Polecam lekturę Sutty SN 12: 66.
Między innymi warto zwrócić uwagę na początek Sutty:
„Wiele rodzajów cierpienia w
świecie powodowanych jest przez starość i śmierć, te cierpienie
ma pozyskiwanie za swe źródło, pozyskiwanie za swe powstanie, jest
zrodzone i generuje się z pozyskiwania. Kiedy jest pozyskiwanie,
starość i śmierć dochodzi do bycia". Rozumie on starość i
śmierć, ich powstanie, ich wstrzymanie, i drogę do tego prowadzącą
w zgodzie z jej wstrzymaniem. Praktykuje w ten sposób i zgodnie z
tym się prowadzi. To jest mnich nazywany praktykującym w celu
całkowitego zniszczenia cierpienia, w celu wstrzymania starości i
śmierci”.
Wiadomo, że starość i śmierć są
determinowane przez narodziny. A jednak w tekście narodziny są
zastąpione terminem „pozyskanie”. Ponieważ dalej Sutta omawia
sześcioraką bazę, to pozyskanie dotyczy właśnie jej. A na czym
polega? To sytuacja gdy oko, ucho, nos, język, ciało, umysł są
traktowane jako „moje”.
Warto zwrócić uwagę, że wśród
współczesnych nauczycieli theravady problem zawłaszczenia i
identyfikacji jest bardzo rzadko poruszany. Albo wręcz lekceważony.
Ot choćby kuriozalna wypowiedź Ajahna Buddhadasy:
Konstatowanie braku ego poprzez
analizowanie Pięciu Składowych, stwierdzając jedynie, że ta
składowa czy tamta nie jest "mną"
jest niewystarczające.
"Tu
Aggivessana, jakikolwiek rodzaj materii, czy to przeszłej, przyszłej
czy obecnej, w sobie lub zewnętrznej, zwykłej lub subtelnej,
podrzędnej lub nadrzędnej, daleko czy blisko, mój uczeń widzi z
właściwym zrozumieniem takim jakim to jest: 'To nie moje, tym nie
jestem, to nie moje ja'. Jakikolwiek rodzaj uczucia ... percepcji...
determinacji... świadomości czy to przeszłej, przyszłej czy
obecnej, w sobie lub zewnętrznej, zwykłej lub subtelnej, podrzędnej
lub nadrzędnej, daleko czy blisko, mój uczeń widzi z właściwym
zrozumieniem takim jakim to jest: 'To nie moje, tym nie jestem, to
nie moje ja'. Oto jak mój uczeń dźwiga moje przesłanie, odpowiada
na rady, wykracza poza niepewność, gubi swe wątpliwości, zdobywa
nieustraszoność i staje się niezależnym od innych w przesłaniu
Nauczyciela"
"Mistrzu Gotama, jak mnich zostaje arahatem z wyczerpanymi skazami, co przeżył święte życie, wykonał to co było do wykonania, odłożył ciężar, osiągnął najwyższy cel, zniszczył więzy istnienia i jest wyzwolony przez finałową wiedzę?"
"Tu Aggivessana jakikolwiek rodzaj materii, czy to przeszłej, przyszłej czy obecnej, w sobie lub zewnętrznej, zwykłej lub subtelnej, podrzędnej lub nadrzędnej, daleko czy blisko, mój uczeń widzi z właściwym zrozumieniem takim jakim to jest: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja' i jest wyzwolony przez nie utrzymywanie. Jakikolwiek rodzaj uczucia... percepcji... determinacji... świadomości czy to przeszłej, przyszłej czy obecnej, w sobie lub zewnętrznej, zwykłej lub subtelnej, podrzędnej lub nadrzędnej, daleko czy blisko, mój uczeń widzi z właściwym zrozumieniem takim jakim to jest: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja' i jest wyzwolony przez nie utrzymywanie. Oto jak mnich staje się arahatem.
M 35
"Mistrzu Gotama, jak mnich zostaje arahatem z wyczerpanymi skazami, co przeżył święte życie, wykonał to co było do wykonania, odłożył ciężar, osiągnął najwyższy cel, zniszczył więzy istnienia i jest wyzwolony przez finałową wiedzę?"
"Tu Aggivessana jakikolwiek rodzaj materii, czy to przeszłej, przyszłej czy obecnej, w sobie lub zewnętrznej, zwykłej lub subtelnej, podrzędnej lub nadrzędnej, daleko czy blisko, mój uczeń widzi z właściwym zrozumieniem takim jakim to jest: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja' i jest wyzwolony przez nie utrzymywanie. Jakikolwiek rodzaj uczucia... percepcji... determinacji... świadomości czy to przeszłej, przyszłej czy obecnej, w sobie lub zewnętrznej, zwykłej lub subtelnej, podrzędnej lub nadrzędnej, daleko czy blisko, mój uczeń widzi z właściwym zrozumieniem takim jakim to jest: 'To nie moje, tym nie jestem, to nie moje ja' i jest wyzwolony przez nie utrzymywanie. Oto jak mnich staje się arahatem.
M 35
Jak
widzimy, dezidentyfikację z agregatami utrzymywania Sutty rozpoznają
jako całkowicie wystarczającą praktykę, zarówno dla wejścia w
strumień Dhammy, jak i dla osiągnięcia poziomu arahata. Bez tej
dezidentyfikacji, bez rezygnacji z zawłaszczenia, mamy sytuację
omawianą przez Suttę, mianowicie „pozyskanie”, które
determinuje starość i śmierć ...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.