Osiągana
przez człowieka czystość w beznamiętności jest rezultatem
wypełniania przykazań. Dlatego istnieje bezpośrednia więź
pomiędzy poznaniem Boga i praktykowaniem przykazań, przy czym to
ostatnie stanowi również warunek tego pierwszego. Chrystus, który
jest prawdziwym Światłem (J 1,9), który sam siebie przedstawia
jako Prawdę (J 14,6) i który obiecuje ludziom przyjście Ducha
prawdy (J 14,17; 15,26; 16,13), i który mówi swojemu Ojcu: „A to
jest życie wieczne: poznać Ciebie, jedynego, prawdziwego Boga"
(J 17,3), sam naucza: „Jeśli trwacie w mojej nauce, jesteście
naprawdę moimi uczniami. I poznacie prawdę" (J 8,31-32). I
jeszcze: „Jeśli kto Mnie miłuje, będzie przestrzegał Mojej
nauki. A mój Ojciec umiłuje go i przyjdziemy do niego, i będziemy
mieszkać u niego" (J 14,23). Także święty apostoł Jan
wskazuje na tę więź: „Po tym poznajemy, że Go znamy, iż
wypełniamy Jego przykazania. Kto mówi: «Znam Go», a przykazań
Jego nie zachowuje, ten jest kłamcą i nie ma w nim prawdy" (1
J 2,3-4). Podobnie Psalmista, zwracając się do Boga: „Naucz mnie
poznania, bo uwierzyłem przykazaniom twoim"* (Ps 118,66);
„Twoje przykazania dały mi mądrość" (tamże, 104). Ojcowie
także szczególnie podkreślają ten związek. Święty Makary
Wielki pisze, że jeśli nie znamy Boga, innymi słowy, jeśli nie
doświadczamy energii łaski, to wyłącznie z powodu naszych
niedostatków, albowiem „mówi On, że się objawia tym, którzy
(...) przestrzegają Jego przykazań" (por. J 14,13). Święty
Izaak Syryjczyk pisze: „Dzięki przestrzeganiu przykazań umysł
otrzymuje łaskę mistycznej kontemplacji i objawienia poznania
Ducha"; „jeśli pragniesz kontemplować tajemnice, wykorzystaj
w sobie przykazania". Jest to myśl przewodnia nauki świętego
Symeona Nowego Teologa: Pan - pisze on - błogosławi „tych, którzy
dzięki uprzedniemu wypełnianiu przykazań zasłużyli, by widzieć
i kontemplowali w sobie oświecające i iskrzące światło Ducha";
„dzięki przykazaniom zostają nam otwarte drzwi poznania";
„kto został wzniesiony na szczyt kontemplacji dzięki spełnianiu
przykazań, ten widzi Boga we własnej osobie"; „nie można
dojść do kontemplowania Go inaczej, jak dzięki dokładnemu
przestrzeganiu Jego przykazań, to znaczy, jeśli ich praktykowanie
nie jest splamione żadnym rodzajem sfałszowania przez niedbalstwo i
pogardę, ale jest przestrzegane i stosowane z gorliwym staraniem. W
konsekwencji «wszyscy, którzy będą przestrzegać tej zasady,
niedalecy będą od królestwa Bożego» (Mk 12,34). Proporcjonalnie
do ich gorliwości i ich praktyki (...), wcześniej czy później,
więcej lub mniej, otrzymają oni zapłatę widzenia Boga i staną
się uczestnikami boskiej natury; będą bogami przez usynowienie i
synami Boga w Jezusie Chrystusie"; „tam, gdzie są dokładnie
przestrzegane przykazania, tam też będzie objawienie Zbawiciela".
Święty Grzegorz Palamas podobnie nie przestaje powtarzać:
„Prawdziwe poznanie, zjednoczenie i upodobnienie do Boga uzyskuje
się tylko dzięki przestrzeganiu przykazań"; „zgodnie z
obietnicą Boga, tylko wypełnianie przykazań daje przyjście,
zamieszkanie i pojawienie się Boga"; „wierzmy w Tego, kto był
w duchowej łączności z naszą naturą i obdarzył ją chwałą
Swojej natury w Nim, i szukajmy, jak sieją zdobywa i jak sieją
widzi. Jak? Poprzez przestrzeganie boskich przykazań";
„myślimy, że przykazania Boże dają poznanie, ale nie tylko
poznanie, lecz także przebóstwienie".
Za:
Jean Claude Larchet, Terapia chorób duchowych.
Wstęp do tradycji ascetycznej Kościoła prawosławnego,
przekład: mniszka Nikołaja (Aleksiejuk), konsultacja
teologiczna: ks. dr Henryk Paprocki ks. dr Andrzej Kuźma,
Wydawnictwo „Bratczyk" Hajnówka 2013
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.