środa, 27 marca 2013

Wstrzymanie sześciorakiej bazy

Fragment końcowy D1 – o brahmajala:

Kiedy mnisi, mnich rozumie takimi jakimi są, powstawanie i przemijanie tych sześciu baz dla kontaktu, gratyfikację i ich niebezpieczeństwo, i ucieczkę od nich, wie to co wychodzi poza wszystkie te poglądy.

Kiedykolwiek pustelnicy i bramini spekulują na temat przeszłości i przeszłości czy obu na raz, i mają ustalone poglądy na ten temat i przedstawiają o tym spekulatywne poglądy, wszyscy oni są pochwyceni w tą sieć z jej sześćdziesięcioma dwoma dywizjami, i kiedykolwiek się wynurzą i próbują wydostać, są łapani i trzymani przez tą sieć. Tak jak zręczny rybak czy jego pomocnik mógłby pokryć mały odcinek wodny dobrze splecioną siecią, myśląc: „Jakiekolwiek większe stworzenia mogą być w tej wodzie, wszystkie są pochwycone przez tą sieć, łapane i trzymane w tej sieci”, tak też wszyscy ci są uwięzieni i łapani w tą sieć.

Mnisi, ciało Tathagaty stoi z czynnikiem wiodącym do istnienia odciętym. Tak długo jak ciało trwa, bogowie i ludzie go widzą. Ale z rozpadem ciała, z wyczerpaniem zakresu życiowego, bogowie i ludzie już go nie zobaczą. Mnisi, tak jak gałąź z owocami mango gdy zostaje ucięta, wszystkie mango idą wraz z nią, tak też ciało Tathagaty stoi z czynnikiem wiodącym do istnienia odciętym. Tak długo jak ciało trwa, bogowie i ludzie go widzą. Ale z rozpadem ciała, z wyczerpaniem zakresu życiowego, bogowie i ludzie już go nie zobaczą. D 1

Czas i przestrzeń nie są, tak jak zakłada to nauka, obiektywne, jednak dopóki istnieje zawłaszczenie organów zmysłowych, z uwagi na avijja, doświadczenie jest interpretowane jako relacja „ja i świat”.

Jednak wraz z rezygnacją z zawłaszczenia, co innymi słowy jest wstrzymaniem sześciorakiej bazy, następuje realizacja elementu nie-determinowanego. I z uwagi na jego niezmienność, czas jako taki dochodzi do końca. Zmiana w świecie dalej jest postrzegana, ale jest to już świat wyludniony, pusty od „ja”, przeszłość i przyszłość przestają mieć jakiekolwiek znaczenie.

Zatem, mnisi, ta baza powinna być zrozumiana, gdzie oko znika i percepcja form zanika. Ta baza powinna być zrozumiana, gdzie ucho znika i percepcja dźwięków zanika. Ta baza powinna być zrozumiana, gdzie nos znika i percepcja zapachów zanika. Ta baza powinna być zrozumiana, gdzie język znika i percepcja smaków zanika. Ta baza powinna być zrozumiana, gdzie ciało znika i percepcja dotyków zanika. Ta baza powinna być zrozumiana, gdzie umysł znika i percepcja mentalnych obiektów zanika. (...)

Ananda: Rozumiem szczegółowe znaczenie streszczenia następująco: Przyjaciele, to zostało wypowiedziane przez Zrealizowanego w odniesieniu do wstrzymania sześciu baz zmysłowych.
SN 35: 117

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.