czwartek, 12 marca 2015

Nie ma „co dalej” w „jestem”. To stan bezczasowy.


M: W lęku jest pamięć i antycypacja, przeszłość i przyszłość. Uwaga sprowadza cię z powrotem do obecnego. Teraz i obecność w teraz jest stanem zawsze pod ręką, ale rzadko zauważanym.

*
M: Wszelkie czekanie jest daremne. Zależeć od czasu przy rozwiązywaniu naszych problemów to oszukiwać samych siebie. Przyszłość, pozostawiona sama sobie, ledwie powtórzy przeszłość. Zmiana może się wydarzyć tylko teraz, nigdy w przyszłości.
P: Co powoduje zmianę?
M: Widzenie z krystaliczną czystością potrzeby zmiany. To wszystko. Ale musisz być zmęczony czekaniem.

*
M: Co sprawia, że wierzysz, iż jesteś odseparowaną jednostką?
P: Zachowuję się jak jednostka. Funkcjonuję samoistnie. Daję pierwszeństwo sobie a innych widzę tylko w relacji do siebie. W skrócie, jestem zajęty sobą.
M: Cóż, kontynuuj zajmowanie się sobą. W jakiej sprawie przyszedłeś tutaj?
P: W mojej starej sprawie uczynienia się bezpiecznym i szczęśliwym. Wyznam, że bez zbytniego powodzenia. Dlatego widzisz mnie tutaj. To miejsce jest dla mnie nowe, ale mój powód przyjścia tutaj jest stary: poszukiwanie bezpiecznego szczęścia, szczęśliwego bezpieczeństwa. Jak dotąd tego nie znalazłem. Czy możesz mi pomóc?
M: To co nigdy nie zostało stracone, nie może być odnalezione. Samo twoje poszukiwanie bezpieczeństwa i radości, trzyma cię od nich z dala. Zaprzestań poszukiwań, nie trać. Choroba jest prosta i równie proste jest remedium. To tylko twój umysł czyni cię zagrożonym i nieszczęśliwym. Antycypacja czyni cię zagrożonym, pamięć nieszczęśliwym. Przestań błędnie używać swego umysłu a wszystko będzie z tobą dobrze. Nie musisz niczego naprawiać – wszystko samo się naprawi jak tylko zrezygnujesz z wszelkiej troski o przeszłość i przyszłość, i będziesz żył całkowicie w teraz.
P: Ale teraz nie ma wymiaru. Stanę się nikim, niczym!
M: Dokładnie. Jako nic i nikt jesteś bezpieczny i szczęśliwy. Możesz mieć to doświadczenie, wystarczy poprosić. Tylko spróbuj.

*
M: Nie polegaj na czasie. Czas jest śmiercią. Kto czeka - umiera. Życie jest tylko teraz. Nie mów mi o przeszłości i przyszłości – istnieją tylko w twoim umyśle.
P: Ty także umrzesz.
M: Ja już jestem martwy. Fizyczna śmierć nie uczyni w moim przypadku różnicy. Jestem bezczasowym bytem. Jestem wolny od pragnienia czy lęku, ponieważ nie pamiętam przeszłości ani nie wyobrażam sobie przyszłości. Gdzie nie ma nazw i kształtów, jak może być pragnienie i lęk? Z wolnością od pragnienia przychodzi bezczasowość. Jestem bezpieczny, ponieważ to czego nie ma, nie może dotknąć tego, co jest. Ty czujesz się zagrożony ponieważ wyobrażasz sobie niebezpieczeństwo. Oczywiście twoje ciało jako takie, stanowi kompleks, jest narażone na niebezpieczeństwo i wymaga ochrony. Ale nie ty. Po uprzytomnieniu sobie swego własnego niezniszczalnego bytu, staniesz się spokojny.

*
M: … ale nie możesz oddawać się przyjemności przewidywania i planowania, zrodzonego z pamięci i antycypacji. To jedna ze szczególnych cech gnani, że nie troszczy się o przyszłość. Twoja troska o przyszłość jest spowodowana obawą przed bólem i pragnieniem przyjemności, dla gnani wszystko jest błogością; jest szczęśliwy cokolwiek się zdarzy.

*
M: Jak ktoś może ci powiedzieć, czym się staniesz, kiedy nie ma powstawania? Ty jedynie odkrywasz czym jesteś. Nie myśl ani o przeszłości ani o przyszłości, tylko bądź.
P: Jak mógłbym tylko być? Zmiany są nieuniknione.
M: Zmiany są nieuniknione w zmiennym, ale ty nie jesteś ich podmiotem. Jesteś niezmiennym tłem, dzięki któremu zmiany są postrzegane.

*
M: Zrezygnuj z wszelkiej pracy dla przyszłości, skoncentruj się totalnie w teraz, troszcz się tylko twoją reakcją na każdy moment życia jaki się wydarza.

*
P: Co to znaczy – zniknie czas?
M: Przeszłość i przyszłość zleją się w wieczne teraz.

*
M: Ale jakiego bardziej naocznego dowodu potrzebujesz niż twe własne istnienie. Gdziekolwiek pójdziesz, znajdziesz siebie. Jakkolwiek daleko nie sięgniesz w czasie, tam jesteś.
P: To oczywiste, że nie jestem wszystko-przenikający i wieczny. Jestem tylko tutaj i teraz.
M: Wystarczająco dobre. „Tutaj” jest wszędzie, i „teraz” - zawsze. Wyjdź poza ideę „jestem-ciałem” a odnajdziesz że czas i przestrzeń są w tobie a nie ty w przestrzeni i czasie. Rozpoznawszy to, główna przeszkoda w realizacji jest usunięta.

*
M: Kiedy się nie śpieszysz, i twój umysł jest wolny od niepokoju, staje się cichy i w tym milczeniu coś może być usłyszane, co zwykle jest zbyt delikatne i subtelne dla percepcji. Umysł musi być otwarty i cichy by zobaczyć.
P: Jak się nauczyć odcinać zmartwienia?
M: Nie musisz się martwić zmartwieniami. Tylko bądź. Nie próbuj być cichym, nie czyn z „bycia cichym” zadania do wykonania. Nie bądź niespokojnym o „bycie cichym”, smutnym z powodu „bycia szczęśliwym”. Tylko bądź przytomny tego, że jesteś, i pozostań przytomny – nie mów: „tak, jestem: i co dalej?” Nie ma „co dalej” w „jestem”. To stan bezczasowy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.