Odrzucając życie Cioran kwestionuje
także przyjmowane zarówno przez filozofów, jak i przez większość
zwykłych śmiertelników cele życiowe. Nie dyskutuje z jakąś
konkretną koncepcją celu życiowego, ale odrzuca wszelkie cele,
odrzuca bowiem ideę życia zdążającego do celu. Owo odrzucenie
przyjmuje postać dramatycznego i obezwładniającego pytania: Czy
życie ma jakiś sens? „Uczestnicząc w pogrzebie – zauważa
Cioran – przecież nie powiemy sobie, że sensem tego oto życia
było umrzeć. Nie ma celu samego w sobie. To złudzenie celu jest
wielkim motorem, tyle tylko że ten, kto go posiada, nie wie, że
jest to czysta iluzja”46. „Dla zwierzęcia życie jest wszystkim,
dla człowieka jest ono znakiem zapytania (...) I nigdy jej
[odpowiedzi] nie otrzyma, gdyż życie nie tylko nie ma żadnego
sensu, ale i mieć go nie może”47.
Z najbardziej dramatycznym odrzuceniem
w myśli Ciorana mamy do czynienia wtedy, gdy autor Pokusy istnienia
kwestionuje sam fenomen życia. „Drogą refleksji oraz wewnętrznego
doświadczenia odkryłem, że nic nie ma sensu, że życie nie ma
żadnego sensu”48. Cioran urąga życiu w sposób najbardziej
dramatyczny i spektakularny, obrzuca je największymi obelgami, stąd
być może wywodzi się jego koncepcja samobójstwa. Życie da się
znosić jedynie dzięki świadomości, że możemy je porzucić,
kiedykolwiek zechcemy. Zawsze możemy zrezygnować z życia. „Jest
ono na naszej łasce”49. Odrzucenie życia, chociaż u Ciorana
mające charakter ostatecznej możliwości, jak sam mówi, rodzi się
z uczucia niewygody, niedopasowania. „Czuję się niewygodnie w
istnieniu, nie tylko w kulturze, ale w ogóle w istnieniu. Jest to
coś fundamentalnego”50. Owa fundamentalność niewygody w
istnieniu jest być może poszukiwanym źródłem Cioranowskiej
filozofii odrzucenia. O randze, a zarazem złożoności tej kwestii
świadczą niektóre wypowiedzi Ciorana dotyczące paradoksalności
własnego istnienia: „Paradoks mej natury polega na tym, że
istnienie pasjonuje mnie, a jednocześnie wszystkie moje myśli są
wrogie życiu”51. Stąd jego poczucie tragiczności. „Ta tragedia
jest czymś pierwotnym; problem tkwi w tym, że bycie człowiekiem
jest samo w sobie czymś tragicznym”52. Nasze życie nie ma celu,
bowiem już u samego początku zostało skalane grzechem. Natura
ludzka została zepsuta w zarodku. Źródłem tego grzechu był wybór
drzewa poznania.
47 E.M. Cioran, Na szczytach
rozpaczy..., s. 153.
48 Z Cioranem rozmawia Leo Gillet [w:]
Rozmowy z Cioranem..., s. 55.
49 Tamże, s. 79.
50 Z Cioranem rozmawia Fritz J. Raddatz
[w:] Rozmowy z Cioranem..., s. 147.
51 Z Cioranem rozmawia Helga Perz [w:]
Rozmowy z Cioranem..., s. 26.
52 Z Cioranem rozmawia Louis Jorge
Jalfen [w:] Rozmowy z Cioranem..., s. 85
Janina Filek
(fragment eseju Filozofia odrzucenia
– wokół myśli Emila Ciorana )
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.