sobota, 16 marca 2013

Akalika - bezczasowa cecha Dhammy


Dlaczego ignorancja dana jest na początku formuły w/p? Dlatego, że ta cała seria zależy od ignorancji. Nie jest to sekwencja temporalna. Nie pociąga za sobą czasu. Dlatego Dhamma jest zwana akalika bezczasową. Stereotypowa interpretacja formuły w/p w terminach trzech egzystencji podważa bezpośrednią i bezczasową wartość Dhammy. Skoro ignorancja jest główną przyczyną wszystkich innych warunków, łącznie z egzystencją -bhava-, narodzinami -jati- i starością-i-śmiercią -jaramaranam- ten stan rzeczy natychmiastowo zostaje wstrzymany wraz ze wstrzymaniem ignorancji.

Nanananda Bhikkhu

Zależne powstawanie jest procesem, który trwa jedynie chwilę (khanika-vassa). Jest on nietrwały.

Buddhadasa Bhikkhu

Która wypowiedź nawiązuje do bezczasowej natury Dhammy? Czy rzeczywiście Druga Szlachetna Prawda o Cierpieniu – a tym jest współzależne powstawanie, trwa „tylko chwilę”? Struktura zależności, jako struktura jest atemporalna, ale czy mówimy o trzech egzystencjach czy tylko o chwili, obracamy się w obrębie czasowości.

Umiejętność rozpoznania człowieka nieinteligentnego jest podstawową, jeżeli chcemy się wyzwolić z samsary. Jest całkiem oczywiste, że jeżeli wybiorę sobie złego trenera szachowego, nie będę umiał dobrze grać w szachy. To nie jest wielki problem. Jeżeli jednak pokładam wiarę w głupca, który twierdzi, że właściwie objaśnia Dhammę, skazuję się na kontynuację zniewolenia, tracę szansę na nieśmiertelność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.