Przypomnijmy sobie o upadana –
utrzymywaniu. Jest to o tyle istotne pojęcie, że występuje zarówno
we współzależnym powstawaniu, jak i w tak ważnej w Dhammie
koncepcji jak pięć agregatów utrzymywania. Innym terminem na
upadana może być założenie. Bardzo dobrze sprawdza się ten
termin, przy attavadupadana, wierze w istnienie „ja”, gdyż jest
dwuznaczny, wskazuje zarówno na zakładanie czegoś jak i branie za
pewne. Niestety trochę dziwnie brzmi zakładanie poglądów. Jednak
najważniejsze, byśmy rozumieli co termin ten oznacza, to ważne dla
celów praktycznych, staranie się, by osiągnąć idealne tłumaczenie,
kosztem na przykład czasu jaki moglibyśmy spędzić na obserwacji
ciała, nie wydaje się być dobrym rozwiązaniem. Naszym celem jest
uwolnienie się od upadana, a nie uzyskanie najlepszego tłumaczenia ... Wspominam o tym, bo są tacy którzy większość czasu poświęcają właśnie zagadninieniom, jak co przetłumaczyć. Nie można oczywiście lekceważyć ich wysiłków, nie mniej wydaje się, że buddyjska praktyka nie na tym polega. Pewien mnich spędział dużo czasu nad słowem tanha. Jak zauważył ironicznie mój znajomy, nie przeszkodziło mu to nadmiernym akceptowaniu ofiarowanych rzeczy. Tanha w akcji, jakkolwiek by ją przetłumaczyć ...
Jak tylko szlachetny uczeń zrozumie
utrzymywanie, powstanie utrzymywania, wstrzymanie utrzymywania, drogę
do wstrzymania utrzymywania, w ten sposób jest on człowiekiem o
właściwym poglądzie z prostym poglądem, mającym doskonałe
zaufanie do Dhammy, będącej prawdziwym obiektem wiary, który
osiągnął.
A co jest utrzymywaniem, co jest powstaniem utrzymywania, co jest wstrzymaniem utrzymywania, co jest drogą prowadzącą do wstrzymania utrzymywania? Są te cztery rodzaje utrzymywania, utrzymywanie zmysłowych przyjemności, utrzymywanie (błędnych) poglądów, utrzymywanie obrządków i rytuałów, utrzymywanie wiary w "ja". Z powstaniem pragnienia jest powstanie utrzymywania, z wstrzymaniem pragnienia jest wstrzymanie utrzymywania. Droga prowadząca do wstrzymania utrzymywania to ta Szlachetna Ośmioraka Ścieżka, mianowicie: właściwy pogląd, właściwa intencja, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwy sposób utrzymania, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwa koncentracja.
Po tym jak szlachetny uczeń zrozumiał utrzymywanie, powstanie utrzymywania, wstrzymanie utrzymywania, drogę prowadzącą do wstrzymania utrzymywania, to całkowicie rezygnuje z dogłębnych tendencji do pożądania, rezygnuje z dogłębnych tendencji do awersji i wykorzenia on dogłębne tendencje do poglądu i wyobrażenia "jestem" i przez zaniechanie ignorancji i powstanie prawdziwej wiedzy tutaj i teraz realizuje koniec cierpienia. W ten sposób jest on człowiekiem o właściwym poglądzie z prostym poglądem, mającym doskonałe zaufanie do Dhammy, będącej prawdziwym obiektem wiary, który osiągnął. M 9
A co jest utrzymywaniem, co jest powstaniem utrzymywania, co jest wstrzymaniem utrzymywania, co jest drogą prowadzącą do wstrzymania utrzymywania? Są te cztery rodzaje utrzymywania, utrzymywanie zmysłowych przyjemności, utrzymywanie (błędnych) poglądów, utrzymywanie obrządków i rytuałów, utrzymywanie wiary w "ja". Z powstaniem pragnienia jest powstanie utrzymywania, z wstrzymaniem pragnienia jest wstrzymanie utrzymywania. Droga prowadząca do wstrzymania utrzymywania to ta Szlachetna Ośmioraka Ścieżka, mianowicie: właściwy pogląd, właściwa intencja, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwy sposób utrzymania, właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwa koncentracja.
