piątek, 1 lutego 2013

Ścieżka sotapanny 19



Nie-ja

Namarupa jest nie-ja. Budda zawsze nauczał, że wszystkie agregaty są nietrwałe, pojawiają się, trwają i przemijają. Namarupa, to tylko zestaw warunków, który powstaje, trwa i przemija. Jednak, ponieważ nasza sati nie potrafi tego rozpoznać, chwytamy się ciała, wierząc, że nim jesteśmy. Chwytamy się uczuć, wszystkich uczuć które powstają. Chwytamy się percepcji, wszystkich naszych wspomnień, postrzeżeń, które wydają się być naszymi. Chwytamy się i bierzemy za "ja" sankhary, rozliczne procesy myślowe. Chwytamy się i bierzemy za "ja" naszą świadomość.

Wszystkie przyjemne uczucia, których uprzednio doświadczyliśmy, gdzie one są teraz? Te przyjemne uczucia powstawszy, trwały jakiś czas i następnie zniknęły. Tak samo z wszelkimi bolesnymi uczuciami, których uprzednio doświadczaliśmy. Wszystkie te uczucia przeminęły. Wszystkie sukkha vedana i dukkha vedana które doświadczamy teraz, powstają teraz i przemijają teraz.

Ale w tym miejscu, możliwe jest, że powstanie sańńa i zapamiętamy i zidentyfikujemy się z nią. Ta osoba powiedziała to, i to nas cieszy, ta osoba tylko narzekała, ta osoba mówi i działa właśnie tak. Wszystko to sańńa. Kiedykolwiek ktoś mówi, sańńa zanotuje to i zapamięta. Ale ta percepcja mowy nie jest żadnym "ja". Po prawdzie, jest ona anicca, dukkha i anatta. Ale jeżeli nie używamy naszej sati odpowiednio, będziemy się chwytać i brać całą tą percepcję jako naszą. Wtedy zacznie się mentalne różnicowanie. Taka jest natura sankhar, różnicować, na dobre czy na złe. W oparciu o proces zawłaszczenia i identyfikacji z namarupa, powstaje świadomość. Jeżeli przeanalizujemy doświadczenie pod kątem agregatów, dostrzeżemy tam tylko skupiska rupa i nama. Na przykład vińńana, interpretujemy doświadczenie w terminach: "ja widzę", "ja słyszę". Umysł chwyta się pojęć, że to "my" słyszymy, że to "my" jesteśmy tymi co słyszą. Kiedy pojawia się świadomość słuchowa i identyfikujemy się z nią, weźmiemy za siebie, spowoduje to powstanie upodobań i awersji. I to dalej wzmocni złudzenie. To avijja, ślepota, ciemność.

Ajahn Anan

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.