Phassa – kontakt, to fundamentalne
pojęcie w Dhammie. Wraz z notą czcigodnego Nanaviry do zrozumienia
kontaktu wskazane jest przestudiowanie poniższych Sutr:
Wtedy, wieczorem, czcigodny Bhumija
wyszedł z odosobnienia i podszedł do czcigodnego Sariputty.
Wymienił pozdrowienia z czcigodnym Sariputtą i kiedy kurtuazyjna i
grzecznościowa rozmowa została zakończona, usiadł z boku i rzekł
do niego: „Przyjacielu Sariputto, pewni pustelnicy i bramini
utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy sam, pewni
pustelnicy i bramini utrzymują, że przyjemność i ból są
tworzone przez innego, pewni pustelnicy i bramini utrzymują, że
przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam, jak i są
tworzone przez innego, pewni pustelnicy i bramini utrzymują, że
przyjemność i ból powstają przypadkowo, nie będąc tworzone ani
przez siebie samego ani przez innego. I teraz, przyjacielu Sariputto,
co mówi o tym Zrealizowany? Czego naucza? Co powinniśmy
odpowiedzieć, żeby przedstawić to tak jak było to powiedziane
przez Zrealizowanego, bez błędnego reprezentowania go tym co
sprzeczne z faktami? I jak powinniśmy wyjaśniać zgodnie z Dhammą,
by nie dać podstawy pod uprawnioną krytykę naszego twierdzenia?”
„Przyjacielu, Zrealizowany powiedział, że przyjemność i ból
są powstałe współzależnie. Zależnie od czego? Zależnie od
kontaktu. Jeżeli powie się tak, przedstawi się to tak jak było
powiedziane przez Zrealizowanego, bez błędnego reprezentowania go
tym co sprzeczne z faktami. I tak powinieneś wyjaśniać zgodnie z
Dhammą, by nie dać podstawy pod uprawnioną krytykę twojego
twierdzenia.
I tak, przyjacielu, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy sam, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam jak i są tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo, jest to determinowane przez kontakt. Zatem przyjacielu, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez samego człowieka, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam, jak i są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo – w każdym tym przypadku to niemożliwe by doświadczali oni (czegokolwiek) bez kontaktu”.
I tak, przyjacielu, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy sam, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam jak i są tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo, jest to determinowane przez kontakt. Zatem przyjacielu, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez samego człowieka, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam, jak i są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo – w każdym tym przypadku to niemożliwe by doświadczali oni (czegokolwiek) bez kontaktu”.
Czcigodny Ananda usłyszał tą
konwersację pomiędzy czcigodnym Sariputtą i czcigodnym Bhumiją.
Wtedy podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku
i zdał sprawę Zrealizowanemu z całej konwersacji pomiędzy
czcigodnym Sariputtą i czcigodnym Bhumiją.
Dobrze, dobrze, Anando! Każdy
odpowiadający właściwie, odpowiedziałby tak jak odpowiedział
Sariputta. Powiedziałem, Anando, że przyjemność i ból są
powstałe współzależnie. Zależnie od czego? Zależnie od
kontaktu. Jeżeli powie się tak, przedstawi się to tak jak było
powiedziane przeze mnie, bez błędnego reprezentowania mnie tym co
sprzeczne z faktami. I tak powinno się wyjaśniać zgodnie z Dhammą,
by nie dać podstawy pod uprawnioną krytykę swego twierdzenia.
I tak, Anando, w przypadku tych
pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból
człowiek tworzy sam, jest to determinowane przez kontakt. Również
w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że
przyjemność i ból są tworzone przez innego, jest to determinowane
przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów
którzy utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno
sam jak i są tworzone przez innego, jest to determinowane przez
kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy
utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone przypadkowo, jest
to determinowane przez kontakt. Zatem Anando, w przypadku tych
pustelników i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból
są tworzone przez samego człowieka, i w przypadku tych pustelników
i braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone
przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy
utrzymują, że przyjemność i ból człowiek tworzy zarówno sam,
jak i są tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i
braminów którzy utrzymują, że przyjemność i ból są tworzone
przypadkowo – w każdym tym przypadku to niemożliwe by
doświadczali oni (czegokolwiek) bez kontaktu.
Anando, kiedy jest ciało, z powodu
cielesnej intencji, przyjemność i ból powstają wewnętrznie;
kiedy jest mowa, z powodu werbalnej intencji, przyjemność i ból
powstają wewnętrznie; kiedy jest umysł, z powodu mentalnej
intencji, przyjemność i ból powstają wewnętrznie – z
ignorancją, jako warunkiem.
