Trening w Dhammie obejmuje moralność, koncentrację i zrozumienie, czy mądrość. Jest naturalne, że nauczyciele mogą kłaść większy nacisk na te aspekty praktyki, które preferują. Nie powinniśmy jednak pokładać zaufania w tym kto otwarcie lekceważy moralność, czy to w słowach, czy też swoim zachowaniem. W Dhammie nie ma miejsca na szalonych joginów o dziwacznych zachowaniach. To co ludzie czasami uznają za "szaloną mądrość mistrza" jest po prostu wynikiem stanów chciwości, nienawiści i złudzenia, obecnych w jego umyśle:
„Ale braminie, czy omijając te dwie
rzeczy, człowiek może w zgodzie z prawdą powiedzieć: 'Jestem
braminem?'” „Nie, Gotamo, gdyż mądrość jest oczyszczana przez
moralność a moralność jest oczyszczana przez mądrość: gdzie
jedno jest, drugie jest, moralny człowiek posiada mądrość i
mądry człowiek jest moralny i połączenie moralności i mądrości
jest nazywane najwyższą rzeczą na świecie. Tak jak jedna ręka
myje drugą, jedna stopa drugą, tak też mądrość jest oczyszczane
przez moralność a moralność jest oczyszczana przez mądrość i
te połączenie jest najwyższą rzeczą w świecie.
„Tak to jest, braminie. Mądrość
jest oczyszczana przez moralność a moralność jest oczyszczana
przez mądrość: gdzie jedno jest, drugie jest, moralny człowiek
posiada mądrość i mądry człowiek jest moralny i połączenie
moralności i mądrości jest nazywane najwyższą rzeczą na
świecie. Tak jak jedna ręka myje drugą, jedna stopa drugą, tak
też mądrość jest oczyszczane przez moralność a moralność jest
oczyszczana przez mądrość i te połączenie jest najwyższą
rzeczą w świecie”. D 5
AN
VI, 105
Mnisi, są te trzy rodzaje istnienia do
porzucenia; i należy się trenować w trzech rzeczach. Jakie trzy
rodzaje istnienia są do porzucenia? Istnienie w sferze
zmysłowej,
istnienie w sferze materialnej, i istnienie w sferze
niematerialnej:
te trzy rodzaje istnienia do porzucenia. W czym należy się
trenować? W wyższej moralności, wyższej koncentracji, wyższej
mądrości. Należy się trenować w tych trzech rzeczach.
Kiedy mnich porzucił te trzy rodzaje
istnienia i wypełnił te trzy treningi, jest nazywany mnichem
który
odciął pragnienie, zerwał pęto, i przez całkowite przebicie się
przez wyobrażenie, zakończył cierpienie.
AN IV, 136,
Mnisi, są te cztery rodzaje osób w
świecie. Jakie cztery? Tu, mnisi, pewna osoba nie
wypełnia
moralności, koncentracji i mądrości. Inna osoba wypełnia
moralność ale nie wypełnia koncentracji i mądrości.
Jeszcze
inna osoba wypełnia moralność i koncentrację ale nie
wypełnia
mądrości. I jeszcze inna osoba wypełnia moralność,
koncentrację
i mądrość. Takie są te cztery rodzaje osób w świecie.
AN IV, 137
Mnisi, są te cztery rodzaje osób w
świecie. Jakie cztery? Tu, mnisi, pewna osoba nie ceni
moralności
ani nie bierze moralności za autorytet, nie ceni
koncentracji ani
nie bierze koncentracji za autorytet, nie ceni mądrości
ani nie
bierze mądrości za autorytet.
Inna osoba ceni moralność i bierze
moralność za autorytet, ale nie ceni koncentracji ani
nie bierze
koncentracji za autorytet, nie ceni mądrości ani nie
bierze
mądrości za autorytet.
Wciąż inna osoba ceni moralność i
bierze moralność za autorytet, ceni koncentrację i
bierze
koncentrację za autorytet, ale nie ceni mądrości ani nie
bierze
mądrości za autorytet.
I wciąż inna osoba ceni moralność i
bierze moralność za autorytet, ceni koncentrację i
bierze
koncentrację za autorytet, ceni mądrość i bierze mądrość
za
autorytet.
Takie są te cztery rodzaje osób w
świecie.
