sobota, 3 listopada 2012

Oko jest moje ...

 
W Savatthi. Przy tej okazji Zrealizowany instruował, pouczał, inspirował i zadowalał mnichów mową Dhammy dotyczącą wygaszenia. I ci mnisi słuchali Dhammy z nadstawionymi uszami, podchodząc do tego jako do sprawy wielkiej wagi, poświęcając temu całe swe umysły.

Wtedy pojawiło się Marze Złemu: „Ten pustelnik Gotama instruuje, poucza, inspiruje zadowala mnichów mową Dharmy dotyczącą wygaszenia. I ci mnisi słuchają Dhammy z nadstawionymi uszami, podchodząc do tego jako do sprawy wielkiej wagi, poświęcając temu całe swe umysły. Podejdę do pustelnika Gotamy ażeby ich wprowadzić w pomieszanie”. Wtedy Mara Zły zamanifestował się w formie rolnika, niosącego na ramieniu duży pług, trzymającego długi zaostrzony kij, z rozpuszczonymi włosami, przyodziany w lniane ubranie, i stopami zabrudzonymi błotem. Podszedł do Zrealizowanego i powiedział mu: „Może widziałeś moje woły, pustelniku?” „Cóż mają woły z tobą wspólnego, o Zły?”

„Oko jest moje, pustelniku, materialne formy są moje, oko kontakt jest mój i jego baza świadomości jest moja. Gdzie możesz pójść, pustelniku, by uciec przede mną? Ucho jest moje, pustelniku, dźwięki są moje, ucho kontakt jest mój i jego baza świadomości jest moja. Gdzie możesz pójść, pustelniku, by uciec przede mną? Nos jest mój, pustelniku, zapachy są moje, nos kontakt jest mój i jego baza świadomości jest moja. Gdzie możesz pójść, pustelniku, by uciec przede mną? Język jest mój, pustelniku, smaki są moje, język kontakt jest mój i jego baza świadomości jest moja. Gdzie możesz pójść, pustelniku, by uciec przede mną? Ciało jest moje, pustelniku, obiekty dotyku są moje, ciało kontakt jest mój i jego baza świadomości jest moja. Gdzie możesz pójść, pustelniku, by uciec przede mną? Umysł jest mój, pustelniku, mentalne obiekty są moje, umysł kontakt jest mój i jego baza świadomości jest moja. Gdzie możesz pójść, pustelniku, by uciec przede mną?”

„Oko jest twoje, o Zły, materialne formy są twoje, oko kontakt jest twój i jego baza świadomości jest twoja. Ale, o Zły, gdzie nie ma oka, ani materialnych form, ani oko kontaktu i jego bazy świadomości – tam nie ma miejsca dla ciebie, o Zły. Ucho jest twoje, o Zły, dźwięki są twoje, ucho kontakt jest twój i jego baza świadomości jest twoja. Ale, o Zły, gdzie nie ma ucha, ani dźwięków, ani ucha kontaktu i jego bazy świadomości – tam nie ma miejsca dla ciebie, o Zły. Nos jest twój, o Zły, zapachy są twoje, nos kontakt jest twój i jego baza świadomości jest twoja. Ale, o Zły, gdzie nie ma nosa ani zapachów, ani nosa kontaktu i jego bazy świadomości – tam nie ma miejsca dla ciebie, o Zły. Język jest twój, o Zły, smaki są twoje, język kontakt jest twój i jego baza świadomości jest twoja. Ale, o Zły, gdzie nie ma języka ani smaków, ani języka kontaktu i jego bazy świadomości – tam nie ma miejsca dla ciebie, o Zły. Ciało jest twoje, o Zły, obiekty dotyku są twoje, ciało kontakt jest twój i jego baza świadomości jest twoja. Ale, o Zły, gdzie nie ma ciała, ani obiektów dotyku ani ciała kontaktu i jego bazy świadomości – tam nie ma miejsca dla ciebie, o Zły. Umysł jest twój, o Zły, mentalne obiekty są twoje, umysł kontakt jest twój i jego baza świadomości jest twoja. Ale, o Zły, gdzie nie ma umysłu ani mentalnych obiektów, ani umysłu kontaktu i jego bazy świadomości – tam nie ma miejsca dla ciebie, o Zły”.

„To o czym mówią 'To moje',
I ci mówiący w terminach 'mojego' -
Jeżeli twój umysł istnieje wśród takich,
Nie uciekniesz mi, pustelniku”.

„To o czym mówią nie jest moje,
Nie jestem jednym z tych mówiących [o moim].
Powinieneś to wiedzieć, o Zły:
Nie zobaczysz nawet mej ścieżki”.

Wtedy Mara Zły uświadomiwszy sobie: „Zrealizowany zna mnie, Pomyślny zna mnie”, smutny i rozczarowany od razu zniknął. SN 4:19


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.