Sutty o roli przyjaźni w życiu. Pierwsza z nich pokazuje, że choć pragnienie bycia lepszym niż inni, ma pewne egoistyczne zabarwienie, nie mniej, odpowiednio ukierunkowane, przynosi korzyść. A druga rzecz wynikająca z tej Sutty: Staramy się naśladować tego kogo szanujemy i cenimy. Zatem bardzo ważne jest, kogo wybierzemy sobie na przyjaciela. Od tego może zależeć nie tylko nasze życie, ale nawet realizacja Nieśmiertelności.
AN V, 180 Gavesi
Przy pewnej okazji Zrealizowany
wędrował na trasie wśród Kosalan, razem z dużym zgromadzeniem
mnichów. Wtedy, podczas wędrowania drogą, Zrealizowany zobaczył
w pewnym miejscu duży gaj drzew sala. Opuścił drogę, wszedł do
gaju i w pewnym miejscu się uśmiechnął. Wtedy wydało się
czcigodnemu Anandzie: „Dlaczego Zrealizowany się uśmiechnął?
Tathagatowie nie uśmiechają się bez powodu”. Wtedy czcigodny
Ananda powiedział do Zrealizowanego: „Dlaczego, czcigodny panie,
Zrealizowany się uśmiechnął? Tathagatowie nie uśmiechają się
bez powodu”.
„W przeszłości, Anando, w tym
miejscu było bogate, dobrze prosperujące, gęsto zaludnione
miasto, przepełnione ludźmi. Zrealizowany, Arahat, Doskonale
Przebudzony Kassapa żył w zależności od tego miasta.
Zrealizowany Kasssapa miał świeckiego wyznawcę o imieniu Gavesi,
który nie wypełniał zasad moralnych. I Gavesi nauczał i kierował
grupą pięciuset świeckich wyznawców, którzy nie wypełniali
zasad moralnych.
Wtedy, Anando, wydało się Gavesiemu:
'Jestem benefaktorem, liderem i przewodnikiem tych pięciuset
świeckich wyznawców, a jednak ani ja ani tych pięciuset świeckich
wyznawców nie wypełnia zasad moralnych. W taki sposób jesteśmy
na tym samym poziomie, i nie jestem w najmniejszym stopniu lepszy.
Przewyższę ich'.
Wtedy Gavesi podszedł do tych
pięciuset świeckich wyznawców, i powiedział im: 'Od dziś,
powinniście uważać mnie za wypełniającego zasady moralne'.
Wtedy wydało się tym pięciuset świeckim wyznawcom: 'Mistrz
Gavesi jest naszym benefaktorem, liderem i przewodnikiem. Obecnie
mistrz Gavesi będzie wypełniał zasady moralne. Dlaczego my nie
mielibyśmy zrobić tak samo?'
Wtedy tych pięciuset świeckich
wyznawców podeszło do Gavesiego i powiedziało mu: 'Od dziś niech
mistrz Gavesi uważa nas za wypełniających zasady moralne'.
Wtedy, Anando, wydało się Gavesiemu:
'Jestem benefaktorem, liderem i przewodnikiem tych pięciuset
świeckich wyznawców. Wypełniam zasady moralne i tych pięciuset
świeckich wyznawców to robi. W taki sposób jesteśmy na tym samym
poziomie, i nie jestem w najmniejszym stopniu lepszy. Przewyższę
ich'.
Wtedy Gavesi podszedł do tych
pięciuset świeckich wyznawców, i powiedział im: 'Od dziś,
powinniście uważać mnie za celibatariusza, żyjącego poza,
powstrzymującego się od stosunku seksualnego, praktyki zwykłego
człowieka'. Wtedy wydało się tym pięciuset świeckim wyznawcom:
'Mistrz Gavesi jest naszym benefaktorem, liderem i przewodnikiem.
Obecnie mistrz Gavesi będzie celibatariuszem, żyjącym poza,
powstrzymującym się od stosunku seksualnego, praktyki zwykłego
człowieka. Dlaczego my nie mielibyśmy zrobić tak samo?'
Wtedy tych pięciuset świeckich
wyznawców podeszło do Gavesiego i powiedziało mu: 'Od dziś niech
mistrz Gavesi uważa nas za celibatariuszy, żyjących poza,
powstrzymujących się od stosunku seksualnego, praktyki zwykłego
człowieka'.
