Tak
jak dwa snopki trzciny mogłyby stać wzajemnie się o siebie
opierając, tak też z imieniem-i-materią jako warunek, świadomość;
ze świadomością jako warunek, imię-i-materia … (…). Jeżeli
przyjacielu ktoś usunąłby jeden z tych snopków trzciny, drugi by
upadł, jeżeli usunąłby drugi, pierwszy by upadł. Tak też ze
wstrzymaniem imienia-i-materii, wstrzymanie świadomości; ze
wstrzymaniem świadomości, wstrzymanie imienia-i-materii … SN
12: 67
Świadomość jest rzeczą współzależnie powstałą i jest
determinowana przez imię-i-materię, imię-i- materia jest rzeczą
współzależnie powstałą i jest determinowana przez świadomość.
Te rzeczy są ze sobą we wzajemnej relacji i ta relacja to nic
innego jak współzależne powstawanie. Przykład z opartymi o
siebie snopkami trzciny powinien nam jasno uświadomić, że
współzależne powstawanie jest strukturą atemporalną, nie
jest opisem przyczynowo-skutkowym, gdzie przyczyna poprzedza w czasie
skutek a skutek następuje po przyczynie, lecz strukturą zależności,
i usunięcie ogniwa które determinuje istnienie ogniwa sąsiedniego,
natychmiast powoduje wstrzymanie ogniwa determinowanego. Może się
pojawić pytanie dlaczego Budda w opisie swego wglądu we
współzależne powstawanie, jeszcze jako Bodhisatta, przesuwając
się w tył od narodzin, zatrzymuje się na świadomości i nic nie
wspomina o ignorancji i determinacjach, podkreślając tylko wzajemną
relację świadomości i imienia-i-materii? Co z ignorancją i
determinacjami? Otóż nie jest tak, że w tej egzemplifikacji
współzależnego powstawania ignorancja i determinacje nie są
obecne. Nie są wymienione, ale przecież ogniwa się determinują …
Co więcej, ta wzajemna determinacja świadomości i
imienia-i-materii może mieć miejsce tylko przy udziale ignorancji.
Innymi słowy, w tym konkretnym sformułowaniu współzależnego
powstawanie, ignorancja i determinacje są obecne implicite.
Wraz ze wstrzymaniem ignorancji, zostają wstrzymane determinacje i
świadomość zostaje uwolniona od imienia-i-materii:
Świadomość
która nie czyni ukazania
Nie
mająca do czynienia ze skończonością,
Nie
roszcząca sobie istnienia w odniesieniu do wszystkiego. M49
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.