czwartek, 7 lutego 2013

Powstawanie i przemijanie czterech podstaw uważności.

 
Mnisi, pouczę was o powstawaniu i przemijaniu czterech podstaw uważności. Słuchajcie tego.

A co, mnisi, jest powstaniem ciała? Z powstaniem pokarmu, jest powstanie ciała. Ze wstrzymaniem pokarmu jest wstrzymanie ciała.

Z powstaniem kontaktu, jest powstanie uczucia. Ze wstrzymaniem kontaktu, wstrzymanie uczucia.

Z powstaniem imienia-i-materii, jest powstanie umysłu. Ze wstrzymaniem imienia-i-materii, jest wstrzymanie umysłu..

Z powstaniem skierowania uwagi, jest powstanie idei. Ze wstrzymani skierowania uwagi, jest wstrzymanie idei.

SN 47: 42

***
Sutta z kontekstem współzależnego powstawania. Ciało nie jest bytem absolutnym, a jest rzeczą determinowaną, czyli nietrwałą. By trwało, wymaga pokarmu. Sutta eliminuje też błędny filozoficzny pogląd jakoby namarupa było umysłem-materią. W tekście widzimy, że umysł to jedno, a namarupa drugie. W tym wypadku umysł jest odpowiednikiem świadomości, która zależy od imienia-i-materii. I znów trzeba pamiętać, że świadomość nie jest częścią składową namarupa. Tu mogę przypomnieć krótka notę czcigodnego Nanaviry o namarupa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.