Przy pewnej okazji czcigodny Anuruddha
mieszkał w Savatthi w chatce z drzew sala. Tam czcigodny Anuruddha
odezwał się do mnichów tak: „Przyjaciele mnisi!”
„Przyjacielu!” Odpowiedzieli ci mnisi. Czcigodny Anurudha rzekł
to:
„Przyjaciele, rzeka Ganges skłania
się, skierowuje i inklinuje ku wschodowi. Załóżmy, że wielki
tłum ludzi przyjdzie przynosząc że sobą łopaty i wiadra, myśląc:
'Sprawimy, ze ta rzeka Ganges zacznie się skłaniać, skierowywać i
inklinować ku zachodowi'. Jak myślicie przyjaciele, czy ten wielki
tłum ludzi byłby w stanie sprawić, że rzeka Ganges zacznie się
skłaniać, skierowywać i inklinować ku zachodowi?” „Nie,
przyjacielu. Z jakiego powodu? Ponieważ rzeka Ganges skłania się,
skierowuje i inklinuje ku wschodowi, i nie jest łatwym sprawić by
zaczęła skłaniać, skierowywać i inklinować ku zachodowi. Ten
wielki tłum ludzi spotkałby się ze zmęczeniem i rozczarowaniem”.
„Tak też, przyjaciele, kiedy mnich
utrzymuje przy istnieniu i kultywuje cztery podstawy uważności,
królowie i królewscy ministrowie, przyjaciele czy koledzy, rodzina
czy krewni, mogą zaprosić go by zaakceptował bogactwo, mówiąc:
'Chodź, dobry człowieku, dlaczego pozwolić, by ciążyła ci ta
żółta szata? Dlaczego włóczyć się dookoła z wygoloną głową
i żebraczą miską? Chodź, zrezygnuj z treningu, ciesz się
bogactwem i rób czyny zasługi'. W rzeczy samej, przyjaciele, kiedy
ten mnich utrzymuje przy istnieniu i kultywuje cztery podstawy
uważności, nie jest możliwe, by zrezygnował z treningu i wrócił
do niższego życia. Z jakiego powodu? Ponieważ przez długi czas
jego umysł skłaniał, skierowywał i inklinował się ku
odosobnieniu. Dlatego nie jest możliwe, by zrezygnował z treningu
i wrócił do niższego życia.
A jak, przyjaciele, mnich utrzymuje
przy istnieniu i kultywuje cztery podstawy uważności? Tu,
przyjaciele, mnich trwa kontemplując ciało jako ciało, gorliwie,
całkowicie rozważny i uważny, po odłożeniu pożądliwości i
światowego smutku. Trwa kontemplując uczucie jako uczucie,
gorliwie, całkowicie rozważny i uważny, po odłożeniu
pożądliwości i światowego smutku. Trwa kontemplując umysł jako
umysł, gorliwie, całkowicie rozważny i uważny, po odłożeniu
pożądliwości i światowego smutku. Trwa kontemplując idee jako
idee, gorliwie, całkowicie rozważny i uważny, po odłożeniu
pożądliwości i światowego smutku. To w ten sposób, przyjaciele,
mnich utrzymuje przy istnieniu i kultywuje cztery podstawy
uważności”.
SN
52: 8
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.