Ważnym jest by wciąż przypominać
sobie, że rozpoznajemy naturalny stan bezczasowości, ponieważ
doświadczenie jest zawsze teraz, tutaj i teraz. Kiedykolwiek
myślisz, że doświadczasz rzeczy w przeszłości i antycypujesz
możliwości w przyszłości, wszystko to – wspomnienia przeszłości
i antycypacja przyszłości – wydarza się teraz. I tak mamy to
złudzenie czasu ponieważ, w zwykłym świecie czas jest naszą
rzeczywistością. Nasza wiara w czas jest totalna, oddajemy mu się,
czas jest naszą rzeczywistością. Celem medytacji jest
przypominanie sobie o obecnym. Doświadczenie jest zawsze teraz; jest
tutaj i teraz – to co nazywamy pacuppanna-dhamma
(rzeczywistość teraz).
Umysł wędruje, i zaczynasz myśleć,
i wtedy zaczyna planować przyszłość czy wspominać przeszłość.
Przytomność zatem, jest skierowaniem uwagi na to jak pracuje umysł.
Przyszłość jest myślą w umyśle, obecną teraz, a przeszłość
jest pamięcią. Możesz być przytomny tego, że myślisz, być
przytomnym swych myśli. Nie jesteśmy naszymi myślami; nasze myśli
są sztucznymi kreacjami. Zatem możemy myśleć cokolwiek. Może to
być rozsądne albo totalnie zwariowane czy jakiekolwiek, ale
myślenie jest zdolnością z którą mamy skłonność się
utożsamiać, wchodzić z nią w zażyłość i tak pozwalamy myślom
by nas kontrolowały. Dlatego ustanawiamy się z przekonaniem w
obecnym, co jest uważnością, to sati-sampajańńa, tutaj i
teraz.
Na przykład, możemy użyć czterech
postaw: siedzenia, stania, chodzenia i leżenia. Są to ruchy ciała
co ma miejsce cały dzień jak i w nocy, normalne ruchy. Zatem ciało
jest tutaj i teraz. Oczywiste, że doświadczasz swego ciała teraz i
teraz ono siedzi. Zatem dokonaj teraz refleksji nad doświadczeniem
siedzenia. Zacznij od zauważenia tego, po prostu odczucia i wprowadź
do świadomości ten oczywisty fakt, że mamy tendencję nie
zauważania tego, nie zwracania na to uwagi. A jednak to
rzeczywistość obecnego momentu, ciała. Dla każdego z nas, nasze
ciało jest obecne, tutaj i teraz, niezależnie od stanu w jakim się
znajduje. Czy jest zdrowe czy chore, doświadczające przyjemności
czy bólu, jest takie jakie jest. Zatem przez kilka minut kontempluj
tylko to. Sprowadź uwagę do doświadczenia bycia z siedzącym
ciałem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.