Po tym jak szlachetny uczeń zrozumiał utrzymywanie, powstanie utrzymywania, wstrzymanie utrzymywania, drogę prowadzącą do wstrzymania utrzymywania, to całkowicie rezygnuje z dogłębnych tendencji do pożądania, rezygnuje z dogłębnych tendencji do awersji i wykorzenia on dogłębne tendencje do poglądu i wyobrażenia "jestem" i przez zaniechanie ignorancji i powstanie prawdziwej wiedzy tutaj i teraz realizuje koniec cierpienia. W ten sposób jest on człowiekiem o właściwym poglądzie z prostym poglądem, mającym doskonałe zaufanie do Dhammy, będącej prawdziwym obiektem wiary, który osiągnął. M 9
Mnisi, są cztery rodzaje utrzymywania:
utrzymywanie zmysłowych przyjemności, utrzymywanie błędnych
poglądów, utrzymywanie obrządków i rytuałów i utrzymywanie
wiary w "ja".
Podczas gdy pewni pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, to jednak nie opisują wszystkich rodzajów utrzymywania. Opisują pełne poznanie utrzymywania zmysłowych przyjemności bez opisania utrzymywania (błędnych) poglądów, utrzymywania obrządków i rytuałów, czy utrzymywania wiary w "ja". Dlaczego tak jest? Ci dobrzy pustelnicy i bramini nie rozumieją tych trzech przypadków utrzymywania, takimi jakimi one rzeczywiście są. W konsekwencji, podczas gdy ci dobrzy pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni (tylko) pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, bez opisania utrzymywania poglądów, utrzymywania obrządków i rytuałów i utrzymywania wiary w "ja".
Podczas gdy pewni pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności i utrzymywaniu poglądów, bez opisania utrzymywania obrządków i rytuałów i utrzymywania wiary w "ja". Dlaczego tak jest? Ci dobrzy pustelnicy i bramini nie rozumieją tych dwóch przypadków utrzymywania, takimi jakimi one rzeczywiście są. W konsekwencji, podczas gdy ci dobrzy pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni (tylko) pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, i utrzymywaniu poglądów, bez utrzymywania obrządków i rytuałów i utrzymywania wiary w "ja".
Podczas gdy pewni pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, utrzymywaniu poglądów i utrzymywaniu obrządków i rytuałów bez opisania utrzymywania wiary w "ja". Dlaczego tak jest? Ci dobrzy pustelnicy i bramini nie rozumieją jednego przypadku utrzymywania. Opisują oni pełne zrozumienie utrzymywania zmysłowych przyjemności i utrzymywaniu poglądów i utrzymywania obrządków i rytuałów bez opisania utrzymywanie wiary w "ja".
Mnisi, w takiej Dhammie i Dyscyplinie jak te, jest oczywiste, że zaufanie do Mistrza nie zostało właściwie skierowane, jest oczywiste, że zaufanie do Dhammy nie zostało właściwie skierowane i jest oczywiste że doskonalenie moralności nie zostało właściwie skierowane, i że uczucia bliskości do tych co dzielą tą Dhammę nie zostały właściwie skierowane. Dlaczego tak jest? Dzieje się tak gdy Dhamma i Dyscyplina są źle przedstawione, źle głoszone, prowadzą do nikąd, nie wytwarzają spokoju i są głoszone przez tego kto nie jest w pełni oświecony.
Mnisi, podczas gdy Tathagata oznajmia iż ogłasza pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisuje on pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, o utrzymywaniu (błędnych) poglądów, o utrzymywaniu obrządków i rytuałów i o utrzymywaniu wiary w"ja". M 11
Podczas gdy pewni pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, to jednak nie opisują wszystkich rodzajów utrzymywania. Opisują pełne poznanie utrzymywania zmysłowych przyjemności bez opisania utrzymywania (błędnych) poglądów, utrzymywania obrządków i rytuałów, czy utrzymywania wiary w "ja". Dlaczego tak jest? Ci dobrzy pustelnicy i bramini nie rozumieją tych trzech przypadków utrzymywania, takimi jakimi one rzeczywiście są. W konsekwencji, podczas gdy ci dobrzy pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni (tylko) pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, bez opisania utrzymywania poglądów, utrzymywania obrządków i rytuałów i utrzymywania wiary w "ja".