Wtedy, Anando, wydało się Gavesiemu:
'Jestem benefaktorem, liderem i przewodnikiem tych pięciuset
świeckich wyznawców. Wypełniam zasady moralne i tych pięciuset
świeckich wyznawców to robi. Jestem celibatariuszem, żyjącym
poza, powstrzymującym się od stosunku seksualnego, praktyki
zwykłego człowieka, i tak samo tych pięciuset świeckich
wyznawców. W taki sposób jesteśmy na tym samym poziomie, i nie
jestem w najmniejszym stopniu lepszy. Przewyższę ich'.
Wtedy Gavesi podszedł do tych
pięciuset świeckich wyznawców, i powiedział im: 'Od dziś,
powinniście uważać mnie za jedzącego raz dziennie,
powstrzymującego się od nocnego posiłku, unikającego jedzenia
poza odpowiednim czasem'. Wtedy wydało się tym pięciuset świeckim
wyznawcom: 'Mistrz Gavesi jest naszym benefaktorem, liderem i
przewodnikiem. Obecnie mistrz Gavesi będzie jedzącym raz dziennie,
powstrzymującym się od nocnego posiłku, unikającym jedzenia poza
odpowiednim czasem'. Dlaczego my nie mielibyśmy zrobić tak samo?'
Wtedy tych pięciuset świeckich
wyznawców podeszło do Gavesiego i powiedziało mu: 'Od dziś niech
mistrz Gavesi uważa jedzących raz dziennie, powstrzymujących się
od nocnego posiłku, unikających jedzenia poza odpowiednim czasem'.
Wtedy, Anando, wydało się Gavesiemu:
'Jestem benefaktorem, liderem i przewodnikiem tych pięciuset
świeckich wyznawców. Wypełniam zasady moralne i tych pięciuset
świeckich wyznawców to robi. Jestem celibatariuszem, żyjącym
poza, powstrzymującym się od stosunku seksualnego, praktyki
zwykłego człowieka, i tak samo tych pięciuset świeckich
wyznawców. Jem raz dziennie, powstrzymując się od nocnego
posiłku, unikając jedzenia poza odpowiednim czasem, i to samo robi
tych pięciuset świeckich wyznawców. W taki sposób jesteśmy na
tym samym poziomie, i nie jestem w najmniejszym stopniu lepszy.
Przewyższę ich'.
Wtedy Gavesi podszedł do
Zrealizowanego, Arahata, Doskonale Przebudzonego Kassapy, i
powiedział mu: 'Czcigodny panie, czy mogę odejść w bezdomność
i uzyskać pełną ordynację pod wodzą Zrealizowanego?' Świecki
wyznawca Gavesi odszedł w bezdomność i uzyskał pełną ordynację
pod wodzą Zrealizowanego, Arahata, Doskonale Przebudzonego Kassapy.
Wkrótce po jego pełnej ordynacji, przebywając samotnie, oderwany,
uważny, gorliwy i zdecydowany, mnich Gavesi zrealizował sam dla
siebie z bezpośrednią wiedzą ten nieprzewyższony cel świętego
życia, dla którego szlachetnie urodzeni słusznie odchodzą z
domowego życia w bezdomność, i wkroczywszy weń, trwał w nim.
Wiedział bezpośrednio: 'Narodziny wyczerpane, święte życie
przeżyte, co trzeba było wykonać, zostało wykonane, nigdy więcej
powrotu do żadnego stanu istnienia'. I czcigodny Gavesi stał się
jednym z arahatów.
Wtedy, Anando, wydało się tym
pięciuset świeckim wyznawcom: 'Mistrz Gavesi jest naszym
benefaktorem, liderem i przewodnikiem. Obecnie mistrz Gavesi
zgoliwszy swoje włosy i brodę, i założywszy żółtą szatę,
odszedł z domowego życia w bezdomność. Dlaczego my nie
mielibyśmy zrobić tak samo?'