Albo z własnej inicjatywy, Anando,
tworzy cielesną determinację, determinowaną przez przyjemność i
ból powstałe wewnętrznie; bądź skłaniany przez innych tworzy tą
cielesną determinację, determinowaną przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie. Albo z premedytacją, Anando, tworzy cielesną
determinację, determinowaną przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; albo nierozważnie tworzy tą cielesną determinację,
determinowaną przez przyjemność i ból powstałe wewnętrznie.
Albo z własnej inicjatywy, Anando,
tworzy werbalną determinację, determinowaną przez przyjemność i
ból powstałe wewnętrznie; bądź skłaniany przez innych tworzy tą
werbalną determinację, determinowaną przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie. Albo z premedytacją, Anando, tworzy werbalną
determinację, determinowaną przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; albo nierozważnie tworzy tą werbalną determinację,
determinowaną przez przyjemność i ból powstałe wewnętrznie.
Albo z własnej inicjatywy, Anando,
tworzy mentalną determinację, determinowaną przez przyjemność i
ból powstałe wewnętrznie; bądź skłaniany przez innych tworzy tą
mentalną determinację, determinowaną przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie. Albo z premedytacją, Anando, tworzy mentalną
determinację, determinowaną przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; albo nierozważnie tworzy tą mentalną determinację,
determinowaną przez przyjemność i ból powstałe wewnętrznie.
Ignorancja jest wpisana we wszystkie
te stany. Ale z zanikiem i wstrzymaniem ignorancji, nie istnieje to
ciało determinowane przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; ta mowa determinowana przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie; ten umysł determinowany przez przyjemność
i ból powstałe wewnętrznie. To pole nie istnieje, ta strona nie
istnieje, ta baza nie istnieje, ta fundacja nie istnieje,
determinowane przez którą, przyjemność i ból powstają
wewnętrznie. SN 12: 25
Tak usłyszałem. Przy tej okazji
Zrealizowany mieszkał w Uruvela, przy rzece Neranjara u korzenia
Drzewa Bodhi, po zrealizowaniu pełnego przebudzenia. Przy tej okazji
Zrealizowany siedział ze skrzyżowanymi nogami przez siedem dni
doświadczając przyjemności wyzwolenia. Wtedy, na końcu tych
siedmiu dni, Zrealizowany wyszedł z tej koncentracji i okiem Buddy
przeegzaminował świat. Podczas tej egzaminacji świata okiem Buddy
Zrealizowany zobaczył stworzenia udręczone wieloma rodzajami udręki
i konsumowane przez rozliczne gorączki zrodzone z namiętności,
nienawiści i złudzenia. Wtedy, rozumiejąc tego znaczenie,
Zrealizowany wygłosił przy tej okazji taką inspirującą
wypowiedź:
“Bolesny jest ten świat, wystawiony na kontakt.
Nawet to co świat nazywa “ja” jest faktycznie chore,
bo niezależnie na czym opiera swe wyobrażenia (o ja)
rzeczywistość jest zawsze inna niż ta (jaką sobie wyobraża).
Być znaczy powstać ale świat zaangażował się w istnienie,
rozmiłował się tylko w istnieniu,
jednak w czymkolwiek się rozmiłowuje,
to przynosi mu strach a to czego się boi to ból.
I to święte życie jest wiedzione w celu uśmierzenia bólu”.
Jacykolwiek pustelnicy i bramini opisywali wyzwolenie z istnienia jako zachodzące przez (miłość) istnienia, żaden, powiadam, nie jest wyzwolony z istnienia. I jacykolwiek pustelnicy i bramini opisali ucieczkę z istnienia jako zachodzące przez (miłość) nie-istnienia, żaden, powiadam, nie jest wyzwolony z istnienia. Przez utrzymywanie jest cierpienie; z wyczerpaniem wszelkiego utrzymywania, nie ma cierpienia.
Zobacz szeroki świat
Istoty wystawione na ignorancję,
rozmiłowane w tym co jest,
nigdy wolne od istnienia.
Jakiekolwiek rodzaje istnienia, każde, wszędzie,
Wszystkie są nietrwale,
nawiedzone przez ból i podmiotem zmiany.
I tak, człowiek, który widzi to takim jakim to jest
Porzuca pragnienie istnienia, bez rozmiłowania się w nie-istnieniu.
Beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie,
Zachodzi z zakończeniem wszelkiego pragnienia.
Kiedy mnich osiąga wygaszenie przez nie-utrzymywanie,
Wtedy nie zazna odnowy istnienia,
Mara został pokonany i bitwa wygrana
Gdyż przekroczył wszelkie istnienie.
