sobota, 20 października 2012

Selektywność świadomości

 
O umyśle jako redukującej zastawce. Huxley cytuje (s.21) Prof. C.D. Broada:

Powinniśmy dobrze rozważyć znacznie bardziej poważnie niż uprzednio się do tego skłanialiśmy, typ teorii którą Bergson przedstawia w połączeniu z pamięcią i zmysłową percepcją. Sugestia jest taka, że funkcja mózgu i systemu nerwowego i organów zmysłowych jest głównie eliminacyjna nie produkcyjna. Każda osoba jest w każdym momencie zdolna do pamiętania wszystkiego cokolwiek się jej kiedykolwiek wydarzyło i do postrzegania wszystkiego co wydarza się wszędzie we wszechświecie. Funkcją mózgu i systemu nerwowego jest chronienie nas … przez zatrzaskiwanie większości tego co inaczej postrzegalibyśmy czy pamiętali w każdym momencie.

Ten fragment może rzucić ci światło na FUNDAMENTALNĄ STRUKTURĘ, szczególnie na pierwsze dwa przypisy, kończące się: „I jeżeli cokolwiek istnieje, wszystko inne istnieje”. Ale wprowadzanie mózgu i systemu nerwowego i organów percepcyjnych by wyjaśnić selektywność naszej percepcji jest zarówno nieuprawnione (spójrz jeszcze raz na list z Jeffersonem) i niekonieczne. W FUNDAMENTALNEJ STRUKTURZE próbowałem wykazać przyrodzoną strukturę rządząca selektywnością świadomości (tj. faktem, że nie wszystko jest równie obecne tego samego czasu), i nigdzie nie byłem zobligowany do wspomnienia mózgu itd. Odsyłam cię do RUPA i do uwag na temat manasikara (skierowania uwagi <attention>) w NAMA. Pojęcie 'Mind at Large', choć zawiera pewną prawdę, w rzeczywistości nie jest zbyt różne od „ogólnej świadomości wspólnej dla wszystkich”, i nie koresponduje z niczym co w rzeczywistości istnieje. A kiedy mózg jest wprowadzany jako rodzaj mechanicznej zastawki – w dodatku przeciekającej – znajdujemy się w niemożliwym do rozwiązania zaplątaniu.

Nanavira Thera

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.