Doświadczeni w kwestiach szeroko pojętej ekukacji minionych dwustu lat wiemy już wystarczająco dobrze, co czyta lud, aby zacząć się obawiać, że ci, którzy dziś trudnią się tym, by nauczyć lud czytać i pisać, chcą go przede wszystkim zepsuć.
Myślenie deprawuje imbecyla.
Nikt nie uważa że wie tak wiele - jak ten, który wie w połowie.
Kiedy domyślamy się tego, co wrodzone, zdajemy sobie sprawę, że pedagogika jest techniką dotyczącą spraw niższego rzędu.
Uczymy się tylko my, którzy narodziliśmy się, by wiedzieć.
Pospólstwa nie sposób nauczyć czegoś inaczej, jak odwołując się do jego pożądań, chciwości i strachu.
Oświata nie leczy głupoty, lecz ją uzbraja.
Szkolnictwo podstawowe zniszczyło kulturę ludową, edukacja uniwersytecka niszczy kulturę.
Bez podstawowej oświaty całkowite ogłupienie ludu jest niemożliwe.
Państwo narzuca obowiązkową i bezpłatną szkołę - ut hominem stupidum magis infatuet mercede publica. [By publiczne pieniądze jeszcze bardziej otumaniły głupiego człowieka.]
Jest taki analfabetyzm duszy, którego nie leczy żaden dyplom.
Każdy może się nauczyć tego co można wiedzieć, ale wiedzieć to inteligentnie może niewielu.
Idea, która zdołała się wbić do głowy szarego obywatela, paraliżuje mu niektóre sfery mózgu.
Nauka, literatura, sztuka - dalekie od kształcenia pospolitej duszy - służą jej za tarczę przeciwko edukacji.
Żadne nauczanie nie może przydać pospólstwu idei - każde może dać mu jedynie słowa.
Zlikwidowano analfabetów, aby pomnożyć ciemniaków.
Żadna pedagogiczna soczewka nie koryguje aksjologicznej krótkowzroczności.
Współczesna edukacja oddaje nienaruszone umysły w ręce propagandy.
Dopóki nie natkniemy się na wyszkolonych głupców, dopóty oświata wydaje się ważna.
Wyuczony głupiec ma szersze pole do praktykowania swej głupoty.
Nic groźniejszego niż wiedza ignoranta.
Literatura ogłupia głupiego.
Nie ma większej niedorzeczności niż prawda w ustach głupca.
Pedagogika na próżno usiłuje umieść w zasięgu wszystkich to, co należy do spadkobierców.
Kiedy pilnie musimy się czegoś dowiedzieć, lepiej spytać człowieka inteligentnego, który nie ma wiedzy na ów temat, niż głupca, który to wie.
Jako że fakty niczego nie uczą, głupiec porusza się wśród nich i nie zdobywa widocznego doświadczenia.
Doświadczenie jest tym, co pozostaje inteligentnemu człowiekowi po chybionych tworach jego inteligencji.
Pedagogika będzie daremnym trudem dopóty, dopóki nie stanie się ancilla genetica.
Lud był bogaty duchowo, aż w połowie wykształceni postanowili go kształcić.
"Oświata" jest śmiercionośną toksyną dla ducha.
Człowiek, aby być głupcem doskonałym, musi być odrobinę wykształcony.
Głupoty są inteligentnymi ideami, które wpadły do głupich umysłów.
Kto naucza, kończy wierząc że wie.
Nauczanie zwalnia z obowiązku uczenia się.
Nie każdy nauczyciel jest głupcem, ale każdy głupiec jest nauczycielem.
Współczesny człowiek jest błotem, którego nie zdoła uformować żadna ręka.
Nie powinniśmy się starać, by inteligentna myśl wydawała się inteligentna temu, komu brak inteligencji.
Scholia do tekstu implicite
Wydawnictwo Furta Sacra
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.