„Czcigodny panie, jak wiele jest tu
determinacji?" „Trzy są determinacje, determinacja ciała,
determinacja mowy i determinacja umysłu”. "Dobrze, czcigodny
panie", rzekł gospodarz Citta. Dalej po ucieszeniu się i
uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne
pytanie:
„Ale czcigodny panie, co jest determinacją ciała? Co jest determinacją mowy? Co jest determinacją umysłu?" " Wdech i wydech, gospodarzu to determinacja ciała; myślenie i rozważanie to determinacja mowy; percepcja i uczucie to determinacja umysłu". "Dobrze, czcigodny panie", rzekł gospodarz Citta. Dalej po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Ale czcigodny panie, dlaczego wdech i wydech to determinacja ciała? Dlaczego myślenie i rozważanie to determinacja mowy? Dlaczego percepcja i uczucie to determinacja umysłu?”- „Gospodarzu, wdech i wydech są cielesne, te rzeczy są związane z ciałem, dlatego wdech i wydech to determinacja ciała. Najpierw, gospodarzu, człowiek myśli i rozważa potem mówi, dlatego myślenie i rozważanie jest determinacją mowy. Percepcja i uczucie są mentalne, te rzeczy są związane z umysłem, dlatego percepcja i uczucie są determinacją umysłu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie: … cała Sutta
„Ale czcigodny panie, co jest determinacją ciała? Co jest determinacją mowy? Co jest determinacją umysłu?" " Wdech i wydech, gospodarzu to determinacja ciała; myślenie i rozważanie to determinacja mowy; percepcja i uczucie to determinacja umysłu". "Dobrze, czcigodny panie", rzekł gospodarz Citta. Dalej po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie:
„Ale czcigodny panie, dlaczego wdech i wydech to determinacja ciała? Dlaczego myślenie i rozważanie to determinacja mowy? Dlaczego percepcja i uczucie to determinacja umysłu?”- „Gospodarzu, wdech i wydech są cielesne, te rzeczy są związane z ciałem, dlatego wdech i wydech to determinacja ciała. Najpierw, gospodarzu, człowiek myśli i rozważa potem mówi, dlatego myślenie i rozważanie jest determinacją mowy. Percepcja i uczucie są mentalne, te rzeczy są związane z umysłem, dlatego percepcja i uczucie są determinacją umysłu”. Mówiąc „dobrze”, gospodarz Citta po ucieszeniu się i uradowaniu słowami czcigodnego Kamabhu zadał mu kolejne pytanie: … cała Sutta
Celem Nauki Buddy jest uspokojenie
wszystkich determinacji. Jak długo świadomość wspiera się na
nietrwałych rzeczach, mamy współzależne powstawanie, samsarę,
zniewolenie. Jest ciało, mowa, umysł kogoś, kto tworzy nowe
działanie (karmę). Wstrzymanie percepcji i uczucia jest
rozwiązaniem niejako siłowym, z coraz głębszym skupieniem
medytacyjnym, z pola świadomości znikają kolejno obiekty
identyfikacji, a po osiągnięciu wstrzymania percepcji i uczucia,
nie ma już nic z czym świadomość zwykła się identyfikować.
Podczas gdy jest możliwe, by po wyjściu z osiągnięcia percepcji
i uczucia mnich dalej skłaniał się ku wyobrażeniu „jestem”,
dzięki wiedzy uzyskanej w tym osiągnięciu, niemożliwe jest by
powstała u niego idea „jestem tym”.
Oczywiście sankhara, determinacje w
formule współzależnego powstawania mogą też oznaczać działanie
– kammę, jednak zacytowana tu Sutta jasno pokazuje, że
determinacje we współzależnym powstawaniu trzeba rozumieć w
znacznie szerszym sensie. Nie ogranicza się on do tych
trzech, wymienionych tu przez Suttę, one zostały wymienione ze
względów dydaktycznych, by ukazać że celem buddyjskiej praktyki
jest uspokojenie wszystkich determinacji i przez to wstrzymanie
świadomości, o czym zresztą mówi formuła współzależnego
powstawania: ze wstrzymaniem determinacji, wstrzymanie świadomości.
Oczywiście, w pewnym sensie świadomość jest obecna i u arahata,
jednak pytanie: gdzie właściwie jest ten arahat? Bo jak mówi Sutta
Ignorancja jest wpisana we wszystkie
te stany. Ale z zanikiem i wstrzymaniem ignorancji, nie istnieje to
ciało determinowane przez przyjemność i ból powstałe
wewnętrznie; ta mowa determinowana przez przyjemność i ból
powstałe wewnętrznie; ten umysł determinowany przez przyjemność
i ból powstałe wewnętrznie. To pole nie istnieje, ta strona nie
istnieje, ta baza nie istnieje, ta fundacja nie istnieje,
determinowane przez którą, przyjemność i ból powstają
wewnętrznie. SN 12: 25
Ale kwestia „zlokalizowania”
arahata to temat na osobną dyskusję.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.