworzysz dysharmonię i wtedy narzekasz!
Kiedy pożądasz i obawiasz się i identyfikujesz się z ze swoimi
uczuciami, tworzysz cierpienie i zniewolenie. Kiedy tworzysz, z
miłością i mądrością, i pozostajesz nieprzywiązanym do swych
kreacji, rezultatem jest harmonia i spokój. Ale jakakolwiek jest
sytuacja twojego umysłu, w jaki sposób odbija się to na tobie? To
tylko twoja samoidentyfikacja z umysłem czyni cię szczęśliwym lub
nieszczęśliwym. Zbuntuj się przeciwko twemu zniewoleniu, i rozbij
kajdany przywiązania i odpychania. Utrzymuj w pamięci twój cel –
wolność, aż do czasu gdy zaświta ci, że już jesteś wolny, że
wolność nie jest czymś w odległej przyszłości, do zdobycia
poprzez bolesne wysiłki, ale odwiecznie własna, do spożytkowania!
Wyzwolenie nie jest pozyskaniem ale sprawą odwagi, odwagi by
wierzyć, że już jesteś wolny, i działania zgodnie z tym. (…)
Wraz z odwagą pojawi się mądrość i współczucie i umiejętność
w działaniu. Będziesz wiedział co robić i cokolwiek zrobisz,
będzie dobre dla wszystkich.
*
M:
Po poznaniu siebie jako czysty byt, ekstaza wolności jest twoja.
P:
Czyja to joga?
M:
Czemu się tym martwić? To co sprawiło, że tu przyszedłeś, to
twe bycie niezadowolonym ze swego życia takim jakim je znasz, życia
twego ciała i umysłu. Możesz próbować je polepszyć, przez
kontrolowanie i naginać je do ideału, lub możesz całkowicie
przeciąć węzeł samoidentyfikacji i spojrzeć na twoje ciało i
umysł jako na coś co przydarza się bez czynienia cię zobowiązanym
w jakikolwiek sposób.
To czego uczę, to starożytny i prosty sposób
wyzwolenia przez zrozumienie. Zrozum swój własny umysł a
przestanie cię trzymać. Umysł nie rozumie. Błędne rozumienie
leży w samej jego naturze. Właściwe zrozumienie jest jedynym
remedium.
*
M: Musisz pracować bez wytchnienia dla swego
zbawienia z grzechu i cierpienia.
P:
Czym jest grzech?
M: Wszystkim tym co cię zniewala.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.