AN
IV, 1
Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji
Zrealizowany mieszkał wśród Vajjiów w Bhandagama. Tam
Zrealizowany odezwał się do mnichów: „Mnisi!” „Czcigodny
panie”, odpowiedzieli ci mnisi. Zrealizowany powiedział
to:
„Mnisi, to z powodu nie zrozumienia i nie spenetrowania
czterech
rzeczy, wy i ja podróżowaliśmy i wędrowaliśmy przez tak
długi
czas. Jakich czterech?
To, mnisi, z powodu nie zrozumienia i
nie spenetrowania szlachetnej moralności, szlachetnej
koncentracji,
szlachetnej mądrości, szlachetnego wyzwolenia, wy i ja
podróżowaliśmy i wędrowaliśmy przez tak długi czas.
Szlachetna moralność została
zrozumiana i spenetrowana. Szlachetna koncentracja
została
zrozumiana i spenetrowana. Szlachetna mądrość została
zrozumiana
i spenetrowana. Szlachetne wyzwolenie zostało zrozumiane
i
spenetrowane. Pragnienie istnienia zostało odcięte,
czynnik wiodący
do istnienia został zniszczony, nigdy więcej odnowy
istnienia”.
Oto co powiedział Zrealizowany. To
powiedziawszy, Pomyślny, Nauczyciel, dodał dalej:
„Moralne zachowanie, koncentracja,
mądrość
i nieprzewyższone wyzwolenie:
te rzeczy, jaśniejący Gotama
zrozumiał sam.
Poznawszy bezpośrednio te rzeczy,
Budda naucza Dhammy mnichom.
Nauczyciel, kładący kres cierpieniu,
Ten z wizją, zrealizował wygaszenie”.
AN III, 81
Mnisi, są trzy zadania pustelnika,
których pustelnik winien się podjąć. Jakie trzy?
Podjęcie się
treningu w wyższej moralności, podjęcie się treningu w
wyższym
umyśle, podjęcie się treningu w mądrości. Takie są te
trzy
zadania pustelnika, których pustelnik winien się podjąć
Zatem, mnisi, powinniście się
trenować w ten sposób: „Będziemy mieć pilną chęć
podjęcia
się treningu w wyższej moralności; będziemy mieć pilną
chęć
podjęcia się treningu w wyższym umyśle; będziemy mieć
pilną
chęć podjęcia się treningu w wyższej mądrości”. To w
taki
sposób powinniście się trenować.
AN III, 82
Mnisi, załóżmy że osioł podążałby
tuż za stadem krów [myśląc] „Ja także jestem krową, ja
także
jestem krową”. Ale jego wygląd nie byłby taki jak wygląd
krów,
jego głos nie byłby taki jak głos krów, odcisk jego nóg
nie
byłby taki jak odciski nóg krów. A jednak podąża on za
stadem
krów, myśląc: „Ja także jestem krową, ja także jestem
krową”.
Tak też, mnich mógłby podążać tuż
za Zgromadzeniem mnichów, [myśląc] „Ja także jestem
mnichem, ja
także jestem mnichem”. Ale jego chęć podjęcia się
treningu w
wyższej moralności; jego chęć podjęcia się treningu w
wyższym
umyśle; jego chęć podjęcia się treningu w wyższej
mądrości,
nie jest taka jak u innych mnichów. A jednak podąża on
za
Zgromadzeniem mnichów, [myśląc] „Ja także jestem
mnichem, ja
także jestem mnichem”.
Zatem, mnisi, powinniście się
trenować w ten sposób: „Będziemy mieć pilną chęć
podjęcia
się treningu w wyższej moralności; będziemy mieć pilną
chęć
podjęcia się treningu w wyższym umyśle; będziemy mieć
pilną
chęć podjęcia się treningu w wyższej mądrości”. To w
taki
sposób powinniście się trenować.
AN III, 83
Mnisi, są trzy podstawowe zadania
rolnika. Jakie trzy? Tu, rolnik przede wszystkim orze i
bronuje pole.
Następnie, sieje nasiona w odpowiednim czasie. I wtedy
okazjonalnie
nawadnia i osusza pole. Takie są te trzy podstawowe
zadania rolnika.