Wtedy tych pięciuset świeckich
wyznawców podeszło do Zrealizowanego, Arahata, Doskonale
Przebudzonego Kassapy, i powiedziało mu: 'Czcigodny panie, czy
możemy odejść w bezdomność i uzyskać pełną ordynację pod
wodzą Zrealizowanego?' Wtedy ci świeccy wyznawcy odeszli w
bezdomność i uzyskali pełną ordynację pod wodzą
Zrealizowanego, Arahata, Doskonale Przebudzonego Kassapy.
Wtedy wydało się mnichowi Gavesiemu:
'Osiągam na życzenie, bez problemu czy kłopotu nieprzewyższoną
błogość wyzwolenia. Ach, żeby tak tych pięciuset mnichów mogło
osiągać na życzenie, bez problemu czy kłopotu nieprzewyższoną
błogość wyzwolenia!' Wtedy Anando, przebywając każdy samotnie,
oderwani, uważni, gorliwi i zdecydowani, ci mnisi, zrealizowani
sami dla siebie z bezpośrednią wiedzą ten nieprzewyższony cel
świętego życia, dla którego szlachetnie urodzeni słusznie
odchodzą z domowego życia w bezdomność, i wkroczywszy weń,
trwali w nim. Wiedzieli bezpośrednio: 'Narodziny wyczerpane, święte
życie przeżyte, co trzeba było wykonać, zostało wykonane, nigdy
więcej powrotu do żadnego stanu istnienia'.
W taki sposób, Anando, tych pięciuset
mnichów wiedzionych przez Gavesiego, wysilając się w coraz to
wyższe i bardziej doskonale sposoby, zrealizowało nieprzewyższoną
błogość wyzwolenia. Zatem, Anando, powinniście się trenować
tak: ' Wysilając się w coraz to wyższe i bardziej doskonale
sposoby, zrealizujemy nieprzewyższoną błogość wyzwolenia'. W
taki sposób, Anando, powinniście się trenować”.
AN IV, 31
Mnisi, są te cztery koła. Kiedy te
cztery koła się obracają, ci bogowie i ludzie, którzy je
posiadają wkrótce osiągną wielkość i znaczne bogactwa. Jakie
cztery? Mieszkanie w odpowiedniej okolicy, poleganie na dobrych
ludziach, właściwe zdecydowanie, i zasługi poczynione w
przeszłości. Takie są te cztery koła. Kiedy te cztery koła się
obracają, ci bogowie i ludzie, którzy je posiadają wkrótce
osiągną wielkość i znaczne bogactwa.
Kiedy osoba mieszka w odpowiedniej
okolicy
i zawiera przyjaźń ze szlachetnymi,
kiedy wybrała właściwe
zdecydowanie,
u wykonała czyny zasługi w
przeszłości,
ziarno, bogactwo, sława, i reputacja,
pojawią się jej wraz ze szczęściem.
AN III, 135
Mnisi, powinno się stowarzyszać z
przyjacielem, który posiada trzy czynniki. Jakie trzy? Daje to co
trudno dać. Robi to co trudne do zrobienia. Cierpliwie znosi to co
trudno znieść. Powinno się stowarzyszać z przyjacielem, który
posiada te trzy czynniki.
AN III, 24
Mnisi, te trzy osoby są pomocne
drugiej osobie. Jakie trzy?
Osoba dzięki której druga osoba
udaje się po schronienie do Buddy, Dhammy, i Zgromadzenia. Ta osoba
jest pomocna drugiej osobie.
I znów, dzięki której drugi
dochodzi do zrozumienia, takim jakim to rzeczywiście jest: „To
jest cierpienie” i „To jest powstanie cierpienia” i ”To jest
wstrzymanie cierpienia” i „To jest droga prowadząca do
wstrzymania cierpienia”. Ta osoba jest pomocna drugiej osobie.
I znów, dzięki której drugi z
wyczerpaniem skaz, realizuje sam dla siebie z bezpośrednią wiedzą,
tutaj i teraz, wyzwolenie umysłu wolne od skaz, wyzwolenie przez
zrozumienie i wkroczywszy w nie, trwa w nim. Ta osoba jest pomocna
drugiej osobie. Takie są te trzy osoby, które są pomocne drugiej
osobie.
