Zagadnienie dlaczego Budda nie
odpowiadał na zestaw czterech pytań dotyczących losów Tathagaty
po śmierci, już zostało parę razy omówione. Tu tylko uwaga o
umiejętności rozróżnienia pewnych rzeczy. Tak jak w szachach mamy
olbrzymią liczbę zasad, a siła gry polega między innymi na
rozpoznaniu jaka zasada obowiązuje w danej pozycji, tak samo wiedza
w Dhammie jest także wiedzą do jakich rzeczy pewne Sutty się
odnoszą a do jakich nie powinno się ich stosować.
W pewnym miejscu, przebywając w lesie,
Budda podnosi parę liści i zadaje retoryczne pytanie: „Czego jest
więcej, liści w mojej ręce czy wszystkich liści w lesie?”
Odpowiedź jest oczywista, i tak samo, oznajmia nam Budda, rzeczy o
których nam powiedział jest mniej, od rzeczy które zachował dla
siebie a o których wie. Powód jest taki, te pierwsze służą
pomocą na drodze ku wstrzymaniu cierpienia, drugie nie.
Bardzo ważne jest by nie odnosić
zestawu pytań Tathagaty do tej Sutty. Inaczej możemy dojść do
wniosku, że pytania o śmierć Tathagaty mają jakąś odpowiedź,
tyle że Budda jej nam nie udzielił.
W tym konkretnym przypadku jednak, mamy
do czynienia z błędnie postawionym pytaniem, co powoduje, że
jakakolwiek próba odpowiedzi angażuje nas w błędny pogląd. Dlaczego? Tu warto zauważyć, że
istnienie i śmierć są podporządkowane we współzależnym
powstawaniu ignorancji, natomiast pytanie jest o Tathagatę, wolnego
od ignorancji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.