“Bolesny jest ten świat, wystawiony na kontakt.
Nawet to co świat nazywa “ja” jest faktycznie chore,
bo niezależnie na czym opiera swe wyobrażenia (o ja)
rzeczywistość jest zawsze inna niż ta (jaką sobie wyobraża).
Być znaczy powstać ale świat zaangażował się w istnienie,
rozmiłował się tylko w istnieniu,
jednak w czymkolwiek się rozmiłowuje,
to przynosi mu strach a to czego się boi to ból.
I to święte życie jest wiedzione w celu uśmierzenia bólu”.
Jacykolwiek pustelnicy i bramini opisywali wyzwolenie z istnienia jako zachodzące przez (miłość) istnienia, żaden, powiadam, nie jest wyzwolony z istnienia. I jacykolwiek pustelnicy i bramini opisali ucieczkę z istnienia jako zachodzące przez (miłość) nie-istnienia, żaden, powiadam, nie jest wyzwolony z istnienia. Przez utrzymywanie jest cierpienie; z wyczerpaniem wszelkiego utrzymywania, nie ma cierpienia.
Zobacz szeroki świat
Istoty wystawione na ignorancję,
rozmiłowane w tym co jest,
nigdy wolne od istnienia.
Jakiekolwiek rodzaje istnienia, każde, wszędzie,
Wszystkie są nietrwale,
nawiedzone przez ból i podmiotem zmiany.
I tak, człowiek, który widzi to takim jakim to jest
Porzuca pragnienie istnienia, bez rozmiłowania się w nie-istnieniu.
Beznamiętność, wstrzymanie, wygaszenie,
Zachodzi z zakończeniem wszelkiego pragnienia.
Kiedy mnich osiąga wygaszenie przez nie-utrzymywanie,
Wtedy nie zazna odnowy istnienia,
Mara został pokonany i bitwa wygrana
Gdyż przekroczył wszelkie istnienie.
Udana 3. 10
Kiedy doznaje przyjemności i bólu w
wiosce i w lesie,
Nie powinien przypisywać ich sobie czy innemu.
Kontakt kontaktuje zależnie od podłoża
Jak kontakt mógłby kontaktować tego co bez podłoża?
Nie powinien przypisywać ich sobie czy innemu.
Kontakt kontaktuje zależnie od podłoża
Jak kontakt mógłby kontaktować tego co bez podłoża?
Udana 2:4
W Savatthi. Wtedy czcigodny Upavana zbliżył się do
Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku, i rzekł do
niego: „Czcigodny panie, pewni pustelnicy i bramini utrzymują, że
cierpienie człowiek tworzy sam, pewni pustelnicy i bramini
utrzymują, że cierpienie jest tworzone przez innego, pewni
pustelnicy i bramini utrzymują, że cierpienie człowiek tworzy
zarówno sam, jak i jest tworzone przez innego, pewni pustelnicy i
bramini utrzymują, że cierpienie powstaje przypadkowo, nie będąc
tworzone ani przez siebie samego ani przez innego. Czcigodny panie,
co mówi o tym Zrealizowany? Czego naucza? Co powinniśmy
odpowiedzieć, żeby przedstawić to tak jak było to powiedziane
przez Zrealizowanego, bez błędnego reprezentowania go tym co
sprzeczne z faktami? I jak powinniśmy wyjaśniać zgodnie z Dhammą,
by nie dać podstawy pod uprawnioną krytykę naszego twierdzenia?”
„Upavana, powiedziałem, że cierpienie jest powstałe
współzależnie. Zależnie od czego? Zależnie od kontaktu.
Jeżeli powie się tak, przedstawi się to tak jak było powiedziane
przeze mnie, bez błędnego reprezentowania mnie tym co sprzeczne z
faktami. I tak powinieneś wyjaśniać zgodnie z Dhammą, by nie dać
podstawy pod uprawnioną krytykę twojego twierdzenia.
I tak, Upavana, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że cierpienie człowiek tworzy sam, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że cierpienie jest tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że cierpienie człowiek tworzy zarówno sam jak i jest ono tworzone przez innego, jest to determinowane przez kontakt. Również w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że cierpienie jest tworzone przypadkowo, jest to determinowane przez kontakt. Zatem Upavana, w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że cierpienie jest tworzone przez samego człowieka, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że cierpienie jest tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że cierpienie człowiek tworzy zarówno sam, jak i jest ono tworzone przez innego, i w przypadku tych pustelników i braminów którzy utrzymują, że cierpienie jest tworzone przypadkowo – w każdym tym przypadku to niemożliwe by doświadczali oni (czegokolwiek) bez kontaktu”. SN 12: 26
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.