Chociaż Kasjan był raczej
nauczycielem doskonałości niż teologiem w dzisiejszym rozumieniu
tego słowa, był jednak pierwszym, który uporządkował doktrynę
ascetyczną i mistyczną mnichów egipskich i zaadoptował ją dla
potrzeb monastycyzmu zachodniego. W jego czasach powstają już albo
anonimowe zbiory wypowiedzi najsłynniejszych Ojców Pustyni
{Apoftegmaty), albo pobożne opowiadania o ich życiu i cnotach
{Opowiadania dla Lausosa). Pomimo że nie przedstawił, w sensie
ścisłym, syntezy doktrynalnej, pozostawił wszelkie potrzebne
elementy do jej zbudowania. Jego naukę można zatem w skrócie
przedstawić następująco: celem życia monastycznego jest
osiągnięcie doskonałości; w zależności od stanu i przygotowania
duszy istnieją jednak trzy podstawowe stopnie doskonałości:
bojaźń, nadzieja i miłość Boga {Rozmowa XI). Poprzez miłość
Boga i czystość serca (najwyższy stopień doskonałości) dusza
dochodzi do kontemplacji, która daje przedsmak wiecznej
szczęśliwości i buduje w ludzkich sercach królestwo Boże
{Rozmowa I). Głównymi przeszkodami na drodze do doskonałości są:
przeciwstawne pragnienia ciała i ducha {Rozmowa IV), wady główne
{Reguły życia mnichów V-XII, Rozmowa V), pokusy {Rozmowa VII),
szatan {Rozmowa VIII). Podstawowym zaś środkiem do pokonania tych
przeszkód jest: modlitwa (Rozmowa III), pokuta (Rozmowa XX), post
(Rozmowa XXI), umartwienia (Rozmowa XXIV). Bardzo ważną rolę w
przezwyciężaniu trudności odgrywają również cnoty, zwłaszcza
cnota roztropności (Rozmowa II), cierpliwości (Rozmowa VI),
czystości (Rozmowa XII). Miejsce szczególne w pismach Kasjana
zajmuje modlitwa. W Rozmowie LX omawia cztery podstawowe rodzaje
modlitwy [orationum species] (prośby [obsecrationes], modlitwy ustne
[orationes], wspólne błagania [postulationes], dziękczynienia
[gratiarum actiones]), zaznaczając, że modlitwą doskonałą jest
„modlitwa płomienna", którą „sam Duch Święty, bez
naszego udziału, zanosi do Boga" i której nie można „wyrazić
słowami czy nawet objąć myślą" (XI,15,2). Ten właśnie
rodzaj modlitwy, „przekraczający wszystko, co podlega zmysłom"
(XI,25), Kasjan zaleca mnichom, uważając go za najwyższą formę
kontemplacji.
Za:
Jan Kasjan, Rozmowy z Ojcami tom 1, Rozmowy I-X, tytuł
oryginału: Collationes Patrum XXIV, przekład i opracowanie:
Ks. Arkadiusz Nocoń, seria: źródła monastyczne 28, starożytność
20, TYNIEC Wydawnictwo Benedyktynów, Kraków 2002
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.