"Jest możliwe, braminie by opisać stopniowy trening,
stopniową praktykę i stopniowy progres w tej Dhammie i Dyscyplinie. Tak
jak braminie gdy mądry trener koni który otrzymał dobrego rumaka, wpierw
sprawia by ten przyzwyczaił się nosić uprząż i potem trenuje go dalej,
tak też gdy Tathagata otrzymuje osobę do opanowania, wpierw dyscyplinuje
go w ten sposób: 'Chodź mnichu, bądź cnotliwy, powstrzymany przez
powstrzymanie Pathimokkhy, bądź doskonały w prowadzeniu się widząc lęk w
najmniejszym błędzie, trenuj podjęcie reguł treningu'.
Braminie, kiedy mnich jest cnotliwy, powstrzymany przez powstrzymanie
Pathimokkhy, doskonały w prowadzeniu się, widzący lęk w najmniejszym
błędzie, trenujący podjęcie reguł treningu, wtedy Tathagata dyscyplinuje
go dalej: 'Chodź mnichu, chroń bramy swych zmysłów: widząc materialną
formę okiem nie chwytaj znaków i cech przez które jeżeli pozostawisz
bramę oka niechronioną, złe niekorzystne rzeczy związane z pożądliwością
i smutkiem mogą cię nawiedzić, praktykuj wstrzemięźliwość, chroń
funkcję oka, podejmij się wstrzemięźliwości funkcji oka. Słysząc dźwięk
uchem ... Wąchając zapach nosem ... Smakując smak językiem ... Dotykając
dotykalne ciałem ... Poznając idee umysłem nie chwytaj znaków i cech
przez które jeżeli pozostawisz bramę umysłu niechronioną, złe
niekorzystne rzeczy związane z pożądliwością i smutkiem mogą cię
nawiedzić, praktykuj wstrzemięźliwość, chroń funkcję umysłu, podejmij
się wstrzemięźliwości funkcji umysłu.
Braminie, kiedy mnich
chroni bramy swych zmysłów, wtedy Tathagata dyscyplinuje go dalej:
'Chodź mnichu, poznaj odpowiednią porcję jedzenia. Rozważając mądrze
odżywiaj się jedzeniem nie dla rozrywki, nie dla degustacji, nie dla
upiększenia się czy ozdoby, ale tylko dla utrzymania i kontynuacji
świętego życia (myśląc): 'Tak zlikwiduję stare uczucie, bez wzbudzania
nowych uczuć i będę żył nienagannie w wygodzie i zdrowiu'.
Braminie, kiedy mnich poznał odpowiednią porcję jedzenia, wtedy
Tathagata dyscyplinuje go dalej: 'Chodź mnichu, poświęć się czujności
(wolnej od snu), za dnia chodząc i siedząc, oczyszczaj umysł z
przeszkadzających rzeczy. Podczas pierwszej nocnej warty, chodząc i
siedząc oczyszczaj umysł z przeszkadzających rzeczy. Podczas środkowej
nocnej warty, leż na prawym boku w pozycji śpiącego lwa z jedną stopą
nałożoną na drugą, uważny i całkowicie rozważny, po odnotowaniu w swoim
umyśle czasu wstawania. Po wstaniu o trzeciej nocnej warcie, chodząc i
siedząc, oczyszczaj umysł z przeszkadzających rzeczy”.
Braminie, kiedy mnich poświęcił się czujności (wolnej od snu), wtedy
Tathagata dyscyplinuje go dalej: 'Chodź mnichu posiadaj uważność i pełną
rozwagę. Działaj z pełną rozwagą poruszając się w przód i poruszając
się do tyłu, działaj z pełną rozwagą patrząc w przód i patrząc na boki,
działaj z pełną rozwagą zginając się, wyprostowując, działaj z pełną
rozwagą nosząc połatany płaszcz, miskę i szaty, działaj z pełną rozwagą
jedząc, pijąc i smakując, działaj z pełną rozwagą opróżniając jelita i
oddając mocz, idąc, siedząc, stojąc, zasypiając, budząc się, mówiąc i
milcząc'.
Braminie, kiedy mnich posiada uważność i pełną
rozwagę, wtedy Tathagata dyscyplinuje go dalej: 'Chodź mnichu odejdź na
odosobnione miejsce odpoczynku, do lasu, korzenia drzewa, skały,
urwiska, górskiej jaskini, na teren cmentarny, czy do leśnej samotni,
otwartej przestrzeni czy snopka siana'.
Odchodzi on na
odosobnione miejsce odpoczynku, do lasu, korzenia drzewa, skały,
urwiska, górskiej jaskini, na teren cmentarny, czy do leśnej samotni,
otwartej przestrzeni czy snopka siana. Po powrocie z żebraczego obchodu,
po posiłku, siada ze skrzyżowanymi nogami i z ustanowioną uważnością
przed nim. Porzuciwszy pożądliwość świata, trwa z umysłem wolnym od
pożądliwości, oczyszcza swój umysł z pożądliwości. Porzuciwszy złą wolę i
nienawiść, trwa z umysłem wolnym od złej woli, ze współczuciem dla
wszystkich stworzeń i istot, oczyszcza swój umysł ze złej woli i
nienawiści. Porzuciwszy stany letargiczne i senność, trwa wolny od
stanów letargicznych i senności postrzegając światło, uważny i w pełni
rozważny, oczyszcza swój umysł ze stanów letargicznych i senności.
Porzuciwszy niepokój i zmartwienia, trwa niezaniepokojony z umysłem
wyciszonym w sobie, oczyszcza swój umysł z niepokojów i zmartwień.
Porzuciwszy niepewność, trwa z niepewnością przekroczoną, nie wątpiąc na
temat korzystnych rzeczy, oczyszczając swój umysł z niepewności.
Po porzuceniu tych pięciu przeszkód, niedoskonałości umysłu co
osłabiają zrozumienie, całkowicie odłączony od zmysłowych przyjemności,
odłączony od niekorzystnych rzeczy, wkracza i trwa w pierwszej jhanie z
towarzyszącymi temu myśleniem i rozważaniem i z błogością i
przyjemnością zrodzonymi z odosobnienia. Z uspokojeniem myślenia i
rozważania wkracza on i trwa w drugiej jhanie, z pewnością siebie i
zjednoczonym umysłem, bez myślenia i rozważania z błogością i
przyjemnością zrodzonymi z koncentracji. Z zanikiem błogości trwa on w
równowadze uważny i w pełni rozważny, ciągle odczuwając przyjemność
cielesną, wkraczając i trwając w trzeciej jhanie o której szlachetni
mówią: 'Ten ma przyjemne przebywanie kto zrównoważony i uważny'. Z
porzuceniem przyjemności i bólu, po uprzednim zaniku radości i smutku
wkracza on i trwa w czwartej jhanie, charakteryzującej się
ani-bólem-ani-przyjemnością i czystością umysłu dzięki równowadze.
To braminie są moje instrukcje do tych mnichów, którzy są w treningu,
których umysły nie osiągnęły jeszcze celu, którzy trwają aspirując do
najwyższego bezpieczeństwa od niewoli. Ale te rzeczy sprzyjają zarówno
przyjemnemu trwaniu tutaj i teraz i uważności i pełnej rozwadze u tych
mnichów, którzy są arahatami ze wyczerpanymi skazami, którzy przeżyli
święte życie, wykonali to co było do wykonania, odłożyli brzemię,
osiągnęli prawdziwy cel, zniszczyli pęta istnienia i są całkowicie
wyzwoleni przez finałową wiedzę". M 107
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.