Koncepcja
świata Izaaka nie ma jedynie wymiaru przestrzennego i materialnego,
zaś anachoreza, jak wszystko co bierze się z praktyki, nie mogła
być skuteczna sama z siebie. Z tradycji monastycznej przejął on
ascetyczną definicję świata, którą przed nim sformułował abba
Izaak - autor, którego czytał, podobnie zresztą jak Ewagriusza, w
wersji syryjskiej. Słowo „świat" oznacza „postępowanie
według ciała i zajmowanie się nim". Jest to ogólny termin
służący do określania namiętności, z których każda ma swą
własną nazwę. „Uwolnić się od świata" do tego stopnia
znaczy „uwolnić się od namiętności", że Izaak może
powiedzieć, iż bieg świata się zatrzyma z chwilą wygaśnięcia
namiętności. Ta idea, tak dla niego ważna, została rozwinięta
przede wszystkim w drugim rozdziale.
Oddzielenie
od świata, asceza i rozmyślanie nad Pismem Świętym służą
zaprowadzeniu pokoju w swoim wnętrzu, rozwijaniu w sobie całego
universum duchowego. Pojawia się tutaj temat, do którego
myśl Izaaka wciąż powraca - zwrócenie się ku wnętrzu. Życie
duchowe jest ze swej istoty wejściem w siebie, we własne wnętrze:
„Pojednaj się sam ze sobą, mówi posługując się piękną
formułą, a pojednają się z tobą niebo i ziemia". Immanencja
i transcendencja łączą się u niego podobnie, jak u mistrza
Eckharta: „Pilnie staraj się dostać się do skarbu, który jest w
tobie, a zobaczysz skarb, który jest w niebie. Razem tworzą jedno i
przez to wejście zdołasz zobaczyć obydwa. Drabina wiodąca do
Królestwa jest w głębi twej duszy. Zanurz się w sobie samym, z
dala od grzechu, a znajdziesz stopnie, po których wejdziesz do
góry”.
*
* *
W
innym, równie ważnym ustępie, Izaak odróżnia to, co nazywa
„czystością myśli" od „czystości serca". Myśl
(re'ydnd) jest
władzą duszy, która odbiera wrażenia ze świata zewnętrznego i
zachowuje je w pamięci. Jest ona zmysłem duszy, podczas gdy serce
stanowi jakby „zmysł zmysłów", sam rdzeń zmysłów
wewnętrznych. Czystość serca jest więc czymś większym i
głębszym, dlatego by ją zdobyć, potrzeba więcej czasu, niż by
osiągnąć czystość myśli. Stąd mamy dwa typy „czystości",
określone za pomocą dwóch terminów, które Izaak przyjął za
Janem z Apamei: dakyutd -
czystość ograniczająca
się do myśli, oraz safyutd
- czystość wyższa, w
której dusza odnajduje swą naturalną przejrzystość.
Pierwszą
zdobywamy przez praktykę ascezy cielesnej, drugą zaś przez ascezę
samej duszy. Tak więc można zdefiniować trzy stopnie życia
duchowego: cielesny, psychiczny i najwyższy - pneumatyczny czyli
duchowy. Tym stopniom odpowiadają trzy typy kontemplacji, według
schematu, który Izaak zawdzięcza Ewagriuszowi. Na płaszczyźnie
oczyszczania cielesnego, dakyutd,
umieszcza się
kontemplację naturalną drugą, czyli kontemplację stworzeń
widzialnych. Na poziomie oczyszczania serca, safyutd,
znajdujemy kontemplację
naturalną pierwszą, czyli kontemplację bytów niewidzialnych,
która jest właściwa dla duszy w jej naturalnym stanie. Z tego
miejsca dusza, dzięki łasce Bożej, może się wznieść ponad
siebie i w pewnej mierze dostąpić kontemplacji Boga.
Te
trzy stopnie są ze sobą sprzężone. Aby dojść do stadium
psychicznego, trzeba koniecznie przejść przez oczyszczenie
cielesne, a dopiero potem można osiągnąć stadium duchowe. Wypada
więc najpierw uwolnić duszę od tyranii namiętności, które
pochodzą z ciała. Według Izaaka można to uczynić jedynie przez
shelyd (co odpowiada hesychia u Greków), czyli przez
absolutną samotność, zupełne oddalenie się od świata i
wyrzeczenie się wszelkiej aktywności. Izaak nadaje shelyd
wartość niemal absolutną. Ten, kto ją wybrał, według niego
uczynił lepiej, niż ten, kto zajął się karmieniem głodnych, czy
nawracaniem pogan.
Antoine
Guillaumont, U źródeł monastycyzmu chrześcijańskiego, t. 2,
(seria: źródła monastyczne, t. 38, opracowania, t. 8,
tłumaczenie: S. Scholastyka Wirpszanka OSBap, Kraków - Tyniec 2006,
TYNIEC- Wydawnictwo Benedyktynów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.