W Rajagaha w Bambusowym Gaju. Wtedy
czcigodny Maha Kassapa podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd
i usiadł z boku. Zrealizowany powiedział mu: „Poucz mnichów
Kassapo, daj im mowę Dhammy. Albo ja powinienem pouczyć mnichów,
Kassapo, albo ty powinieneś. Albo ja powinienem dać im mowę
Dhammy, albo ty powinieneś”.
„Czcigodny panie, mnisi są trudni do
napominania teraz i posiadają cechy czyniące napominanie ich
trudnym. Są niecierpliwi i nie akceptują instrukcji z odpowiednim
szacunkiem”.
„Tak jest, Kassapo, w przeszłości
starsi mnisi byli mieszkańcami lasu i chwalili mieszkanie w lesie;
byli noszącymi łachmany i chwalili noszenie łachmanów; byli
używającymi trzech szat i chwalili używanie trzech szat; byli o
paru pragnieniach i chwalili ograniczenie pragnień; byli zadowoleni
i chwalili zadowolenie; byli odosobnieni i chwalili samotność; byli
odłączeni od społeczności i chwalili odłączenie od
społeczności; byli energiczny i chwalili wzmożenie energii.
Wtedy, kiedy mnich był mieszkańcem
lasu i chwalił mieszkanie w lesie; był noszącym łachmany i
chwalił noszenie łachmanów; był używającym trzech szt i chwalił
używanie trzech szat; był o paru pragnieniach i chwalił
ograniczanie pragnień; był zadowolony i chwalił zadowolenie; był
odosobniony i chwalił samotność; był odłączony od społeczności
i chwalił odłączenie od społeczności; był energiczny i chwalił
wzmożenie energii, starsi mnisi zapraszali go by usiadł, mówiąc:
'Chodź mnichu. Jakie jest imię mnicha? To bardzo dobry mnich. Ten
mnich jest entuzjastą w treningu. Chodź mnichu, tutaj jest
siedzenie, usiądź'. Wtedy pojawiało się nowo ordynowanym mnichom:
'Wydaje się, że kiedy mnich jest mieszkańcem lasu i chwali
mieszkanie w lesie; jest noszącym łachmany i chwali noszenie
łachmanów; jest używającym trzech szt i chwali używanie trzech
szat; jest o paru pragnieniach i chwali ograniczanie pragnień; jest
zadowolony i chwali zadowolenie; jest odosobniony i chwali samotność;
jest odłączony od społeczności i chwali odłączenie od
społeczności; jest energiczny i chwali wzmożenie energii, wtedy
starsi mnisi zapraszają go by usiadł, mówiąc: 'Chodź mnichu.
Jakie jest imię mnicha? To bardzo dobry mnich. Ten mnich jest
gorliwy w treningu. Chodź mnichu, tutaj jest siedzenie, usiądź'. I
praktykowali odpowiednio i to doprowadziło do ich dobra i szczęścia
na długi czas.
Ale teraz, Kassapo, starsi mnisi nie są
już dłużej mieszkańcami lasu i nie chwalą mieszkania w lesie;
nie są noszącymi łachmany i nie chwalą noszenie łachmanów; nie
są używającymi trzech szat i nie chwalą używania trzech szat;
nie są o paru pragnieniach i nie chwalą ograniczenia pragnień; nie
są zadowoleni i nie chwalą zadowolenia; nie są odosobnieni i nie
chwalą samotności; nie są odłączeni od społeczności i nie
chwalą odłączenia od społeczności; nie są energiczni i nie
chwalą wzmożenia energii'. Obecnie to kiedy mnich, gdy jest dobrze
znany i słynny, uzyskujący szaty, jedzenie, miejsca pobytu,
lekarstwa, to wtedy starsi mnisi zapraszają go by usiadł, mówiąc:
'Chodź mnichu. Jakie jest imię mnicha? To bardzo dobry mnich. Ten
mnich jest entuzjastą towarzystwa swych braci w świętym życiu.
Chodź mnichu, tutaj jest siedzenie, usiądź'. Wtedy pojawia się
nowo ordynowanym mnichom: „Wydaje się, że gdy mnich jest dobrze
znany i słynny, uzyskujący szaty, jedzenie, miejsca pobytu,
lekarstwa, to wtedy starsi mnisi zapraszają go by usiadł, mówiąc:
'Chodź mnichu. Jakie jest imię mnicha? To bardzo dobry mnich. Ten
mnich jest entuzjastą towarzystwa swych braci w świętym życiu.
Chodź mnichu, tutaj jest siedzenie, usiądź'. I praktykują
odpowiednio, i to prowadzi do ich krzywdy i cierpienia na długi
czas.
Jeżeli, Kassapo ten kto mówiąc
właściwie miałby powiedzieć: 'Ci wiodący święte życie zostali
zrujnowani przez ruinę tych co wiodą święte życie; ci wiodący
święte życie zostali podbici przez podbicie tych co wiodą święte
życie'; to właśnie w taki sposób mógłby to właściwie
powiedzieć”.
SN 16: 8
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.