Podczas gdy pewni pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności i utrzymywaniu poglądów, bez opisania utrzymywania obrządków i rytuałów i utrzymywania wiary w "ja". Dlaczego tak jest? Ci dobrzy pustelnicy i bramini nie rozumieją tych dwóch przypadków utrzymywania, takimi jakimi one rzeczywiście są. W konsekwencji, podczas gdy ci dobrzy pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni (tylko) pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, i utrzymywaniu poglądów, bez utrzymywania obrządków i rytuałów i utrzymywania wiary w "ja".
Podczas gdy pewni pustelnicy i bramini oznajmiają iż głoszą pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisują oni pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, utrzymywaniu poglądów i utrzymywaniu obrządków i rytuałów bez opisania utrzymywania wiary w "ja". Dlaczego tak jest? Ci dobrzy pustelnicy i bramini nie rozumieją jednego przypadku utrzymywania. Opisują oni pełne zrozumienie utrzymywania zmysłowych przyjemności i utrzymywaniu poglądów i utrzymywania obrządków i rytuałów bez opisania utrzymywanie wiary w "ja".
Mnisi, w takiej Dhammie i Dyscyplinie jak te, jest oczywiste, że zaufanie do Mistrza nie zostało właściwie skierowane, jest oczywiste, że zaufanie do Dhammy nie zostało właściwie skierowane i jest oczywiste że doskonalenie moralności nie zostało właściwie skierowane, i że uczucia bliskości do tych co dzielą tą Dhammę nie zostały właściwie skierowane. Dlaczego tak jest? Dzieje się tak gdy Dhamma i Dyscyplina są źle przedstawione, źle głoszone, prowadzą do nikąd, nie wytwarzają spokoju i są głoszone przez tego kto nie jest w pełni oświecony.
Mnisi, podczas gdy Tathagata oznajmia iż ogłasza pełną wiedzę o wszystkich rodzajach utrzymywania, opisuje on pełną wiedzę o utrzymywaniu zmysłowych przyjemności, o utrzymywaniu (błędnych) poglądów, o utrzymywaniu obrządków i rytuałów i o utrzymywaniu wiary w"ja". M 11
Widząc materialną formę okiem,
pożąda jej gdy jest przyjemna, posiada złą wolę co do niej gdy
jest nieprzyjemna, trwa z nieustanowioną uważnością ciała i
ograniczonym umysłem, bez zrozumienia jak dochodzi do wyzwolenia
serca i wyzwolenia przez zrozumienie, gdzie te złe, niekorzystne
stany znikają bez pozostałości. Zaangażowany w faworyzowanie i
oponowanie, gdy czuje jakieś uczucie, czy to przyjemne czy to
bolesne, czy ani-przyjemne-ani-bolesne, rozmiłowuje się w tym
uczuciu, potwierdza je i pozostaje przy nim. I tak, rozmiłowanie się
w jakimś z tych uczuć to utrzymywanie. Z utrzymywaniem jako warunek
istnienie, z istnieniem jako warunek narodziny, z narodzinami jako
warunek starość i śmierć mają pozytywne istnienie, jak również
żal, płacz, ból, smutek i rozpacz. Oto jak powstaje ta cała masa
cierpienia. M 38
Nanamoli Thera: Upadana
mieści
się w formule w/p i okupuje pośrednią pozycje pomiędzy
Pragnieniem (tanha)
i Istnieniem (bhava).
Pragnienie (zarządzane przez ignorancję) warunkuje Założenie
(upadana),
które jest konieczne by Być.
Rozróżniamy cztery rodzaje upadana,
mianowicie zmysłowe pragnienie, poglądy, przywiązanie do reguł i
rytuałów i teorie o ”ja”. Dwie inaczej identyczne Sutty
prezentują aspekt w/p który szczególnie podkreśla istnienie,
przez użycie słowa pabhava
(istnienie
dane przez) przy każdym terminie, mają tylko jedną różnicę,
mianowicie: jedna zaczyna się od czterech rodzajów upadana
a druga od czterech rodzajów ahara
(pokarmu), mianowicie fizycznego pokarmu, kontaktu, wyboru, i
świadomości. To wskazuje na pewną wymienność tych dwóch idei -
upadana
i ahara.
