czwartek, 15 listopada 2018

Tako rzecze Wielki Pustelnik

Sankharapaccaya vińńanam, tak jak to teraz widzimy, może być wzięte w znaczeniu, że specyficzna seria par sankhara – sankhata dhamma (jedna czy więcej) z których pierwsza zawiera świadomość, jest zależna od tego faktu, że w ogóle determinacje są obecne. Avijjapaccaya sankhara będzie zatem znaczyło, że ten fakt, iż w ogóle są determinacje, jest zależny od niewiedzy -avijjanirodha-wszystkie jakiekolwiek determinacje zostaną wstrzymane sankhara nirodho. To prawdopodobnie najprościej przedstawiają linie z Vinaya Mahavaggi:

O rzeczach powstałych z warunków
Tathagata określił ich warunek.
I to co jest ich wstrzymaniem,
Tak powiada Wielki Pustelnik.

Ye dhammā hetuppabhavā
Tesam hetum Tathāgato āha
Tesañ ca yo nirodho
Evamvādī mahāsamano.

Tu Ye dhamma hetuppabhava są wszystkimi rzeczami, jakimikolwiek, co zależne są od hetu (warunków – synonim paccaya). Skoro każda z tych rzeczy zależny od ich odpowiedniego hetu (jak w każdej formule współzależnego powstawania) dzieli ten sam los jak jego hetu – jest obecna gdy hetu jest obecne i jest nieobecna gdy hetu jest nieobecne. Kiedy są hetuhetuppabhava dhamma. Kiedy nie ma hetu, nie ma hetuppabhava dhamma; i hetu będąc niczym innym jak tylko determinacją ma niewiedzę jako warunek. Tesam hetam (ich warunkiem) zatem jest avijja. Widzieć Dhammę to widzieć współzależne powstawanie (jak zostało zauważone w paragrafie 7) i niewiedza jest zatem nie-widzeniem współzależnego powstawania, avijjapaccaya sankhara będzie więc znaczyło: współzależne powstawanie zależy od nie-widzenia współzależnego powstawania. Odwrotnie widzenie współzależnego powstawania jest wstrzymaniem niewiedzy i kiedy współzależne powstawanie jest widziane, traci swój warunek (nie-widzenie współzależnego powstawania) i zostaje wstrzymane. A to jest wstrzymanie wszelkich hetuppabhava dhamma i tak tesam yo nirodho jest wstrzymaniem avijja.

Nanavira Thera

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.