Przy tej okazji Nigantha Nataputa
przybył do Macchikasanda razem z dużą grupą nighantów. Gospodarz
Citta usłyszał o tym i razem z licznymi świeckimi wyznawcami
podszedł do Nighanty Nataputty. Wymienił z nim pozdrowienia i kiedy
kurtuazyjna i grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z
boku. Wtedy Nighanta Nataputta rzekł do niego: „Gospodarzu, czy
dajesz wiarę pustelnikowi Gotamie kiedy mówi: 'Jest koncentracja
bez myślenia i rozważania, jest wstrzymanie myślenia i
rozważania?'” „W tej sprawie, czcigodny panie, nie polegam na
wierze w Zrealizowanego kiedy mówi on: 'Jest koncentracja bez
myślenia i rozważania, jest wstrzymanie myślenia i rozważania'”.
Kiedy to zostało powiedziane, Nighanta
Nataputta rozejrzał się dumnie po swoim własnym zgromadzeniu i
rzekł: „Spójrzcie panowie! Jak prawy jest ten gospodarz Citta!
Jaki uczciwy i otwarty! Ten kto myśli, że myślenie i rozważanie
mogą być zatrzymane równie dobrze mógłby sobie wyobrażać, że
może złapać wiatr w sieć i zatrzymać nurt rzeki Ganges swą
własną dłonią”.
„Jak myślisz, czcigodny panie, co
jest nadrzędne, wiedza czy wiara?” „Wiedza, gospodarzu jest
nadrzędna w stosunku do wiary”. „Cóż, czcigodny panie, gdy
tylko zechcę, odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony
od niekorzystnych stanów, wkraczam i trwam w pierwszej jhanie, która
jest stowarzyszona z myśleniem i rozważaniem, z radością i
przyjemnością zrodzonymi z odosobnienia. Wtedy, gdy tylko zechcę,
po uspokojeniu myślenia i rozważania wkraczam i trwam w drugiej
jhanie z pewnością siebie i z zjednoczonym umysłem, bez myślenia
i rozważania, z radością i przyjemnością zrodzonymi z
koncentracji. Wtedy, gdy tylko zechcę, z odejściem radości trwając
w równowadze, uważny i w pełni rozważny, ciągle odczuwając
przyjemność cielesną, wkraczam i trwam w trzeciej jhanie, na temat
której szlachetni powiadają: "Ten ma przyjemne przebywanie,
kto zrównoważony i uważny". Wtedy, gdy tylko zechcę, po
zaniechaniu przyjemności i bólu z uprzednim zanikiem radości i
smutku, wkraczam i trwam w czwartej jhanie, charakteryzującej się
ani-bólem-ani-przyjemnością, i z oczyszczoną uważnością dzięki
równowadze.
A skoro znam i widzę w ten sposób, w
jakim innym pustelniku czy braminie musiałbym pokładać wiarę
odnośnie twierdzenia, że jest koncentracja bez myślenia i
rozważania?”
Kiedy to zostało powiedziane, Nighanta
Nataputta popatrzał dezaprobując na swe własne zgromadzenie i
powiedział: „Spójrzcie panowie! Jak fałszywy jest ten gospodarz
Citta! Jak oszukańczy i zwodniczy!”
„Teraz właśnie, czcigodny panie,
rozumiemy, że mówisz: 'Spójrzcie panowie! Jak prawy jest ten
gospodarz Citta! Jaki uczciwy i otwarty!' - jednak rozumiemy teraz,
że mówisz: 'Spójrzcie panowie! Jak fałszywy jest ten gospodarz
Citta! Jak oszukańczy i zwodniczy!' Jeżeli twoje uprzednie
stwierdzenie jest prawdziwe, czcigodny panie, to wtedy twoje
późniejsze twierdzenie jest fałszywe, podczas gdy jeżeli twoje
uprzednie twierdzenie jest fałszywe, to twoje późniejsze
twierdzenie jest prawdziwe.
Dalej, czcigodny panie, przychodzi te
dziesięć rozsądnych pytań. Gdy zrozumiesz ich znaczenie, możesz
odpowiedzieć mi, wraz z twoim zgromadzeniem. Jedno pytanie, jedna
synopsa, jedna odpowiedź. Dwa pytania, dwie synopsy, dwie
odpowiedzi, trzy pytania, trzy synopsy, trzy odpowiedzi, trzy
pytania, trzy synopsy, trzy odpowiedzi, trzy pytania, trzy synopsy,
trzy odpowiedzi trzy pytania, trzy synopsy, trzy odpowiedzi, cztery
pytania, cztery synopsy, cztery odpowiedzi, pięć pytań, pięć
synops, pięć odpowiedzi, sześć pytań, sześc synops, sześc
odpowiedzi, siedem pytań, siedem synops, siedem odpowiedzi, osiem
pytań, osiem synops, osiem odpowiedzi, dziewięć pytań, dziewięć
synops, dziewięć odpowiedzi, dziesięć pytań, dziesięć synops,
dziesięć odpowiedzi”.
Wtedy gospodarz Citta wstał ze swojego
miejsca i odszedł bez pytania Nighanty Nataputty o te dziesięć
rozsądnych pytań.
SN 41: 8
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.