Formuła: „Omnis
determinatio est negatio” jest interesująca sama w sobie. Nie
należy jednak zapominać, że rozważamy ją ze względów ściśle
praktycznych: Zarówno Nanamoli Thera jak i Nanavira Thera opierając
się na tej formule Spinozy przetłumaczyli kluczowe słowo we
współzależnym powstawaniu sankhara jako
determinacje. A ponieważ wierzymy, że obaj byli
ariya, wierzymy też, że takie tłumaczenie jest najlepsze z
możliwych i że wgłębienie się w tą formułę może pomóc
przynajmniej pośrednio w zobaczeniu współżależnego powstawania.
„Determinacja
jest negacją” jako twierdzenie o nierzeczywistości skończonego.
Według tego
odczytania, formuła twierdzi, że 1) Bóg, czy nieskończoność, są
absolutnie nie determinowane, podczas gdy skończone rzeczy są po
prostu determinacjami, limitacjami, czy negacjami absolutnie
nieskończonego (czy absolutnie nie-determinowanego)1 W
dodatku, to czytanie akceptuje, że 2) to co jest ledwie negacją czy
determinacją nieskończonego, nie jest w pełni realne. Takie
czytanie formuły występuje u Maimonidesa, Jacobi, i Hegla i u
każdego z nich, ta interpretacja formuły „determinacja jest
negacją” odgrywa kluczową rolę w ich generalnej rekonstrukcji
filozofii Spinozy. W jego Streifereien im Gebiete der Philosophie
(1793) Maimonides pisze: Spinoza twierdzi wraz z Parmenidesem:
istnieje tylko rzeczywiste [das Reelle], które jest pojmowane
przez zrozumienie. To co jest połączone z rzeczywistym w skończonym
bycie jest niczym jak tylko limitacją [Einschränkung]
rzeczywistego, negacją do której żadne egzystencja [Existenz]
nie może być przypisana. Podobnie, w swej autobiografii
(1792–1793), Maimonides podkreśla ten sam punkt jako wspólny
element pomiędzy Spinozą i Kabałą: Faktycznie, Kabała jest
niczym innym jak rozszerzoną nauką Spinozy, w której nie tylko
powstanie każdego rodzaju istnienia, i jego relacja z resztą, jest
wyprowadzone z odseparowanego atrybutu Boga. Bóg, jako ostateczny
podmiot i ostateczna przyczyna wszystkich istot, jest nazywany Ensoph
(Nieskończony, którego, rozważanego jako samego w sobie, nic nie
może określić).
W obu fragmentach, Maimonides sugeruje,
że dla Spinozy skończone rzeczy są ledwie limitacjami, czy
negacjami rzeczywistego, tj Boga, który sam w sobie nie ma określeń.
Polegając na tej interpretacji, Maimonides sugeruje, że Spinoza
jest błędnie opisany jako „ateista”, gdyż faktycznie w jego
systemie tylko Bóg istnieje prawdziwie. W taki sposób, dowodzi
Maimonides, system Spinozy, powinien być nazwany „akosmizmem”
gdyż raczej neguje on rzeczywistość świata skończonych rzeczy
(kosmos), niż rzeczywistość Boga.2 Godne zauważenia jest,
że Maimonides nie tylko Spinozie przypisał akosmizm, ale faktycznie
sam skłaniał się do tego poglądu już w szwej najwcześniejszych
hebrajskich pismach. Jacobi prezentuje podobny pogląd odnośnie
rzeczywistości skończonych rzeczy u Spinozy, w swej książce z
1785 roku: Über die Lehre des Spinoza in Briefen an den Herrn
Moses Mendelssohn: Determinatio negatio est, seu determinatio ad rem
juxta suum esse non pertinet – [ Determinacja jest negacją,
czy determinacja nie uczestniczy w rzeczy zgodnie z jej bytem].
Indywidualne rzeczy [Die einzelnen Dinge] zatem, na tyle na
ile istnieją one w pewien determinowany sposób, są nie-bytami,
nie-determinowany nieskończony byt [das unbestimmte unendliche
Wesen] jest jedynym prawdziwym bytem; ens reale, hoc est, est
omne esse, & præter quod nullum datur esse.
W końcu, Hegel portretuje ten pogląd
z pewnymi szczegółami w swych Wkładach o Historii Filozofii i
przyjmuje, że jest to jedyny najważniejszy wgląd Spinozy. Odnośnie
do determinowanego, Spinoza ustanowił tą tezę: omnis
determinatio est negatio [wszelka determinacja jest negacją].
