sobota, 29 września 2012

Współczucie Maha Kassapy

 
Tak usłyszałem. Przy pewnej okazji Zrealizowany mieszkał w Rajagaha w Bambusowym Gaju w Sanktuarium Wiewiórek. Wtedy czcigodny Maha Kassapa podszedł do Zrealizowanego, złożył mu hołd i usiadł z boku. Zrealizowany odezwał się do niego: „Jesteś teraz stary, Kassapo, i te starte łachmany z konopi muszą być dla ciebie kłopotliwe. Zatem powinieneś nosić szaty oferowane przez gospodarzy, Kassapo, akceptować posiłki dawane na zaproszenia i mieszkać blisko mnie”.

„Przez długi czas, czcigodny panie, byłem mieszkańcem lasu i chwaliłem mieszkanie w lesie; byłem noszącym łachmany i chwaliłem noszenie łachmanów; byłem używającym trzech szt i chwaliłem używanie (tylko) trzech szat; byłem o paru pragnieniach i chwaliłem ograniczanie pragnień; byłem zadowolony i chwaliłem zadowolenie; byłem odosobniony i chwaliłem samotność; byłem odłączony od społeczności i chwaliłem odłączenie od społeczności; byłem energiczny i chwaliłem wzmożenie energii”.

„Widząc jaką korzyść, Kassapo, przez długi czas byłeś mieszkańcem lasu i chwaliłeś mieszkanie w lesie; byłeś noszącym łachmany i chwaliłeś noszenie łachmanów; byłeś używającym trzech szt i chwaliłeś używanie trzech szat; byłeś o paru pragnieniach i chwaliłeś ograniczanie pragnień; byłeś zadowolony i chwaliłeś zadowolenie; byłeś odosobniony i chwaliłeś samotność; byłeś odłączony od społeczności i chwaliłeś odłączenie od społeczności; byłeś energiczny i chwaliłeś wzmożenie energii?”

„Widząc dwie korzyści, czcigodny panie. Widzę dla siebie tutaj i teraz przyjemne przebywanie i mam współczucie dla przyszłych pokoleń, myśląc: 'Niech ci z przyszłych pokoleń pójdą za moim przykładem!' Gdyż kiedy usłyszą, 'Oświeceni uczniowie Buddy byli przez długi czas mieszkańcami lasu i chwalili mieszkanie w lesie; byli noszącymi łachmany i chwalili noszenie łachmanów; byli używającymi trzech szat i chwalili używanie trzech szat; byli o paru pragnieniach i chwalili ograniczenie pragnień; byli zadowoleni i chwalili zadowolenie; byli odosobnieni i chwalili samotność; byli odłączeni od społeczności i chwalili odłączenie od społeczności; byli energiczny i chwalili wzmożenie energii', wtedy odpowiednio do tego będą praktykować, i to doprowadzi do ich dobra i szczęścia przez długi czas'. Widząc te dwie korzyści, czcigodny panie, przez długi czas byłem mieszkańcem lasu i chwaliłem mieszkanie w lesie; byłem noszącym łachmany i chwaliłem noszenie łachmanów; byłem używającym trzech szt i chwaliłem używanie trzech szat; byłem o paru pragnieniach i chwaliłem ograniczanie pragnień; byłem zadowolony i chwaliłem zadowolenie; byłem odosobniony i chwaliłem samotność; byłem odłączony od społeczności i chwaliłem odłączenie od społeczności; byłem energiczny i chwaliłem wzmożenie energii”.

„Dobrze, dobrze Kassapo! Praktykujesz dla dobra i szczęścia wielu, ze współczucia dla świata, dla dobra, dobrobytu i szczęścia bogów i ludzi. Zatem Kassapo, noś starte łachmany, chodź na żebraczy obchód i mieszkaj w lesie".
SN 16: 5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.