Zasada „wszystkie stworzenia utrzymywane są przez pokarm” jest w
Dhammie fundamentalną. Te dwie idee pokarmu i egzystencji są
nieoddzielne od asymilacji i powstawania, i są związane ze sobą
wzajemnie przez warunkowość sine
qua non,
tak samo jak obydwie związane są z ideą Pragnienia itd.
Nanavira
Thera: Na stronie 302 mówisz: “Arahat chwyta się tylko ku końcowi
chwytania”. Z tym się nie zgadzam. Nie ma jakiegokolwiek
utrzymywania (upadana)
u arahata. Puthujjana jest opisywany w terminach pańc'upadanakkhanda
ale
arahat (podczas gdy jeszcze żyje) tylko w terminach pańcakkhanda.
Upadana
całkowicie zanikło. Są cztery rodzaje upadana
– kama, ditthi, silabbatta i attavada
– i arahat nie ma żadnego (patrz M11).
Wyrażenie w Suttach opisujące osiągnięcie poziomu arahata to
anupadaya
asavehi cittam vimucci (z
uwolnionym umysłem przez nie-trzymanie skaz). Termin
sa-upadisesa-nibbanadhatu,
który odnosi się do żyjącego arahata, ty odbierasz jako Nibbana z
pozostałą grupą utrzymywania”. Ale to faktycznie nie ma nic
wspólnego z upadana.
Upadisesa
oznacza po prostu pozostałą rzecz czy pozostałość. W M10
obecność upadisesa
jest tym co odróżnia anagami
(nie powracającego) od arahata i to jasne, że nie jest to tą samą
rzeczą, która odróżnia żyjącego arahata
(sa-upadisesa-nibbana-dhatu)
od martwego arahata (an-upadisesa-nibbana-dathu).
Upadisesa
jest zatem pozostałością, która u żyjącego arahata jest
pańcakkhanda
parińńata titthanti chinnamulaka (Theragata
120) (Pięć agregatów będąc całkowicie znanymi, trwa z odciętym
korzeniem. I mula
(lub korzeń) który jest china
(odcięty) to upadana.
To oznacza, że może być ciągle rupa,
vedana, sanna, sankhara i vińńana
bez upadana.
Nanavira
Thera: Ale teraz powstaje trudność. Jak sprecyzować upadana
-utrzymywanie-
jeżeli nie jest ono synonimem z cetana
- intencją? To i nic innego jest fundamentalnym pytaniem postawionym
przez Naukę Buddy i jest niezwykle trudno dostrzec odpowiedź (choć
możne być ona dana bez kłopotu). Odpowiedź jest taka, że
wszelkie pojęcia subiektywności czy egzystencji podmiotu (któremu
prezentują się obiekty) wszelkie pojęcia “ja” i “moje” są
upadana.
Czy zatem może być intencjonalne świadome działanie – takie jak
jedzenie pokarmu bez pojęcia: „To ja, który działam, który jem
ten pokarm?” Odpowiedź jest – tak. Arahat intencjonalnie je
pokarm, ale jedzenie nie jest stowarzyszone z myślą o podmiocie,
który je pokarm. U nie-arahatów takie myśli (w różnym stopniu,
oczywiście) powstają. Arahat pozostaje jednostką (rozróżnialną
od innych jednostek) ale nie jest już dłużej osobą (kimś, ja,
podmiotem). Nie jest to jak prawdopodobnie jesteś skłonny myśleć
- różnica bez znaczenia. To podstawowa różnica, bardzo ważna
różnica i różnica która musi być uczyniona.
