Są cztery sposoby
osiągnięcia celu. Trudna praktyka i wolna realizacja, trudna
praktyka i szybka realizacja, przyjemna praktyka i wolna realizacja,
przyjemna praktyka i szybka realizacja. (Anguttara Nikaya
Catuka Nipatta)
Zapoznajmy się z
najmniej przyjemną wersją zdarzeń, wolnym postępem w Dhammie,
zdobywanym z dużym trudem.
Sappadasa
405.To już 25 lat
odkąd odszedłem w bezdomność. Nawet przez czas równy skinięciu
palcem nie osiągnąłem spokoju umysłu.
406. Nie
osiągnąwszy koncentracji umysłu, cierpiąc na pożądanie
zmysłowych przyjemności, zawodząc z rozpostartymi ramionami,
udałem się do mojej celi.
407. Czy powinienem
..., czy powinienem użyć noża? Cóż mam z życia? Jak w rzeczy
samej ktoś taki jak ja mógłby umrzeć porzucając trening?
408. Wtedy,
chwytając brzytwę, usiadłem na łóżku. Już przyłożyłem
brzytwę by przeciąć żyły.
409. Wtedy
odpowiednie skierowanie uwagi powstało u mnie; niebezpieczeństwo
stało się jasnym; zdegustowanie światem zostało ustanowione.
410. Wtedy mój
umysł został wyzwolony; zobacz esencjonalną prawość Dhammy.
Trojaka wiedza została osiągnięta, Nauczanie Buddy zostało
wykonane. (Theragata)
Sama
39. Dwadzieścia
pięć lat odkąd odeszłam w bezdomność. Nie jestem świadoma ani
chwili spokoju umysłu.
40. Nie osiągnąwszy
spokoju umysłu, będąc bez władania nad umysłem, osiągnęłam
stan wzniosłej
ekscytacji, pamiętając o Nauczaniu Zwycięzcy.
41. Przez
rozmiłowanie w czujności z powodu wielu bolesnych obiektów,
wyczerpanie pragnienia zostało osiągnięte. Nauczanie Buddy
wykonane. Dziś jest siódmy dzień odkąd wyschło moje pragnienie.
(Therigata)
Pewna nieznana
mniszka
67. To już 25 lat
odkąd odszedłem w bezdomność. Nawet przez czas równy skinięciu
palcem nie osiągnęłam wyciszenia umysłu.
68. Nie osiągnąwszy
spokoju umysłu, przesiąknięta pożądaniem zmysłowych
przyjemności, z wyciągniętymi ramionami, płacząc, weszłam do
vihary.
69. Poszłam do
mniszki godnej mojego zaufania. Pouczyła mnie w Dhammie, o
agregatach, bazach zmysłowych i elementach.
70. Usłyszawszy
jej doktrynę, usiadłam z boku. Wiem, że żyłam przedtem; boskie
oko zostało oczyszczone;
71. i jest wiedza o
stanach umysłu (innych); element ucha został oczyszczony;
nadnaturalne moce także zostały zrealizowane przeze mnie;
osiągnęłam wyczerpanie skaz; ta sześcioraka nadnaturalna wiedza
została zrealizowana przeze mnie; Nauczanie Buddy zostało wykonane.
(Therigata)
Jak widać praktyka
nie zawsze jest lekką, miłą i przyjemną i bywają sytuacje gdzie
medytujący jest już tak zdeterminowany bezustanną walką ze swoim
umysłem, iż pojawia się opcja samobójstwa. To naturalne
rozwiązanie dla mnicha, który nie może mimo wszelkich wysiłków
zapanować nad umysłem i w żaden sposób uczynić postępu w
Dhammie. Wie on, że co prawda złożenie szat mogłoby uspokoić
umysł, który mógłby się zająć zmysłowymi przyjemnościami ale
jego skalania, które teraz są obecne, tylko by przez to się
wzmocniły. Co ważniejsze, Budda ostrzega swych uczniów, że jeżeli
już ktoś usilnie praktykował jako mnich na odosobnieniu, to
złożenie szat może mieć dla niego bardzo dotkliwe konsekwencje, i
może nawet skończyć się odrodzinami w piekle. Samo złożenie
szat w języku ariya określa się jako „śmierć”. Całe
szczęście, nie są to codzienne dylematy mnichów, gdyż oprócz
trudnej praktyki i wolnej realizacji, są jeszcze inne sposoby
osiągania celu. A nawet w omawianym przez nas typie, bardzo rzadko
zdarzają się takie jak tutaj zamieszczone przypadki, zwykle prędzej
czy później w miarę praktyki, zaczyna się pojawiać mniejszy lub
większy spokój umysłu, dający wytchnienie od bolesności skalań.
Podaję odnośniki
do agregatów, baz zmysłowych i elementów. Skoro pomogły tej
mniszce, może przydają się na coś czytelnikowi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.