Zamiast zastanawiać
się czy Nauka Buddy jest ateistyczna czy teistyczna, wolę
zastanawiać się jakie jest miejsce ateizmu i teizmu w Brahmajala.
*
Jedna rzecz z pośród wielu innych do
odnotowania tutaj to, że Budda zadbał on by rozpostrzeć sieć
dzięki której można zinterpretować wszystkie spekulacyjne
poglądy. To Brahma-jala Boska Sieć, która jest pierwszą rozprawą
w całej Sutta Pitace, formującą jak gdyby rodzaj filtru dla
umysłu, lub zmieniając figurę, tabulację za pomocą której, gdy
właściwie użyta, wszystkie spekulacyjne poglądy mogą być
zidentyfikowane, prześledzone aż do błędnego czy
nieusprawiedliwionego założenia, z którego wypływają i w ten
sposób zneutralizowane. Ta “Sieć” faktycznie klasyfikuje
wszelkie możliwe spekulacyjne poglądy (racjonalne czy irracjonalne)
w schemat 62 typów. Te 62 typy nie są opisami indywidualnych
filozofii innych nauczycieli współczesnych Buddzie - są oni często
wspominani gdzie indziej w Suttach, lecz jest obejmującą siecią
(po odkryciu podstawowych założeń na których te spekulacyjne
poglądy spoczywają) dzięki której można wyłapać wszelkie
błędne poglądy.
Nanamoli Thera
Ostatnio zadano mi pytanie o świat.
Trudno na nie odpowiedzieć. Bo zasadniczo, trzeba by zacząć
wyjaśniać, że pytający jest ofiarą sakkaya-ditthi,
poglądu ucieleśniającego (poglądu na osobowość). A to jest
dokładnie to czego zwykły człowiek nie rozumie, bo gdyby rozumiał,
nie byłby zwykłym człowiekiem, ale ariya. W Suttach świat
jest nierozłączny z „ja”, to „mój” świat, świat w którym
żyję. Nie mniej jednak czas i przestrzeń pojawiają się w
świadomości obserwatora, która to świadomość jest poza czasem i
przestrzenią. No chyba, że obserwator zidentyfikuje się z „tym w
świecie, przez co obserwuje i wyobraża świat”. Wtedy następuje
ucieleśnienie obserwatora i zaczyna on „istnieć” w czasie i
przestrzeni, w świecie.
Ananda: „Przyjaciele, Kiedy
Zrealizowany wstał z miejsca i udał się do swego miejsca pobytu,
po wyrecytowaniu streszczenia pokrótce bez objaśnienia
szczegółowego, to jest: 'Mnisi, powiadam, że koniec świata nie
może być poznany, zobaczony, czy osiągnięty przez podróżowanie.
A jednak, mnisi, mówię również, że bez osiągnięcia końca
świata nie ma uczynienia końca cierpieniu', rozumiem szczegółowe
znaczenie tego streszczenia następująco: To w świecie przez co
człowiek jest postrzegającym i wyobrażającym świat – to jest
nazywane światem w dyscyplinie Szlachetnych. A co, przyjaciele, jest
tym w świecie przez co człowiek jest postrzegającym i
wyobrażającym świat? Oko jest tym w świecie, przez co człowiek
jest postrzegającym i wyobrażającym świat. Ucho ... nos ... język
... ciało ... umysł jest tym w świecie, przez co człowiek jest
postrzegającym i wyobrażającym świat.
SN 35: 116
Najwyrazistszy opis sakkaya-ditthi,
poglądu ucieleśniającego, daje Nisargadatta Maharaj:
"Najgorszą ideą
jest ta, że jesteś ciałem. Z ciałem przychodzi świat, ze światem
Bóg, który jak się zakłada stworzył świat i tak to się
zaczyna, lęki, religie, modlitwy, ofiary, różnego rodzaju systemy
– a wszystko to by chronić i wspierać dziecko – człowieka
przerażonego potworami które sam stworzył".
Zatem pamiętajmy,
wszelkie zastanawianie się nad światem angażuje nas w ignorancję.
Zamiast tego, Budda doradza refleksję nad Czterema Szlachetnymi
Prawdami. Osoba – sakkaya, to cierpienie. Wstrzymanie osoby, to
koniec cierpienia. By jednak do takiego wstrzymania doszło, wpierw
musimy porzucić pogląd ucieleśniający nas w czasie i przestrzeni
– sakkaya-ditthi.
Nie jest trudno
wypowiedzieć zdanie: czas i przestrzeń są w nas. Ale czy potrafimy
żyć w sposób afirmujący tą prawdę? Sprawy tego ciała wydają
się tak ważne a identyfikacja z nim tak naturalna i „oczywista”.
Co prawda jest ona tylko nawykowa, i dzięki Nauce Buddy może być
porzucana, ale ten kto choć trochę orientuje się w psychologii
człowieka, z pewnością zdaje sobie sprawę, że z niczym tak
trudno się nie walczy jak z od dawna już wyrobionymi nawykami,
które w dodatku są źródłem przyjemności. Przyjemności cielesne
są oczywiście i w przenośni i dosłownie śmiertelne, ale by to
jasno zobaczyć, potrzebna jest praktyka kontemplacji nietrwałości
...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.