Powiadam, mnisi, że nie ma nikogo
bardziej pomocnego drugiej osobie, niż te trzy osoby. Powiadam
również, że nie jest łatwo spłacić te trzy osoby oddając im
cześć, wstając na ich widok, oddając im honory, przez właściwe
prowadzenie się, i ofiarowanie im szat, jedzenia, miejsc pobytu i
lekarstw dla chorych.
***
"Mam zaufanie do mistrza Gotamy
tak: 'Mistrz Gotama potrafi nauczyć mnie Dhammy w ten sposób, że
dojdę do poznania zdrowia i do zobaczenia wygaszenia'". "Zatem
Magandiya, odwiedzaj prawdziwych ludzi. Kiedy odwiedzasz prawdziwych
ludzi, słyszysz prawdziwą Dhammę. Kiedy słyszysz prawdziwą
Dhammę zastosujesz w praktyce te rzeczy co zgodne z Prawdziwą
Dhammą i poznasz dla siebie i zobaczysz dla siebie samego tak: 'To
są schorzenia, nowotwory, drzazgi; schorzenia, nowotwory i drzazgi
znikają tutaj bez pozostałości, ze wstrzymaniem mojego
utrzymywania, wstrzymanie istnienia, ze wstrzymaniem istnienia,
wstrzymanie narodzin, ze wstrzymaniem narodzin, starość i śmierć
zostają wstrzymane, jak również żal, płacz, ból, smutek i
rozpacz, oto jak zostaje wstrzymana ta cała masa cierpienia'".
M 75
AN VI, 67 Przyjaciele
Mnisi, kiedy mnich ma złych
przyjaciół, złych towarzyszy, złych kolegów, kiedy podąża za
nimi, udaje się do nich, przebywa z nimi i bierze z nich przykład,
nie jest możliwe by spełnił obowiązek odpowiedniego prowadzenia
się. Nie jest możliwe by spełnił obowiązek tego w treningu. Bez
spełnienia obowiązku tego w treningu, nie jest możliwe by
wypełnił moralne zachowanie. Bez wypełnienia moralnego
zachowania, nie jest możliwe by porzucił zmysłowe pożądanie,
pożądanie materialnej formy, i pożądanie niematerialnego.
Mnisi, kiedy mnich ma dobrych
przyjaciół, dobrych towarzyszy, dobrych kolegów, kiedy podąża
za nimi, udaje się do nich, przebywa z nimi i bierze z nich
przykład, jest możliwe by spełnił obowiązek odpowiedniego
prowadzenia się. Jest możliwe by spełnił obowiązek tego w
treningu. Wraz ze spełnieniem obowiązku tego w treningu, jest
możliwe by wypełnił moralne zachowanie. Wraz z wypełnieniem
moralnego zachowania, jest możliwe by porzucił zmysłowe
pożądanie, pożądanie materialnej formy, i pożądanie
niematerialnego.
Podobieństwo elementów
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, to zgodnie z podobieństwem elementów, stworzenia stowarzyszają się ze sobą i jednoczą. Stworzenia o niskich dyspozycjach stowarzyszają się i jednoczą ze stworzeniami o niskich dyspozycjach. Stworzenia o dobrych dyspozycjach stowarzyszają się i jednoczą ze stworzeniami o dobrych dyspozycjach. Tak było w przeszłości, będzie tak w przyszłości i jest tak teraz”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:Pragnienie zrodzone ze stowarzyszenia
Jest odcięte przez nie-stowarzyszanie się.
Jak ktoś na drewnianej desce
Pogrążyłby się w wielkim oceanie,
Tak też ten o moralnym życiu
Pogrąża się stowarzyszając się z próżniakiem.
Zatem unikaj próżniaka
Tego co czyni mały wysiłek.
Żyj z tymi co trwają w odosobnieniu,
Szlachetni zdecydowani i medytujący.
Którzy są zawsze pracowici i mądrzy.
Aspirując do szczęścia
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane
przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, aspirując do tych
trzech rodzajów szczęścia, mądra osoba powinna chronić moralne
zachowanie. Jakich trzech? Aspirując: 'Niech spotka mnie pochwała',
mądra osoba powinna chronić moralne zachowanie. Aspirując: 'Niech
będę bogata', mądra osoba powinna chronić moralne zachowanie.
