Dane zebrane przez badaczy atrybucji na
przestrzeni ostatnich dwudziestu lat dostarczają sporej liczby
dowodów na obecność efektu negatywności w procesach wnioskowania
o przyczynach zachowań (Kanouse i Hanson, 1971; Markus i Zajonc,
1985). Efekt ten, co ciekawe, jest jednak znacznie bardziej wyrazisty
i powszechny dla klasy takich zachowań, które umownie
moglibyśmy nazwać „niemoralnym i” , tzn. niezgodnymi z
akceptowanymi w danym społeczeństwie normami współżycia
społecznego. Efekt ten okazuje się natomiast zdecydowanie słabszy
w odniesieniu do takich zachowań, które wyrażają prywatne
umiejętności aktora. Innymi słowy, o ile zachowanie
niemoralne niemal bez wyjątku i niezależnie od sytuacji, w której
miało miejsce, prowadzi do diagnozy cechy niemoralności u jego
aktora, o tyle zachowanie nieinteligentne spostrzegane jest jako
stosunkowo mało diagnostyczne dla cechy „braku inteligencji”
(każdemu od czasu do czasu zdarza się postąpić głupio).
W sekwencji pozytywnych i negatywnych
zachowań każdej z tych dwóch kategorii, nawet pojedyncze
zachowanie niemoralne może przesądzić o atrybucji cechy
niemoralności, podczas gdy cecha „moralności” istotnie
rzadziej wywiedziona zostanie z pojedynczego zachowania moralnego
(nawet Świnia czasem postąpi uczciwie). Z kolei, pojedyncze
zachowanie mało inteligentne rzadko prowadzić będzie do
jednostronnej diagnozy głupoty jego wykonawcy, podczas gdy
pojedyncze zachowanie inteligentne może być natychmiast
potraktowane jako wyraz trwałej predyspozycji aktora do zachowań
tego rodzaju (widocznie stać go na to).
Ludzie wydają się zatem dysponować
ustrukturyzowaną wiedzą o tym, do czego może być zdolna osoba
charakteryzująca się określoną cechą osobowości (jakich
zachowań można się po niej spodziewać), a wiedza ta okazuje się
mieć inną strukturę dla zachowań różnej treści.
Skłonni jesteśmy zatem sądzić, że
jest mniej prawdopodobne, aby człowiek moralny zachował się
niemoralnie, niż żeby człowiek niemoralny postąpił moralnie.
Równocześnie skłonni jesteśmy sądzić, że częstszym będzie
mało inteligentne zachowanie u człowieka skądinąd
inteligentnego, niż zachowanie inteligentne u kogoś, kogo
natura nie obdarzyła inteligencją. Ta właśnie asymetria
schematów implikacyjnych „cecha-zachowanie” odpowiedzialna jest
za obecność efektu negatywności w dziedzinie funkcjonowania
moralnego człowieka oraz za brak tego efektu, a nawet występowanie
analogicznego efektu pozytywności wówczas, gdy chodzi o ludzkie
umiejętności.
Lewicka, Aktor czy obserwator?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.