Tak też, mnisi, są trzy podstawowe
zadania mnicha. Jakie trzy? Podjęcie się treningu w
wyższej
moralności, podjęcie się treningu w wyższym umyśle,
podjęcie
się treningu w wyższej mądrości. Takie są te trzy
zadania
mnicha, których pustelnik winien się podjąć.
Zatem, mnisi, powinniście się
trenować w ten sposób: „Będziemy mieć pilną chęć
podjęcia
się treningu w wyższej moralności; będziemy mieć pilną
chęć
podjęcia się treningu w wyższym umyśle; będziemy mieć
pilną
chęć podjęcia się treningu w wyższej mądrości”. To w
taki
sposób powinniście się trenować.
AN III, 87 Reguły treningu
Mnisi, co dwa tygodnie, więcej niż
sto pięćdziesiąt reguł treningu jest recytowanych; szlachetnie
urodzeni, pragnący swego dobra, trenują się w nich. Wszystkie one
są w obrębie tych trzech treningów. Jakich trzech? Treningu w
wyższej moralności, treningu w wyższym umyśle, treningu w wyższej
mądrości. Takie są te trzy treningi, w obrębie których znajdują
się reguły treningu.
Tu, mnisi, mnich wypełnia moralne
zachowanie, ale kultywuje koncentrację i mądrość tylko w
umiarkowanym wymiarze. Popełnia wykroczenia odnośnie mniejszych i
mniej istotnych reguł treningu, i rehabilituje się. Z jakiego
powodu? Ponieważ, nie powiedziałem, że jest do tego niezdolny. Ale
w odniesieniu do tych reguł treningu, stanowiących podstawy
świętego życia, będących w zgodzie ze świętym życiem, jego
zachowanie jest stałe i pewne. Podjąwszy reguły treningu, trenuje
się w nich. Ze zniszczeniem trzech pęt, jest
co-najwyżej-siedem-razy osiągającym, który podróżując i
wędrując wśród bogów i ludzi co najwyżej siedem razy, zakańcza
cierpienie. Ze zniszczeniem trzech pęt, jest z rodziny-do-rodziny
osiągającym, który podróżując i wędrując wśród dobrych
rodzin dwa czy trzy razy, zakańcza cierpienie. Ze zniszczeniem
trzech pęt, i umniejszeniem chciwości, nienawiści i złudzenia,
jest raz powracającym, który powróciwszy tylko raz na ten świat,
zakańcza cierpienie.
Inny mnich wypełnia moralne
zachowanie, i koncentrację ale kultywuje mądrość tylko w
umiarkowanym wymiarze. Popełnia wykroczenia odnośnie mniejszych i
mniej istotnych reguł treningu, i rehabilituje się. Z jakiego
powodu? Ponieważ, nie powiedziałem, że jest do tego niezdolny. Ale
w odniesieniu do tych reguł treningu, stanowiących podstawy
świętego życia, będących w zgodzie ze świętym życiem, jego
zachowanie jest stałe i pewne. Podjąwszy reguły treningu, trenuje
się w nich. Ze zniszczeniem pięciu niższych pęt, jest kierowany
pod prąd, ku królestwu Akanittha … osiągającym wygaszenie z
wysiłkiem … osiągającym wygaszenie bez wysiłku … osiągającym
wygaszenie przy lądowaniu … osiągającym wygaszenie w interwale.
Inny mnich wypełnia moralne
zachowanie, koncentrację i mądrość. Popełnia wykroczenia
odnośnie mniejszych i mniej istotnych reguł treningu, i
rehabilituje się. Z jakiego powodu? Ponieważ, nie powiedziałem, że
jest do tego niezdolny. Ale w odniesieniu do tych reguł treningu,
stanowiących podstawy świętego życia, będących w zgodzie ze
świętym życiem, jego zachowanie jest stałe i pewne. Podjąwszy
reguły treningu, trenuje się w nich. Z wyczerpaniem skaz,
realizuje
sam dla siebie przez bezpośrednią wiedzę, tutaj i teraz,
wyzwolenie umysłu bez skaz, wyzwolenie przez zrozumienie i
wkroczywszy w nie, trwa w nim.
I tak, mnisi, ten kto kultywuje
częściowo, osiąga częściowy sukces, ten kto kultywuje w pełni,
osiąga pełny sukces. Te reguły treningu, powiadam, nie są
bezowocne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.