Mówisz, tak jak to widzę, że
“doświadczenie arahata funkcjonuje automatycznie”. Zakładam, że
rozumiesz przez to, że funkcjonuje ono bez żadnego ja czy agenta
czy mistrza, który by nim kierował. Ale ja nie mówię inaczej.
Wszystko co bym do tego dodał to, że to automatyczne funkcjonowanie
ma kompleksową strukturę teleologiczną.
Doświadczenie puthujjana jednakże,
jest jeszcze bardziej kompleksowe, gdyż obecna jest również avijja
(niewiedza) i tak, jest zawłaszczenie jak również teleologia. Ale
to także funkcjonuje automatycznie, bez żadnego ja czy agenta by
tym kierował. Jednak z uwagi na zawłaszczenie, pojawia się to jako
będące kierowanym przez “ja”, agenta czy mistrza. Avijja
funkcjonuje automatycznie ale ukrywa ten fakt przed sobą. Avijja
jest automatycznie funkcjonującą ślepotą na swoje automatyczne
funkcjonowanie. Usunięcie ślepoty usuwa zawłaszczenie ale
pozostawia teleologię.
Nanavira Thera (z listu do siostry
Vajira)
W Barnasi, w Parku Jeleni w Isipatana.
Siedząc z boku, czcigodny Maha Kotthita powiedział do czcigodnego
Sariputty: „Przyjacielu Sariputto, jest powiedziane: 'ignorancja,
ignorancja'. Co, przyjacielu, jest ignorancją, i w jaki sposób jest
się pogrążonym w ignorancji?”
„Tu, przyjacielu, niepouczony
przeciętniak nie rozumie materii, jej powstania, jej wstrzymania, i
drogi prowadzącej do jej wstrzymania. Nie rozumie uczucia, jego
powstania, jego wstrzymania, i drogi prowadzącej do jego
wstrzymania. Nie rozumie percepcji, jej powstania, jej wstrzymania, i
drogi prowadzącej do jej wstrzymania. Nie rozumie determinacji, ich
powstania, ich wstrzymania, i drogi prowadzącej do ich wstrzymania.
Nie rozumie świadomości, jej powstania, jej wstrzymania, i drogi
prowadzącej do jej wstrzymania. To, przyjacielu, jest nazywane
ignorancją i w taki sposób jest się pogrążonym w ignorancji”.
SN 22: 135
W Barnasi, w Parku Jeleni w Isipatana.
Siedząc z boku, czcigodny Maha Kottthita powiedział do czcigodnego
Sariputty: „Przyjacielu Sariputto, jest powiedziane: 'ignorancja,
ignorancja'. Co, przyjacielu, jest ignorancją, i w jaki sposób jest
się pogrążonym w ignorancji?”
„Tu, przyjacielu, niepouczony
przeciętniak nie rozumie, takimi jakimi rzeczywiście są:
gratyfikacji, niebezpieczeństwa, i ucieczki w przypadku materii,
uczucia, percepcji, determinacji i świadomości. To, przyjacielu,
jest nazywane ignorancją i w taki sposób jest się pogrążonym w
ignorancji”. SN 22: 129
W Barnasi, w Parku Jeleni w Isipatana.
Siedząc z boku, czcigodny Maha Kottthita powiedział do czcigodnego
Sariputty: „Przyjacielu Sariputto, jest powiedziane: 'ignorancja,
ignorancja'. Co, przyjacielu, jest ignorancją, i w jaki sposób jest
się pogrążonym w ignorancji?”
„Tu, przyjacielu, niepouczony
przeciętniak nie rozumie, takimi jakimi rzeczywiście są: powstania
i przemijania, gratyfikacji, niebezpieczeństwa, i ucieczki w
przypadku materii, uczucia, percepcji, determinacji i świadomości.
To, przyjacielu, jest nazywane ignorancją i w taki sposób jest się
pogrążonym w ignorancji”. SN 22: 131
Załóżmy Kaccana, że jest młody
delikatny niemowlak, leżący bezwładnie związany przez grube więzy
za odnóża i z piątym na karku. I później jako rezultat jego
wzrostu i dojrzewania jego funkcji, te więzy poluźnią się, wtedy
wiedziałby, 'jestem wolny' i nie byłoby więcej niewoli. Tak też,
niech mądry człowiek przyjdzie, który jest uczciwy i szczery,
człowiek prawy. Poinstruuję go, pouczę go o Dhammie w taki sposób,
że przez praktykowanie zgodnie z instrukcją wkrótce pozna i
zobaczy sam dla siebie: 'W taki sposób, w rzeczy samej, odpowiednio
dochodzi do wyzwolenia z niewoli, mianowicie z niewoli ignorancji'”.
M
81
W Savatthi. Wtedy pewien mnich podszedł
do Zrealizowanego, złożył mu hołd, usiadł z boku i rzekł do
niego: „Czcigodny panie, jak powinien wiedzieć, jak powinien
widzieć, by ignorancja została porzucona i prawdziwa wiedza
powstała?”
„Mnichu, kiedy zna i widzi oko jako
nietrwałe, ignorancja jest porzucona i prawdziwa wiedza powstaje.
Kiedy zna i widzi widzialne formy jako nietrwałe, ignorancja jest
porzucona i prawdziwa wiedza powstaje. Kiedy zna i widzi jako
nietrwałe uczucie powstałe z kontaktem oka jako warunek, ignorancja
jest porzucona i prawdziwa wiedza powstaje.
Kiedy zna i widzi ucho jako nietrwałe,
ignorancja jest porzucona i prawdziwa wiedza powstaje. Kiedy zna i
widzi dźwięki jako nietrwałe, ignorancja jest porzucona i
prawdziwa wiedza powstaje. Kiedy zna i widzi jako nietrwałe uczucie
powstałe z kontaktem ucha jako warunek, ignorancja jest porzucona i
prawdziwa wiedza powstaje.
Kiedy zna i widzi nos jako nietrwały,
ignorancja jest porzucona i prawdziwa wiedza powstaje. Kiedy zna i
widzi zapachy jako nietrwałe, ignorancja jest porzucona i prawdziwa
wiedza powstaje. Kiedy zna i widzi jako nietrwałe uczucie powstałe
z kontaktem nosa jako warunek, ignorancja jest porzucona i prawdziwa
wiedza powstaje.
Kiedy zna i widzi język jako
nietrwały, ignorancja jest porzucona i prawdziwa wiedza powstaje.
Kiedy zna i widzi smaki jako nietrwałe, ignorancja jest porzucona i
prawdziwa wiedza powstaje. Kiedy zna i widzi jako nietrwałe uczucie
powstałe z kontaktem języka jako warunek, ignorancja jest porzucona
i prawdziwa wiedza powstaje.
Kiedy zna i widzi ciało jako
nietrwałe, ignorancja jest porzucona i prawdziwa wiedza powstaje.
Kiedy zna i widzi obiekty dotyku jako nietrwałe, ignorancja jest
porzucona i prawdziwa wiedza powstaje. Kiedy zna i widzi jako
nietrwałe uczucie powstałe z kontaktem ciała jako warunek,
ignorancja jest porzucona i prawdziwa wiedza powstaje.
Kiedy zna i widzi umysł jako
nietrwały, ignorancja jest porzucona i prawdziwa wiedza powstaje.
Kiedy zna i widzi mentalne obiekty jako nietrwałe, ignorancja jest
porzucona i prawdziwa wiedza powstaje. Kiedy zna i widzi jako
nietrwałe uczucie powstałe z kontaktem umysłu jako warunek,
ignorancja jest porzucona i prawdziwa wiedza powstaje. SN 35: 53
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.