Mnisi, pouczę was o powstawaniu i
przemijaniu czterech podstaw uważności. Słuchajcie tego.
A co, mnisi, jest powstaniem ciała? Z
powstaniem pokarmu, jest powstanie ciała. Ze wstrzymaniem pokarmu
jest wstrzymanie ciała.
Z powstaniem kontaktu, jest powstanie
uczucia. Ze wstrzymaniem kontaktu, wstrzymanie uczucia.
Z powstaniem imienia-i-materii, jest
powstanie umysłu. Ze wstrzymaniem imienia-i-materii, jest
wstrzymanie umysłu..
Z powstaniem skierowania uwagi, jest
powstanie idei. Ze wstrzymani skierowania uwagi, jest wstrzymanie
idei.
SN 47: 42
***
Sutta z kontekstem współzależnego
powstawania. Ciało nie jest bytem absolutnym, a jest rzeczą
determinowaną, czyli nietrwałą. By trwało, wymaga pokarmu. Sutta
eliminuje też błędny filozoficzny pogląd jakoby namarupa było
umysłem-materią. W tekście widzimy, że umysł to jedno, a
namarupa drugie. W tym wypadku umysł jest odpowiednikiem
świadomości, która zależy od imienia-i-materii. I znów trzeba
pamiętać, że świadomość nie jest częścią składową
namarupa. Tu mogę przypomnieć krótka notę czcigodnego Nanaviry o
namarupa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.