… tak
też Magandiya, gdybym pouczył cię w Dhammie tak: 'To jest to dobre
zdrowie to jest to wygaszenie' mógłbyś poznać to zdrowie mógłbyś
zobaczyć te wygaszenie i z pojawieniem się u ciebie wzroku, twoja
chęć i pożądanie za pięcioma agregatami utrzymywania mogłoby
zostać zaniechane i być może mógłbyś pomyśleć: 'Panowie,
przez długi czas byłem w rzeczywistości zwodzony, oszukiwany i
defraudowany przez ten umysł, utrzymywalem tylko materię,
utrzymywalem tylko uczucie, utrzymywalem tylko percepcję,
utrzymywalem tylko determinacje, utrzymywalem tylko świadomość. Z
moim utrzymywaniem jako warunek istnienie, z istnieniem jako warunek,
narodziny, z narodzinami jako warunek starość i śmierć uzyskują
pozytywne istnienie, jak również żal, płacz, ból, smutek i
rozpacz. Oto jak powstaje ta cała masa cierpienia'". M 75
Tutaj
mnisi, pewien pustelnik czy bramin, z uwolnieniem się od poglądów
bazujących na przeszłej skończoności czy poglądów bazujących
na przyszłej skończoności, z zupełnym odseparowaniem od więzów
zmysłowych przyjemności i z przekroczeniem szczęścia odosobnienia
i przekroczeniem niematerialnej przyjemności i przekroczeniem
ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia widzi tak: 'Jestem spokojny,
osiągnąłem wygaszenie, jestem bez utrzymywania'.
Mnisi, Tathagata rozumie (wszystko to) w ten sposób: pewien pustelnik czy bramin, z uwolnieniem się od poglądów bazujących na przeszłej skończoności czy poglądów bazujących na przyszłej skończoności, z zupełnym odseparowaniem od więzów zmysłowych przyjemności i z przekroczeniem szczęścia odosobnienia i przekroczeniem niematerialnej przyjemności i przekroczeniem ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia widzi tak: 'Jestem spokojny, osiągnąłem wygaszenie, jestem bez utrzymywania'. Z pewnością ten czcigodny zakłada drogę bezpośrednio do wygaszenia. Jednak w utrzymywaniu (jako czyniący) ten dobry pustelnik czy bramin ciągle utrzymuje poglądy bazujące na przeszłej skończoności czy poglądy bazujące na przyszłej skończoności, czy szczęście odosobnienia, czy nie-materialną przyjemność czy ani-bolesne-ani-przyjemne uczucie. A kiedy widzi on tak: 'Jestem spokojny, osiągnąłem wygaszenie, jestem bez utrzymywania', samo to deklaruje się jako utrzymywanie z jego strony. (Teraz wszystko to) jest determinowane i przez to toporne; ale jest wstrzymanie determinacji, jest takie coś. Wiedząc tak i widząc ucieczkę z tego (wszystkiego) Tathagata wychodzipoza to (wszystko). M103
Mnisi, Tathagata rozumie (wszystko to) w ten sposób: pewien pustelnik czy bramin, z uwolnieniem się od poglądów bazujących na przeszłej skończoności czy poglądów bazujących na przyszłej skończoności, z zupełnym odseparowaniem od więzów zmysłowych przyjemności i z przekroczeniem szczęścia odosobnienia i przekroczeniem niematerialnej przyjemności i przekroczeniem ani-bolesnego-ani-przyjemnego uczucia widzi tak: 'Jestem spokojny, osiągnąłem wygaszenie, jestem bez utrzymywania'. Z pewnością ten czcigodny zakłada drogę bezpośrednio do wygaszenia. Jednak w utrzymywaniu (jako czyniący) ten dobry pustelnik czy bramin ciągle utrzymuje poglądy bazujące na przeszłej skończoności czy poglądy bazujące na przyszłej skończoności, czy szczęście odosobnienia, czy nie-materialną przyjemność czy ani-bolesne-ani-przyjemne uczucie. A kiedy widzi on tak: 'Jestem spokojny, osiągnąłem wygaszenie, jestem bez utrzymywania', samo to deklaruje się jako utrzymywanie z jego strony. (Teraz wszystko to) jest determinowane i przez to toporne; ale jest wstrzymanie determinacji, jest takie coś. Wiedząc tak i widząc ucieczkę z tego (wszystkiego) Tathagata wychodzipoza to (wszystko). M103
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.