W
istocie wydaje się, że Palladiusz z przyjemnością opowiadał
historie ukazujące ascetyczne wyczyny, jak gdyby wstrzemięźliwość
była celem samym w sobie. Szczególnym przykładem jest Makary
Aleksandryjski, który służył jako kapłan-przełożony Cel w
ciągu pierwszych trzech lat pobytu Palladiusza w osadzie. Palladiusz
przedstawia Makarego jako ascetycznego ekstremistę, wciąż
pragnącego prześcignąć wszystkich rywali. Kiedy Palladiusz
dowiedział się, że pachomiańscy mnisi nie jedzą żadnych
gotowanych posiłków w czasie Wielkiego Postu, przestrzegał takiej
samej diety, ale nie przez czterdzieści dni tylko przez siedem lat.
Mniejszy sukces odniósł w walce ze snem. Pewnego razu postanowił
nie spać przez dwadzieścia dni, ale w końcu zrezygnował,
przyznając: „mózg by mi wysechł, bo już prawie traciłem
przytomność". Jego umartwienie przyjmowało zarówno skrajne,
jak i ekstrawaganckie formy. Pewnego razu półprzytomnie pacnął i
zabił komara, który go ugryzł. Uznał, że popełnił w ten sposób
grzech mściwości i powędrował na mokradła Sketis, gdzie komary
znane były z kąśliwości i mogły przebić nawet skórę dzika.
Przez następne sześć miesięcy pozwalał komarom gryźć się do
woli. Skutek był wręcz karykaturalny: Makary spuchnął tak bardzo,
że „przypuszczano, iż zachorował na elefantiasis"; bracia
rozpoznali go, całego opuchniętego, tylko po głosie.
William
Harmless SJ, Chrześcijanie pustyni. Wprowadzenie do literatury
wczesnego monastycyzmu. Tytuł oryginału: Desert Christians -
An Introduction to the Literature of Early Monasticism. Przekład:
Marta Höffner. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kraków 2009. Seria MYSTERION
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.