Stąd, tylko nie-poszczególne czy uniwersalne jest. Tylko ono jest
tym co substancjalne a zatem prawdziwie obecne. Jako pojedyncza
rzecz, dusza czy umysł jest czymś ograniczonym. To przez negację
pojedyncza rzecz jest. Zatem [pojedyncza rzecz] nie ma prawdziwej
aktualności. Oto cała idea Spinozy.3 Proszę zauważyć
wnioskowanie w zdaniu z powyższego paragrafu: skończone czy
pojedyncze rzeczy nie mają prawdziwej aktualności, ponieważ są
tylko negacjami.
Mniej więcej ta sama interpretacja
pojawia się również w wykładach Hegla o Logice i w Nauce Logiki.
Spinoza powiedział: „Wszelka determinacja jest negacją [omnis
determinatio est negatio].” To ważna zasada która była
szczególnie ważna dla Spinozy. Relatywne do Jednego, wszystko inne
jest determinowane, i wszystko determinowane jest negacją. Ta
determinowalność jest negacją ustanowioną jako afirmatywna w
propozycji Spinozy omnis determinatio est negatio, propozycji
o nieskończonej ważności. … Jedność substancji Spinozy, czy
to, że jest tylko jedna substancja, jest konieczną konsekwencją
tej propozycji, że determinowalność jest negacją … Spinoza
pojmował [Myśl i Rozciągnięcie] jako atrybuty, to jest, takie
które nie mają poszczególnej substancji bycia-w-i-dla-siebie, (…)
czy raczej, skoro substancja jest totalną pustką wewnętrznej
determinowalności, nie są nawet momentami; atrybuty, jak modusy, są
rozróżnieniami uczynionymi przez zewnętrzne zrozumienie. - Również
substancjalność jednostek nie może być utrzymana wobec tej
substancji. Jednostki odnoszą się do siebie przez ustanawianie
granic [Grenzen] każda dla każdej; ale te limitacje są
zatem również limitami siebie samych; są odniesieniami do innych;
nie ma indywidualnej egzystencja w indywidualnym .
Zgodnie z Heglem, Spinoza uważa
skończone rzeczy jako ledwie determinacje, czy negacje Jednego, i
rzeczy które są ledwie negacjami innych, nie mogą być określane
jako posiadające prawdziwe i niezależne istnienie. Jako rezultat
tego, Hegel adoptuje twierdzenia Maimonidesa, że właściwym opisem
filozofii Spinozy powinien być raczej akosmizm niż ateizm.
1. Ten pogląd mógł pojawić się u
Kartezjusza. Patrz Piąty Zestaw Odpowiedzi: „Wszelka limitacja
oznacza negację nieskończoności”. (AT vii:365; CSM ii:252). Ten
punkt jest esencjonalny dla argumentu Kartezjusza w Trzeciej
Medytacji, iż nasze pojmowanie nieskończoności jest pierwotne
wobec skończonego i tak nie może być skonstruowane ze skończonego.
Jednakże, nie jest jasnym czy dla Kartezjusza nieskończoność (tj
Bóg) jest absolutnie nie-determinowany (jak w średniowiecznej
teologii negatywnej) czy maksymalnie determinowany tj mający
wszystkie determinacje/perfekcje.
2. Patrz Maimon, Lebensgeschichte,
pp. 216–217 O odczytaniu Spinozy przez Maimonidesa patrz “Salomon
Maimon and the Rise of Spinozism in German Idealism,” Journal
of the History of
Philosophy 42 (2004), 79–80. O
akosmicznej interpretacji Spinozy wśród niemieckich idealistów
patrz Y. Melamed, “Acosmism or Weak Individuals? Hegel, Spinoza,
and the Reality of
the Finite,” Journal of the
History of Philosophy 44 (2010), 77–92.
3. G. W. F. Hegel, Lectures on the
History of Philosophy, trans. E. S. Haldane and F. H. Simson, 3
vols., Vol. iii: The Lectures of
1825–1826 (London: University of Nebraska Press, 1995), p. 154. Cf.
ibid ., pp. 285–286:
Prawdziwie istnieje Jedno w które
wszystko wkracza, ażeby zostać w nie zaabsorbowane, ale z którego
nic nie wychodzi. Dla ustanowienia wielkiej propozycji Spinozy
wszystkie determinacje implikują negację, i jak ze wszystkim, nawet
myślą w kontraście do rozciągnięcia, może być wykazane, że
jest determinowane i skończone; co w tym esencjonalne spoczywa na
negacji.
Fragment artykułu: “Omnis
determinatio est negatio”: determination, negation, and
self-negation in Spinoza, Kant, and Hegel”
Autor:
Yitzhak Y. Melamed
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.