***
„Ale przyjacielu, czy jest inna metoda wyjaśniania dlaczego to nie zostało zdeklarowane przez Zrealizowanego?” „Przyjacielu Sariputto, dlaczego chcesz jeszcze coś do tego dodawać? Przyjacielu Sariputto, kiedy mnich jest wyzwolony przez wyczerpanie pragnienia, nie ma koła by go opisać. (SN 44:6)
Sabhiya Kaccana: „Vaccha, co do
warunku i przyczyny na opisanie Tathagaty jako 'składającego się z
materii' czy jako 'niematerialnego' czy jako 'postrzegającego' czy
jako 'niepostrzegającego', czy jako
'ani-postrzegającego-ani-nie-postrzegającego': gdyby ten warunek i
przyczyna zanikły całkowicie i totalnie bez pozostałości, w jaki
sposób można by opisać go jako 'składającego się z materii' czy
'niematerialnego' czy jako 'postrzegającego' czy jako
'niepostrzegającego', czy jako 'ani-
postrzegającego-ani-nie-postrzegającego'?” SN 44: 11
Pytanie Upasivy
Upasiva
spytał: Kiedy
arahat odszedł, czy już dłużej nie istnieje? Lub
czy trwa po wsze czasy? Budda odpowiedział: Upasivo, nie ma
miary na tego kto tak odszedł. Nie ma w nim nic przez co mógłby
być opisany. Kiedy wszelkie idee zostały zniesione,
wszelkie drogi opisu zostały zniesione. Sutta Nipata
Niemożność opisu
W Savatthi. Wtedy czcigodny Phagguna
podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i
powiedział: „Czcigodny panie, czy jest jakieś oko, za pomocą
którego ktoś opisując Buddów przeszłości, mógłby ich opisać
- tych którzy osiągnęli finałowe wygaszenie, wyszli poza
zróżnicowanie, wyszli poza ekscytację, wyczerpali koło,
przekroczyli wszelkie cierpienie? Czy jest jakieś ucho … nos …
język … ciało … umysł za pomocą którego ktoś opisując
Buddów przeszłości, mógłby ich opisać - tych którzy osiągnęli
finałowe wygaszenie, wyszli poza zróżnicowanie, wyszli poza
ekscytację, wyczerpali koło, przekroczyli wszelkie cierpienie?”
„Nie ma oka, Phagguna, za pomocą
którego ktoś opisując Buddów przeszłości, mógłby ich opisać
- tych którzy osiągnęli finałowe wygaszenie, wyszli poza
zróżnicowanie, wyszli poza ekscytację, wyczerpali koło,
przekroczyli wszelkie cierpienie. Nie ma ucha … nosa … języka …
ciała … umysłu za pomocą którego ktoś opisując Buddów
przeszłości, mógłby ich opisać - tych którzy osiągnęli
finałowe wygaszenie, wyszli poza zróżnicowanie, wyszli poza
ekscytację, wyczerpali koło, przekroczyli wszelkie cierpienie”.
SN 35: 83
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.