Jest, mnisi,
nie-zrodzone, nie powstałe, nie-uczynione, nie-determinowane; bo
gdyby, mnisi, nie było nie-zrodzonego, nie-powstałego,
nie-uczynionego, nie-determinowanego, ucieczka z tego co zrodzone,
powstałe, uczynione, determinowane, nie pojawiłaby się. Udana
80
W innym miejscu Budda daje
wskazówkę jak można rozpoznać element nie-determinowany. Otóż
znakami nie-determinowanego jest to, że jego początek się nie
manifestuje, koniec się nie manifestuje i zmiana gdy obecne się nie
manifestuje. Jak widzimy, mamy tu do czynienia z pewnym rodzajem
nieskończoności i ewidentnie ma on wiele wspólnego z naszą
odwieczną niewolą w samsarze. Ignorancja we w/p jest właśnie
niewiedzą o elemencie nie-determinowanym. I tak, puthujjana nic nie
wie o nie-zrodzonym, a arahat jest tym elementem. Ale przecież
arahat też kiedyś był puthujjaną … Dodając dwa do dwóch
możemy zaryzykować stwierdzenie, że w doświadczeniu puthujjana
co prawda jest obecny element nie-determinowany, ale nie zostaje on
rozpoznany jako taki.* I tak, z ignorancją jako warunek,
determinacje.... Uzyskujemy strukturę ignorancji, która jest bardzo
stabilna (nie mylić z trwałą), gdzie doświadczenie puthujjana
jest, można by rzec, invariant under transformation. Owszem,
samo doświadczenie się zmienia, pojawiają się i rozpadają
kolejne ciała, ale struktura doświadczenia jest niezmienna,
ignorancja i entuzjazm dla istnienia, choćby z racji zapominania
(zapominanie możemy zaklasyfikować po stronie ignorancji**) nie
zmniejsza się.
*To czym wcale nie jesteśmy
zainteresowani, może być tym czym jesteśmy.
Nanamoli Thera
**Gdybyśmy pamiętali o
wszystkich naszych bolesnych doświadczeniach, o starościach i
agoniach dajmy na to tylko z ostatnich 100 istnień, to nawet
najwięksi głupcy straciliby znaczną cześć swego entuzjazmu do
istnienia, a ludzie rozumni z pewnością podjęliby bardziej
stanowcze działania by zatrzymać ten proces odrodzin. Tyle, że nie
pamiętamy, nie wiemy ... I tu właśnie powinna wejść do gry
saddha – wiara, która w sytuacji predominującej roli ignorancji
zastępuje szlachetnemu uczniowi wiedzę. Tyle, że znów wpadamy w
zamknięty krąg, bo puthujjana nie tylko jest ofiarą avijja, jest
też ofiarą braku wiary.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.