Aspirując: 'Po rozpadzie ciała, po śmierci, niech odrodzę się w
dobrej destynacji, w niebiańskim świecie', mądra osoba powinna
chronić moralne zachowanie. Takie są te trzy rodzaje szczęścia,
aspirując do nich mądra osoba powinna chronić moralne
zachowanie". To jest znaczenie tego co powiedział
Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało
powiedziane:
Aspirując do trzech rodzajów szczęścia
Mądra osoba powinna chronić moralność:
Pochwała, pozyskanie własności,
Cieszenie się później niebem.
Jeżeli nie czyniący zła
Stowarzysza się ze złoczyńcą,
Jest podejrzewany o zło
I jego zła reputacja rośnie.
Z kimkolwiek się przyjaźni,
Z kimkolwiek stowarzysza
Staje się o podobnych cechach,
Staje się jak jego towarzysz.
Podążający za i przewodnik,
Ten co kontaktuje i kontaktowany,
Są jak strzała pokryta trucizną
Co zabrudza swój kołczan.
Obawiając się zabrudzenia mądra osoba
Nie powinna mieć złych przyjaciół.
Człowiek który wiąże zgniłą rybę
Źdźbłami pewnego rodzaju trawy kusa
Sprawia, ze trawa śmierdzi zgnilizną;
I tak jest z tymi co podążają za głupcami.
Człowiek który opakowuje puder tagara
W obszerny liść z drzewa
Sprawia, że liść ten pachnie;
I tak jest z tymi co podążają za mędrcami.
Zatem tak jak liściasty pojemnik,
Rozumiejąc rezultat dla siebie,
Za niemoralnym nie powinno się postępować,
Mądra osoba powinna postępować za moralnym.
Niemoralny prowadzi ją do piekła,
Cnotliwy pomaga osiągnąć niebo.
Itivuttaka 4. 76
Aspirując do trzech rodzajów szczęścia
Mądra osoba powinna chronić moralność:
Pochwała, pozyskanie własności,
Cieszenie się później niebem.
Jeżeli nie czyniący zła
Stowarzysza się ze złoczyńcą,
Jest podejrzewany o zło
I jego zła reputacja rośnie.
Z kimkolwiek się przyjaźni,
Z kimkolwiek stowarzysza
Staje się o podobnych cechach,
Staje się jak jego towarzysz.
Podążający za i przewodnik,
Ten co kontaktuje i kontaktowany,
Są jak strzała pokryta trucizną
Co zabrudza swój kołczan.
Obawiając się zabrudzenia mądra osoba
Nie powinna mieć złych przyjaciół.
Człowiek który wiąże zgniłą rybę
Źdźbłami pewnego rodzaju trawy kusa
Sprawia, ze trawa śmierdzi zgnilizną;
I tak jest z tymi co podążają za głupcami.
Człowiek który opakowuje puder tagara
W obszerny liść z drzewa
Sprawia, że liść ten pachnie;
I tak jest z tymi co podążają za mędrcami.
Zatem tak jak liściasty pojemnik,
Rozumiejąc rezultat dla siebie,
Za niemoralnym nie powinno się postępować,
Mądra osoba powinna postępować za moralnym.
Niemoralny prowadzi ją do piekła,
Cnotliwy pomaga osiągnąć niebo.
Itivuttaka 4. 76
Dobry przyjaciel
To zostało powiedziane przez Zrealizowanego, powiedziane przez Arahata, i tak usłyszałam: „Mnisi, odnośnie zewnętrznych czynników, nie widzę żadnego innego czynnika tak pomocnego jak dobra przyjaźń u mnicha który jest w treningu, który nie osiągnął doskonałości lecz żyje aspirując do najwyższego bezpieczeństwa od więzów. Mnisi, mnich który ma dobrego przyjaciela, porzuca to co niekorzystne i utrzymuje przy istnieniu to co korzystne”. To jest znaczenie tego co powiedział Zrealizowany. To w odniesieniu do tego zostało powiedziane:Kiedy mnich ma dobrych przyjaciół
I jest pełen szacunku i poszanowania,
Czyniąc to co radzą mu przyjaciele,
Jasno pojmujący i uważny,
To może on stopniowo osiągnąć
Zniszczenie wszystkich pęt.
Itivuttaka 1. 17
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.