Jeżeli człowiek nie wybiera i jeżeli nie potwierdza czegokolwiek ale ciągle pozwala by zalegały tendencje, to staje się obiektem przez który świadomość ma stanowisko. To wtedy gdy jest obiekt to świadomość ma stanowisko. Kiedy świadomość ze stanowiskiem ustanowiła się na tym, wtedy odnowienie istnienia zachodzi w przyszłości. Oto jakie jest powstanie tej całej masy cierpienia.
Jeżeli człowiek nie wybiera i jeżeli nie potwierdza czegokolwiek, i nie pozwala by zalegały tendencje, to nie ma obiektu przez który świadomość ma stanowisko. Gdy nie ma obiektu, nie ma stanowiska dla świadomości. Kiedy świadomość jest bez stanowiska niedoszła do rozwoju, wtedy nie zachodzi odnowienie istnienia zachodzi w przyszłości. Oto jakie jest wstrzymanie tej całej masy cierpienia.
SN 12: 38
Nanamoli Thera: Pakappati tu oznacza potwierdzać czy sponsorować jedną stronę dialektyki z anuruddha/ pativiruddha aprobowanie/ nie-aprobowanie, akceptowanie/ nie-akceptowanie atrakcja/ odpychanie.
Vikappana reprezentuje albo/albo dialektyki zapraszającej do zajęcia jednej strony. Trzy terminy ceteti, pakappeti, anuseti tutaj tłumaczone jako “wybiera”, “potwierdza”, i “zezwala tendencjom zalegać” mogą być (psychologicznie) parafrazowane w następujący sposób:
Czyni początkowy wybór (opierając się na założeniu) potwierdza ten wybór w swym zachowaniu przez albo afirmację albo zaprzeczenie (akceptacja czy odrzucenie danej idei) zezwala on początkowemu wyborowi z jego założeniem zejść poniżej granicy rozważności gdzie to kontynuuje wpływanie na jego zachowanie bez jego zrozumienia dlaczego (i zabarwia jego kolejne wybory, potwierdzenia i dogłębne tendencje).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.